GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 168

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 168

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

ken en bouwde er een moskee voor in de plaats die er staat tot op de huidige dag. Een dergelijk optreden staat nog diep gegrift in het geheugen van de Hindoes. Men hoort het vertellen alsof het gisteren plaatsvond. Een Parsi-gids ried me aan ook Zuid-India te bezoeken, omdat dat niet bedorven was door de moslims. Het viel me op bij rondleidingen dat de Indische gidsen nooit een moskee mee ingaan. Het is treffend hoeveel de Hindoes de moslims fanatisme verwijten - op grond van deze geschiedenis onder andere hoewel het mijn indruk is dat de moslims bepaald niet als enigen het privilege voor onverdraagzaamheid hebben. Het zou niet fair zijn ook niet een tegengesteld voorbeeld te noemen en wel dat van de Moghul-vorstAkbar (1542-1605). Hij had een sunni-vader, een shia-moeder (dat wil zeggen de twee grote 'secten' in Islam) en was grootgebracht in een Hindoe-huis. Hij stond tolerantie voor, schafte het hoofdgeld af dat de Hindoes moesten betalen. Zijn oogmerk was daarbij politiek. Hij wilde de loyaliteit van de Hindoes winnen. Maar zijn interesse ging ook uit naar - zo men wil - vergelijkende godsdienstwetenschap. Hij liet geleerden van verschillende godsdienstige achtergrond in zijn hof met elkaar discuteren betreffende godsdienstige vragen. Zo kwam hij tot een soort synthese van de godsdiensten, de zogenaamde din-ilahi. De ondergang van het Moghulrijk wordt wel toegeschreven aan het opgeven van deze 'Indische' politiek van Akbar door Aurangzeb. De moslims, zoals wij die vandaag in het Indische subcontinent aantreffen, hebben een verschillende achtergrond. Sommigen zijn moslims omdat hun voorvaders India zijn binnengedrongen. Sommigen zijn geïmmigreerd en tenslotte 'echte' Indiërs die zich tot de Islam hebben bekeerd. Vooral door de invasies van de mongolen in Centraal-Azië zijn vele kunstenaars, geleerden, artiesten, architecten en dichters naar India geëmigreerd. Dat heeft een enorme invloed uitgeoefend op de culturele ontwikkeling van de Indische Islam. Vooral de val van Bagdad heeft véle moslims verstrooid. Men zou de gevolgen daarvan kunnen vergelijken met de emigratie van Byzantijnse geleerden naar Europa na de val van Constantinopel en het begin van de renaissance. Vaak wordt beweerd, dat de Islam zich met het zwaard heeft uitgebreid. Dat is echter een te grote versimpeling van de situatie, evenals het te eenzijdig is te beweren dat het zwaard er in het geheel niet aan te pas is gekomen. Als een geestelijke beweging echter heeft de Islam haar beslag op India gelegd door de Sufi-oxdtn. De sufi's brachten de Islam tot de grote massa. Het waren de moslimse heiligen (pirs) die verantwoordelijk waren voor vele bekeringen. Hussayn Nasser beweert dat vele sufi's in India in het Hindoeïsme de godsdienst van Adam zagen en zelfs Brahman met Abraham identificeerden. 34

De grote moskee in New Delhi

De Ifoepels van de grote moskee in Lahore

Het is de herleving van de Hindoe-mystiek in de SAa/cfZ-beweging die de geestelijke behoeften later gaat bevredigen en zo het tij voor de Islam keert.

I b) De verhouding tussen nnoslims en hindoes De verhouding tussen moslims en hindoes is erg gecompliceerd. Men moet zich bewust zijn hoe groot de onderlinge verschillen zijn. Enerzijds is er de verdraagzaamheid voor elkaar, en heeft men gemeenschappelijke verering voor moslim- en hindoe-heiligen. Maar daarnaast zijn er de verschillen in gewoonten, gevoelens, kijk op de wereld, geschiedenis en eigen verleden, die lijnrecht tegenover elkaar staan. Voor de Hindoe is de koe een object van verering, men vertelde mij dat er koeie-bejaardenhuizen bestaan (!); velen zijn vegetariër, terwijl moslims daarentegen

vlees eten. Een koe die sneuvelt in het verkeer kan aanleiding zijn tot een 'riot' tussen moslims en hindoes. Voor een Hindoe heeft de Indische natie een religieuze meerwaarde. In Benares heb je een tempel voor 'moeder India' (Bharat Mara), waar zich in het centrum van het heiligdom een plattegrond van India bevindt. Terwijl voor de Hindoe de loyaliteit dus ligt in het vergoddelijkte India, is de moslimse loyaliteit ten diepste bovennationaal, de broederschap van de moslims die haar centrum buiten India hebben. Het ligt voor de hand dat een dergelijk verschil in optiek een geheel andere benadering met zich meebrengt van de Indische 'staat'. Voor de Hindoe heeft de Indische 'natie' een religieuze meerwaarde die voor de moslim volledig ontbreekt. Natuurlijk hebben beide gemeenschappen elkaar beïnvloed. Behalve op het terrein van de mystiek, is er de invloed van het kastensysteem op de Islam, hoezeer het ook tegen de gelijkheidsprincipes van de Islam is. In feite werd het kastensysteem strenger tijdens de moslimse overheersing, teneinde overgangen naar de Islam tegen te gaan. Binnen de Islam wordt onderscheid gemaakt tussen de afstammelingen van de 'invaders', de bekeerlingen en de afstammelingen van de profeet Mohammed, de Sayyids.

II. De overheersing van India door een vreemde mogendheid (Engeland) Aangezien de moslims in India regeerden en niet de hindoes, was de Britse koloniale bezetting van India een grotere schok voor de moslims.dan voor de hindoes. In het midden van de negentiende eeuw leidde de vooral moslimse frustraties tot de zogenaamde mutiny - 1857. De engelsen stelden vooral de moslims verantwoordelijk voor deze opstand. Het betekende het definitieve einde van de Moghul-regering, al was die toen al niet van veel gewicht meer. De moslims hielden zich afzijdig van het Britse onderwijs. Zij waren

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 168

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's