GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 401

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 401

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mü magazine 3

Seminar over psychologische tests ontwikkelingslanden

Met het testen van kinderen komen ook fouten in het onderwijs aan het licht Gesprek met prof. dr. P. J. D. Drenth

Prof. Drenth tijdens het seminar dat aan de V ü werd gehouden. Rechts: dr. Igaga van de universiteit van Nairobi, Kenia; links op de foto de heer Babalola van de universiteit van Lagos, Nigeria

men. Prof Drenth herinnerde zich, dat het omstreeks 1967 begon met een van zijn oudstudenten, afkomstig uit Suriname, die om test-materiaal verzocht dat in zijn land kon worden gebruikt. Uit dat verzoek groeide een eerste project. De sneeuwbal ging aan het rollen. Sinds 1970 werkt de vakgroep samen met de Universitas Padjadjaran in Bandoeng (Indonesië). Er werden test-series ontwikkeld voor kinderen tussen vijf en acht jaar, te gebruiken aan het begin van de lagere school. Een andere serie is bedoeld voor gebruik bij het verlaten van de lagere school en aan het begin van het vervolgonderwijs. Met een derde en vierde serie kunnen kinderen die het vervolg-onderwijs volgen, halverwege hun opleidingen aan het eind ervan worden getest. Geheel los daarvan is de vakgroep dan ook nog betrokken bij een project op Midden-Java waarbij men tracht na te gaan wat de effecten zijn van jodium-tekort (veroorzaker van „kropziekte") op de intelligentie. Men heeft daartoe de bevolkingen van twee dorpen, één „normaal" dorp en een bergdorp waar men veel van deze ziekte te lijden beeft, naast elkaar getest.

Oost-Afrika Enige tijd geleden kon men een kleurrijk gezelschap zich door het In Oost-Afrika is de vakgroep betrokken bij hoofdgebouw zien bewegen. Een veertigtal psychologen uit verschilprojecten in drie landen: Oeganda, Kenia en lende ontwikkelingslanden woonden een,,seminar" va.n vijf dagen bij Tanzania. Het contact kwam destijds tot over het ontwikkelen van psychologische tests voor ontwikkestand met de Makerere-Universiteit van lingslanden. H et werd georganiseerd door de vakgroep arbeids- en or- Kampala in Oeganda. Vanouds bestond er ganisatiepsychologie. op universitair niveau goed contact tussen Er werd wat je noemt een ,,strak programma" afgewerkt, 's Ochtends waren er theoretische verhandelingen te beluisteren over testontwikkeling, 's middags werd een ,,praktijkvoorbeeld" bij de kop genomen: een project dat in Indonesië wordt uitgevoerd, werd nog eens stap voor stap doorgenomen, zij het in sneller tempo dan in werkelijkheid was gebeurd en in enigszins versimpelde vorm, zodat op een tafelrekenmachine kon worden nageplozen wat al eerder door een computer was uitgerekend. Ook werd men geïntroduceerd in het voorbereiden van gegevens voor verwerking in een computer. Het seminar ging vooraf aan een conferentie in Tilburg van de International Association of Cross Cultural Psychology (I ACCP), een vereniging van psychologen die vooral ge-

interesseerd zijn in het vergelijken van psychologische karakteristieken en psychologische verschijnselen in de verschillende culturen. Het was geen toeval dat het bestuur van deze organisatie zich tot de vakgroep arbeids-en organisatiepsychologie aan de VU had gewend met het verzoek het seminar te organiseren. Als enige in Nederland houdt deze vakgroep (en met name prof. dr. P. J. D. Drenth en zijn medewerkers drs. N. Bleichrodt en drs. H. v.d. Flier) zich systematisch bezig met onderzoek van de problematiek die samenhangt met het fabriceren van tests die in ontwikkelingslanden moeten worden gebruikt.

„Toeval" Dit specialisme is, zoals vaker voorkomt, min of meer toevallig bij de VU terechtgeko-

de 3 landen. Men deed reeds verschillende taken gezamenlijk; de onderwijssystemen in de landen werkten globaal gelijk. Er waren dus argumenten genoeg om het project uit te breiden tot de drie landen. De komst van Amin als president van Oeganda heeft deze verhoudingen verstoord. Voor de Nederlandse onderzoekers betekencje dit onder meer, dat ze om veiligheidsredenen moesten wegblijven uit Oeganda. De Oegandese tak van het project wordt nu vanuit Nairobi (Kenia) begeleid. In de Afrikaanse landen heeft men zich in eerste instantie geworpen op het ontwikkelen van tests die aan het eind van de lagere school moeten worden afgenomen en aan het eind van de middelbare school. Men werkt nog aan een serie voor kinderen die aan het begin staan van het lager onderwijs. Al deze projecten, die werden gefinancierd

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 401

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's