GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 172

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 172

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

ontmoette in Pakistan verscheidene moslimse intellectuelen (of hoorde van anderen), die zeer gefrustreerd zijn, omdat zij weigeren zich aan de politieke ideologie van president Bhutto uit te leveren, maar daardoor ook zonder werk zijn. Het schijnen onder meer de groep van de Deobandi's te zijn, die bekend staan om hun grote geestelijke integriteit maar daarom elke coöperatie met het regime weigeren. Het is zeer betreurenswaardig dat vele authentieke en waardevolle geleerden óf monddood zijn verklaard óf het land verlaten. III. De moslims als een minderheidsgroep 'meeregerend' in India In de periode vóór 1947 hadden de moslims in het Indische subcontinent een dubbele optiek. Enerzijds konden zij met een Azad voor India kiezen, of met een Jinna voor Pakistan. Maar in 1947 werd de teerling geworpen. De ironie wil dat een zeer substantieel deel van de moslims in India achterbleven. Wat is hun positie nu? Zijn de moslims in India volledig Indiërs en voelen zij

zich een deel van de Indische natie of zijn zij in hun hart verbonden met de Pakistani's. Ongetwijfeld wordt de houding van de moslims in India gekenmerkt door een zekere ambivalentie. Het kan zijn dat zij soms niet 20 geweldig warmlopen voor Indische politieke zaken, maar de straat opgaan als er brand uitbreekt in de Al-Aqsa-moskee in Jerusalem of in Kashmir een haar van de profeet Mohammed verdwenen is. Anderen proberen vooral hun loyaliteit ten opzichte van de Indische natie te bewijzen, zoals een moslims auteur recentelijk zijn boek opdraagt aan Indira Gandhi 'eerste minister van India als een nederig huldeblijk voor haar meedogenloze en onverschrokken kruistocht tegen communalisme'. Er zijn moslims in India die niet zo licht hun grootse verleden, waarin zij over het Indische Subcontinent regeerden, kunnen vergeten. In een boek als Twilight in Delhi (geschreven door Ahmed Ali) proeft men een nostalgie voor een tijd die onherroepelijk voorbij is. In 1911 bezocht King George van Engeland Delhi, een symbool van de

Britse koloniale macht. De bovengenoemde schrijver laat een van de hoofdpersonen van zijn boek een verpauperde nazaat van de Moghul-vorsten ontmoeten tijdens deze intocht. Sic transit gloria (van de islamitische) mundi. Nu is ook de koloniale periode zo'n 27 jaar voorbij. Vlak bij de Indian Gate, een oorlogsmonument uit de eerste wereldoorlog stond een standbeeld van King Georges, maar de sokkel is nu leeg. Er zijn nog moslims, ik ontmoette er een in Hyderabad, die volslagen irrealistisch denken in 'heilige oorlog'-categorieën tegen de Hindoes. Zij hebben, wat ik zou willen noemen, een Qutb Minar-complex. De situatie voor de Indische moslims is tamelijk uniek. Hoewel zij 10% van de bevolking uitmaken, d.w.z. zo'n 60 miljoen, zijn zij toch een minderheidsgroep. Het is voor hen als groep onmogelijk ooit een leidende positie in de staat in te nemen. En dat treft de Sunni-moslim gevoelig. Vooral de Sunnimoslims, d.w.z. de orthodoxe moslims die zo'n 90% van alle moslims in de wereld uitmaken (de andere tien procent zijn Shi'a's)

Vormingscentrum De Klencke te Oosterhesselen (Dr.) organiseert van 21 tot 28 juni 1975 een zomerweek metals tliema:

in deze week willen we ons bezighouden met een vraag die steeds meer gesteld wordt. We willen recente economiese ontwikkelingen kenschetsen, en ons daarbij afvragen: hoe groot is nu de macht van industrie en bankwereld. Wat heeft dit voor betekenis voor de demokratie. Wat zijn de maatschappelijke organisaties die een tegenwicht (kunnen) vormen? Waar ligt onze verantwoordelijkheid? Door een eigen aktieve inbreng van de deelnemers en door deskundige inleiders willen we op bovenstaande vragen nader ingaan. Op een rustige en ontspannen wijze die recht doet aan de zomerperiode, in een door zon overgoten Drents landschap. Zó ongeveer stellen we ons deze week voor. Er is kinderleiding aanwezig voor ouders die met hun kinderen willen komen.

economiese macht en demokratie

Programma-ontwerp op aanvraag. Nadere inlichtingen: Vormingscentrum De Klencke Klenckerweg 13, Oosterhesselen Tel. 05248-229 Na 1 mei: 05248-651

ASSURANTIEBEDRIJF VAN DIJKEN B.V. GRONINGEN Petrus Campersingel 225 postbus 4008 telefoon kantoor: 050 - 130143*

38

ASSURANTIËN FINANCIERINGEN onafhankelijke adviseurs op het gebied van assurantiën hypotheken praktijkfinancieringen (hypotheek tot 110% en hoger) aantrekkelijke voorwaarden voor academici

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 172

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's