GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 419

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 419

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vü magazine 21

Contouren van een discussie „Discussienota" staat op het uitdagend (?) rodeomslag van hetboek, waarinde energieke ministervan onderwijs Jos van Kemenade in de lange warme zomer van 1975 zijn gedachten publiceerde over het onderwijs in Nederland tot het jaar 2000, van kleuterschool tot universiteit. De „Contouren van een toekomstig onderwijsbestel" (Staatsuitgeverij, f 14,-) kwam niet terecht bij een zich vervelend publiek. Vermoeid kreunde Leidse Universiteitsbestuurder Cath dat hij het geweldig zou vinden als er eens een jaar geen nieuwe nota's zouden komen en men zich zou kunnen beperken tot het afwerken van de oude stukken (De Groene, 24 sept). De klacht over 'n teveel aan huiswerk van de jonge bewindsman (38) wordt meer vernomen. Onder z'n voorganger Van Veen ging het veel bedaarder toe. Het verweer van Van Kemenade is dat hij niet is ingehuurd om te niksen. Tot 1 augustus volgend jaar kan men reageren op z'n Contourennota. Daarna wordt de zaak herschreven en in meer definitieve vorm aan het parlement aangeboden. Wie mee w i l praten, moet er als de kippen bij zijn. Er bleken in de onderwijswereld ook te zijn, die nog energie over hadden. Zo meldde de rector van het Farel-college in Amersfoort, drs. K. de Jong Ozn. in „Director" augustus '75: ..In de vakantie heb ik de Contourennota van minister van Kemenade en de staatssecretarissen Klein en Veerman gelezen, 't Is tot mijn vreugde/verrrassing iets meer geworden dan „verplichte vakantie-lektuur". In de eerste plaats verrastte mij de leesbaarheid van deze uitvoerige nota: met succes is daar grote aandacht aan besteed (..) In de tweede plaats, en dat is veel belangrijker; het is gewoon een boeiend verhaal geworden, in deze zin dat het bijzonder intrigerend is nu eindelijk eens een sluitend ontwerp onder ogen te krijgen van ons onderwijs in de toekomst. Na en temidden van al dat stuk- en snipperwerk, eindelijk eens iets dat een totaalbeeld probeert weer te geven, ontstaan vanuit een duidelijke visie op maatschappij en onderwijs. Een waagstuk ongetwijfeld, waarbij aan de ,,durvers" een compliment niet mag worden onthouden." Als voorzitter van de Alg, Vereniging van Schoolleiders (AVS) maande hij z'n collega's: „Ik zou u dringend willen aanraden: bestel er een aantal exemplaren van, bespreek haar op school in de staf, indedocentenvergadering,etc." Het montere artikeltje was gedateerd 15 augustus. Op dat moment liep mevrouw Hannie van Leeuwen nog te dubben over de vraag of zij al of niet dr. Veerman zou opvolgen als staatssecretaris, 't Werd 20 augustus een

Prof. dr. J. A. van Kemenade, minister

Drs. K. de Jong, staatssecretaris

„ n e e " . Precies een week later kondigde Trouw haar partijgenoot drs. K. de Jong Ozn. aan als de nieuwe staatssecretaris. Hij zei vrijwel direct „ j a " . Was hij zich van niets bewust, toen hij z'n lovende artikeltje over de Contourennota schreef? Zo onverwacht kwam het verzoek om staatssecretaris te worden nu ook weer niet. Drs. De Jong: „Al voor de vakantie wist ik dat dr. Veerman weg zou gaan. En dat mijn naam als een mogelijke opvolger circuleerde. Ik heb er dus langer over na kunnen denken". (Elseviers Magazine, 27 sept.) Reeds op de dag van zijn installatie kon drs. De Jong beginnen een Nederlands ingezetene een van de vele nieuwe begrippen uit te leggen, die komen opduiken in de aan veranderingsdrift onderhevige onderwijswereld. Wat is een dossioma? wilde de Koningin weten. Drs. De Jong legde uit dat dit iets is wat het midden houdt tussen een dossier over 'n leerling en een diploma (hij is voorstander van invoering van zoiets). Het is slechts 'n kleinigheid vergeleken bij alle nieuwigheden, die voorgesteld worden in de Contourennota en die de komende jaren een stroom van wetsontwerpen zal opleveren als drs. Van Kemenade de kans krijgt. Zowat alles gaat op de helling. Nauwelijks gewend aan begrippen als HAVO en MAVO, moet het Nederlandse volk zich vertrouwd maken met weer geheel nieuwe schooltypen. Oma, die tegen het jaar 2000 informeert of haar kleinkind al naar de kleuterschool gaat, is niet meer bij de tijd. In de visie van de Contourennota is de kleuterschool verdwenen en opgegaan inde Basisschool, die bezicht wordt van het vierde jaar tot het twaalfde. Tot het zestiende jaar zal men uit het soort school niet kunnen afleiden of het kind het al of niet ver zal schoppen in de maatschappij. Zowel de toekomstige ongeschoolde arbeider, de latere hoog leraar en de toekomstige directeur van een multi-national gaan dan nog onverdeeld naar de Middenschool; 'n openbare, 'n protestants-christelijke, 'n socialistische, maar 'tzijn allemaal middenscholen. Pas na het zestiende jaar begint in de Bovenschool de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 419

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's