GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 159

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 159

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

yU magazine 25 1H70

VIJFDE J A A K C A N G .

N°. I:

DE STANDAARD Donderdag 13 April,

xt

PJ» I » kwmm t m d a het Z a » d M « b U d : Atmtodli» / Ifit, — rnmct, p«r pett / M t . >Ulc«k Namacn ; Ceat Ma het Bund.

Dr. A. Kuyper (38) langdurig ziek 11 April. „Aangaande den gezondheidstoestand van dr. Kuyper kunnen wij mededelen dat het verloop zijner ziekte in zooverre de laatste weken een gunstige wending nam, dat de koortsachtige zenuwaandoening der hersenen verminderde. Toch blijft zijn hoofd nog uiterst zwak en is alle lezen en schrijven hem verboden. Met het oog op het klimaat is dr. Kuyper dezer dagen van Nice naar Menton vertrokken."

Pleidooi voor een Vrije Universiteit Een serie hoofdartikelen wordt onderbroken met een vlammend betoog ,,Verbanning of onthoofding" naar aanleiding van het schrappen van het vak „dogmatiek" bij de Theologische Faculteiten bij de behandeling van de Hoger Onderwijswet. Minister Heemskerk had, terwille van de scheiding van kerk en staat, de theologie {,,de Koningin der Wetenschappen") geheel uit de rijksuniversiteiten willen verbannen. Voor de opleiding moesten de kerken zelf maar zorgen, maar daar was het parlement tegen. Wèl theologie, maar geen ,,leerstellige godgeleerdheid" zo werd beslist. ,,Hier, zoo ergens is de klauw van den leeuw," protesteert De Standaard, die volledige verbanning van de theologie minder erg had gevonden. 7 april. „ D e heerschende richting op godsdienstig gebied heeft bij dit Kamerbesluit gezegevierd. De Moderne Theologie heeft op donderdag 30 maart j . l . toga en bef afgelegd; is van den kansel naar het Binnenhof gestapt en heeft den Conservatieven Minister voorgeschreven hoe het zijn moest. Gaat het wetsontwerp door, dan zal er dus voor geen andere dan voor de Moderne Theologie in ons academisch onderwijs plaats zijn. Wat

«CKBKL: NlM«eirft|k «7. AMstcrOwa. ViltfCUmt.mtfmi J. H. KUDTI.

AdveileilUa; n a i tot e nfeb ;o Caaii <ede»e regel daarboven 15 Cent; Aanvragen ol venu wan lietdegaven 10 Cent per regel.

Reeds begint men hier en daar in de VU na te denken hoe in 1 9 8 0 het 100-Jarig bestaan van de VU moet w o r d e n gevierd. Wat speelde er in de Jaren, die daaraan voorafgingen? VU-magazine stelt zich voor om maandelijks een pagina te vullen met w a t er 1 0 0 Jaar geleden in De Standaard te lezen was. Deze maand starten w e met april 1 8 7 6 .

is een Christelijke Theologie zonder Dogmatiek anders dan een bloem zonder kelk, een gebouw zonder dak, een gewelf zonder sluitsteen, een organisme zonderpolsslag?... Na het gebeurde mag noch de Minister noch de Kamer toelaten dat de Wet tot stand kome, zonder dat als correctief van de bevoorrechting aan de Moderne Theologie verleend, althans in de eerste plaats daarom en desnoods alléén daarom, onder de vereischte waarborgen de volkomen vrijheid van Hoger Onderwijs in een harer artikelen worde geschreven. Het is reeds erg genoeg, dat er voortaan een officiële moderne of naturalistische Theologie zal bestaan, en de gelegenheid tot concurrentie hoe zwaar en schier onmogelijk ook, mag niet minder dan ooit ontbreken. Afgezien van alle andere consideranties moet het nu in alle kringen van ons Christenvolk, onverschillig tot welke Kerk of richting het behoore, muurvast staan, dat er, hoeveel het pok kosten moge, een Vrije Universiteit op onze erve moet verrijzen, die op Christelijke grondslagen rust. Het belang, niet enkel der Theologie want daarin kan elke Kerk voor zich voorzien, maar dat der wetenschappen in het algemeen, maakt het noodzakelijk." 1 3 april. Na 24 dagen debatteren is de Hooger Onderwijswet op 7 april aangenomen met 66 tegen 7 stemmen. De Standaard neemt een artikel over uit de Nieuwe Bildtse Courant, waarin betreurd wordt dat Kuyper (overspannen) de behandeling niet bijwoonde. „Laat ons den Heere bidden dat de eerstgenoemde ons gespaard blijve, en hij eerlang zijn veelomvattenden arbeid werder zal kunnen aanvaarden." De Nieuwe Bildtse gewaagt van een ,,mishandelden en ontziel-

de theologie" en acht de oprichting van een christelijke universiteit nodig. 27 april. Opnieuw pleit de Standaard voor ,,Een Vrije Universiteit, als te Londen, Brussel en Leuven, maar op Christelijke grondslagen gevestigd." Het gaat niet alleen om de theologie. „ W a t de natuurwetenschappen aangaat, is het voldoende om den naam van Darwin te noemen, om ons te doen gevoelen, hoe gereed de leerlingen zijn om de hypothese van den Meester tot een axioma te stempelen en zich daardoor onvatbaar te maken voor echt wetenschappelijk, dat w i l zeggen, onbevooroordeeld onderzoek... Een Vrije Universiteit. Waartoe door de mannen van ChristelijkHistorische richting het initiatief worde genomen en waar de Kerkelijke Theologische Scholen zich van lieverlede om heen kunnen scharen. Men beginne slechts au fond te bespreken en moedig te handelen. Het ijzer wordt niet meer gesmeed, als de eerste hitte geweken is."

De geloofsvervolging in Zaandam Diepe verontwaardiging in het land over wat genoemd wordt ,,De Zaandamsche geloofsvervolging". Ds. L. Lindeboom houdt de Standaardlezers op de hoogte van dit gebeuren. Er zijn geldinzamelingen en dagelijks zenden kerkeraden adressen naar het parlement aan te dringen op wijziging van de Schutterijwet. Wat is gebeurd? Een aantal gereformeerde schutters in Zaandam had principieel geweigerd op de zondagen 7, 14 en

21 nov. '75 ter inspectie te verschijnen, want dat is ,,de dag des Heeren". In februari waren ze veroordeeld tot boeten van f 1,50 en f 2,-, maar ze weigerden deze te betalen ,,niet uit stijfhoofdigheid maar uit beginsel". Daarna worden ze een voor een in het cachot geworpen. Ds. Lindeboom: ,,En dit verblijf is nog te slecht om er een boef in te zetten... Een zware deur, met een reepje matglas er in, en met twee grendels van een voet lang en een kolossale ijzeren boom over de gehele lengte, met een dito slot er aan, dient tot sluiting van een vierkant van 7 a 8 voet. In dit hok dat alle aanleg heeft voor de berging van zwijnen, gelijken de hoeken veel op zekere plaatsen, die lang bij gebrek aan urinoirs gebruikt zijn. In jaren schijnt hier geen,,schoonmaak" te zijn gehouden. Wat niet minder erg is. is dat er geen verwarmingstoestel heenleidt, 's Nachts kan de bewoner op de stroozak met de genoegzame dekens de warmte houden. Doch 's daags is er het met dit weder voor de gezondheid koud genoeg. Ik heb er nu een voetzak laten brengen, en dat helpt wel eenigszins en anders doet de gevangene er nog een deken bij om. Zoo zit daar de gevangene om 's Heeren wil, eenzaam in de hoogte." Ds. Lindeboom heeft ,,diep medelijden met de veroorzakers van dit leed, die, zooals er gepraat wordt ,,die fijnen wel zullen klaar krijgen", 't Was mij of ik de dagen voor 3 0 0 jaren en voor 4 0 jaren in enkele oogenblikken doorleefde, of, wilt, ge, inleefde. Met de bede ,,Heere, bewaar Uw volk, ontferm U over Nederland en bskeer de bestuurders der schutterij" ging ik de drie lange trappen a f . " Daarna mag ds. Lindeboom, die als verdediger optrad, de gevangenen niet meer opzoeken. 3 april. ,,Gister is de vierde der broeders H. Berghouwer gevangen gezet. Spoedig hoop ik uwen lezer een en ander over de houding der ,,liberalen" alhier, die zeer onvriendelijk zijn op den raadsman der verdrukten, mede te deelen.'' 4 april, 'n Boos ingezonden stuk van de Zaandamse kantonrechter mr. C. Visser, die meent dat het cachot „behoorlijk is ingericht" en voor de gevangenen ,,geen schadelijke gevolgen kan opleveren". Maar de broeders Corn. Post, Corn. Vethaak en Jan Vethaak, die reeds gezeten hebben, maken per advertentie bekend dat ds. Lindeboom terecht gesproken heeft over de ,,onreine en koude provoost". Deze ,,ziet er meer dan vies en walgelijk uit". Gesteund door kerkeraden her en der in den lande, gaan de gereformeerde Zaanse schutters voort met hun „lijdelijk verzet".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 159

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's