GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 24

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 24

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

studie, vernieuwingen in studie, studentenleven en een praatje van studentendecanen of psychologen die de algemene moeilijlcheden en verlangens van vooral jonge studenten i(ennen.

68 Neen. Niet de ouders, doch de studerende kinderen bepalen hun studierichting en leven.

zouden worden betrokken en er dan onderling en met stafleden over van mening kunnen wisselen.

69 Niet nodig.

66 Ouderdagen organiseren hoeft voor ons niet. Afstand te groot; wij achten het belangrijker dat de student zich bij medestudenten thuisvoelt en eventueel anderen helpt op te vangen. Aanwezigheid of bemoeienis van ouders remt eerder af dan dat het stimuleert.

70 Weinig.

17 Misschien wel nuttig om een indruk van studie, studieomstandigheden etc. te krijgen.

71 Neen. Ouders moeten hun "ouderrol" juist wat afleggen. "Mixen" met de studenten.

18 Ikzie dat nietzo zitten voor mezelf, m'n ouders zouden het misschien wel leuk vinden.

72 Weten we te weinig van om een oordeel te geven.

Q7 Neen, zij zijn inmiddels bijna volwassen, zodat wij ons daar beter niet mee kunnen bemoeien.

73 Zeer zeker.

19 Geheel niet nodig, hoogstens voor ouders om eens te zien wédr hun kind studeert en werkt, maar zeker niet om andere ouders te ontmoeten.

Vraag 7.

Hoe zou u het ymden wanneer alle faculteiten ouderdagen organiseerden (zoals bij theologie al gebeurt) waarop ouders elkaar kunnen ontmoeten?

1 2 Ik zelf zie er de noodzaak niet van in. Wij hebben met de faculteit en met de medestudenten te maken, de ouders niet. Overigens zouden m'n ouders 't vast leuk vinden. 3 Voor mij hoeft het niet. Ik studeer en niet mijn ouders. 4 Dat lijkt me erg weinig zin te hebben. Ik denk niet dat er veel ouders zijn die daar behoefte aan hebben. De mijne niet. 5 Daf lijkt me niet zo geslaagd, omdat er zulke enorme hoeveelheden ouders zijn dat ze elkaar toch niet echt kunnen ontmoeten. 6 Ik zie het nut er niet van in. 7 Niet nodig. 8 Als het doel Is om ouders wat meer inzicht te geven in de dagelijkse werksituatie van de studenten vind ik het een goed idee. Maar problemen tussen ouders en studenten zijn vaak zeer persoonlijk en kunnen naar mijn mening niet opgelost worden door ouders met elkaar in contact te brengen. 9 Ja, ik ben benieuwd naar de ouders van mensen waar ik mee omga. 10 Hoewel theologen ouderdag gemist door omstandigheden zou voor mij persoonlijk overbodig zijn. Ouders echter, zouden het erg op prijsstellen. 11 Een ouderdag lijltt me erg leuk, maar niet om de ouders elkaar te laten ontmoeten, maar om hen mijn omgeving docenten enz. eens te laten zien zodat ze enig idee hebben waar ik (vaak) kom. 22

20 Moeilijk hier precies antwoord op te geven. Ik vind het eigenlijk belangrijker dat ze eens kennis maakten met stafleden van de subfaculteit - met het onderwijs op zich.

12 Wat is er de zin van? Soms de ouders tej betrekken bij de studie van hun kind? Ditt kan beter gebeuren in de relatie ouder-kind dan in de relatie ouder-faculteit.

21 Een heel goed streven. Je kunt m.i. alleen 'begrip' verwachten als je ze wat betreft studie, woonsituatie op de hoogte houdt.

13 Ouders zouden daarbij mensen ont-moeten die evenzeer met problemen (probleempjes) zitten er in een gelijkzinde! groep treffen. Het nadeel is dat er bepaal-de ouders zullen wegblijven vanuit een gevoel: dat is niets voor mij (dat geleerde ge-doe). De kloof van niet weten, onbekend zijn met, zou echter in principe voor deze! vorm gedeeltelijk overbrugd kunnen wor-den.

22 Voor mijzelf hoeft het niet.

14 Zou wel nuttig kunnen zijn, als de ou-ders onderling van gedachten zouden wis-selen over problemen die ze hebben mett hun studerende kind(eren), zodat ze dat misschien samen kunnen oplossen, omdat de andere dat ook misschien hebben gehad. 15 Ik vind het niet noodzakelijk. 16 Is misschien wel zinnig, omdat de ouders dan wat meer bij de studie, het milieuI

23 M'n ouders zouden er niet veel behoefte aan hebben. Tijdgebrek. (Samengevat: Bij de reagerende ouders blijkt geen aigemene behoefte aan 'ouderdagen'. En de reagerende studenten zitten er ook niet allen om te springen, zo blijkt uit de antwoorden. Herinnert het begrip teveel aan de kleuterschool? Uit de antwoorden komt hier en daar toch wel behoefte naar voren dat ouders iets méér van de universiteit te weten komen dan thans het geval is. De studenten reageren iets positiever dan de ouders! Toch niet te snel in de prulienmand met 't idee. Misschien kan volstaan worden met het scheppen van 'n betere gelegenheid voor studenten om hun ouders te laten kennis maken met de universiteit.)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 24

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's