GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 36

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

2. De Sendingkerk komt op sommige van haar besluiten net zover terug, dat deze aanvaardbaar worden voor de N.G. Kerk en de regering. Ik kan me niet indenken dat dit ooit zal gebeuren - misschien twee, driejaar terug, maar nu beslist niet meer. Onder de leiding van een zeer actief en articulaat kader jonge voormannen zijn deze 'kleurlingen' in de laatste paar jaar ontzettend bewust en geradicaliseerd geworden. Hun ongeduld groeit exponentieel. Bovendien hebben ze zich helemaal geïdentificeerd met alle andere gediscrimineerde groeperingen in Zuid-Afrika. Al deze groeperingen, inclusief de 'kleurlingen' en Indiërs, noemen zichzelf tegenwoordig dan ook 'zwart', wat geen kleur meer aangeeft maar eerder synoniem is geworden met: vertrapt, vervolgd en verdrukt. Ze zullen er niet aan denken om compromissen te sluiten met wie dan ook. 'Vele blanken binnen en buiten de regering schijnen dat niet te begrijpen. Een motie die ingang begint te vinden bij steeds meer blanken is dat het niet zo gek zou zijn om de 'kleurlingen' als het ware te annexeren, door ze als blanken te rekenen wat een aanzienlijke versterking zou betekenen voor de blanke minderheidsgeleding. In Kaapstad heb ik een seminar bijgewoond, waar een jonge socioloog van de universiteit aldaar een scenario tekende van hoe de positie van de kleurlingen in het jaar 2000 er zou kunnen uitzien. Ze zouden al hun rechten hebben; ze zouden volledig en volwaardig deelgenootschap hebben in het economische en politieke staatsbestel, omdat ze tegen die tijd bij de blanken gerekend zouden worden. Toen ik hem vroeg of hij wérkelijk van mening was dat er over 25 jaar nog een beleid van apartheid zou zijn in Zuid-Afrika, keek hij heel verbaasd en zei: 'Ja', alsof dat de gewoonste zaak ter wereld was. Afgezien van de ongelofelijke naïviteit van dit soort denken, ergeren zeker de jongere en in toenemende mate ook de oudere 'kleurlingen' zich dood dat er gewoon verondersteld wordt dat ze bij de blanken willen horen. Dat willen ze niet. Ze willen zijn wie ze zijn en als zodanig erkend en geaccepteerd worden binnen hun eigen maatschappij. Ze hebben zich solidair verklaard met de zwarte mensen en zijn niet van plan om deze in de steek te laten, want ze zijn zelf zwart, zeggen ze. En als bepaalde blanken in Zuid-Afrika denken dat het nog mogelijk zou zijn om een wig tussen de 'kleurlingen' en de andere onderdrukte en stemloze groeperingen in ZuidAfrika te drijven dan vergissen ze zich, naar mijn stellige overtuiging, buitengewoon. 3. De Sendingkerk staat aan het begin van een confrontatiekoers met de N.G. Kerk en de regering. Ik geloof dat deze derde mogelijkheid de situatie het meest realistisch weerspiegelt. Als de N.G. Kerk en de regering niet drastisch veranderen, en als de Sendingkerk 34

de besluiten van haar synode niet terugneemt of afzwakt, dan komt er een confrontatie. Deze synode, haar beraadslagingen en besluiten zijn een ernstige waarschuwing aan het adres van de heersende blanke groepering dat de zwarte Afrikanen alle vormen van apartheid zowel in de kerk als in de maatschappij als geheel, radicaal en voorgoed verwerpen. De boodschap was overduidelijk: wij, bruine Zuidafrikanen, zijn volwaardige en onafhankelijke mensen, die onze menselijke rechten en rechtmatige voorrechten opeisen en aanspraak maken op een menswaardige plaats in de kerk van Jezus Christus en in dit land, dat ons vaderland is. En laat vooral niet gezegd worden dat de 'Sendingkerk' de handschoen heeft neergeworpen. Zij zoekt geen ruzie, maar zegt alleen open en eerlijk, dat ze aan het eind van haar geduld gekomen is, en kondigt aan dat het oude tijdperk voorbij is en dat een nieuwe daagt. Deze 'bruine' christenen hebben al hun besluiten getoetst aan Gods woord en zich bewust uitgesproken in de naam van de Heer. Ik geef een paar voorbeelden van de profetische en moedige wijze waarop velen zich ter synode hebben uitgelaten (hierover wordt uitvoerig gerapporteerd in het november-1974-nummer van Pro Veritate). In verband met de wet op gemengde huwelijken. Ds. A. D. Stevens, bruin predikant uit Witwatersrand-Zuid: 'De wet op gemengde

huwelijken moet herroepen worden - in de naam van God, die moet herroepen worden'. Ds. J. Mettier, bruin predikant uit Claremont, Kaap: 'Christenen . . . moeten God en hun geweten boven alles gehoorzamen'. 'Zondige structuren in Zuid-Afrika kunnen niet gelden als onze maatstaven'. Ds. J. N. M. Hartney, bruin predikant uit Bonteheuwel, Kaap: 'De wet op gemengde huwelijken komt er op neer, dat ik (voortkomend uit een gemengd huwelijk) wordt gevraagd om een streep door mijn eigen bestaan te trekken dat kan ik niet doen'. Betreffende de verhouding tussen Sendingkerk en N.G. 'moeder'kerk. Ds. E. D. J. Jacobs, bruin predikant uit Bergsig, Kaap: 'Het 'sendingsreglement' van de blanke kerk bindt ons, en dit probleem zal eerst opgelost moeten worden voordat wij waarlijk kerk van Christus kunnen zijn'. In verband met aansluiting bij Zuidafrikaanse Raad van Kerken. Ds. Jacobs: 'Isolatie zal de dood van de kerk betekenen. De Z. A.R.K. vertegenwoordigt 10 tot mogelijk 15 miljoen christenen in Zuid-Afrika. De N.G. Kerken kunnen zich niet buiten de oecumenische beweging houden. En het moet bekend gemaakt worden dat het in het bijzonder de zwarte mensen zijn, die daarmee contact willen hebben'. Ds. Stevens reageerde op de toespraak van een blanke tegenstander van de Z. A.R.K. als

voor alle vormen van verzekering en financiering in verband nnet

vestiging associatie l<oop van vast-goed heeft u een onafhankelijk en deskundig advies nodig. neemt u eens contact op met:

assurantiekantoor a. koster prof. dr. j. h. van 't hoffweg 7 de bilt telefoon 0 3 0 - 7 6 22 71 lid nederlandse vereniging van assurantiebezorgers

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's