GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 404

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 404

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wl magazine 6

lijk dat studenten in die richtingen over de héle linie hoger zullen moeten scoren. Er is dus kennelijk van een algemene niveau-selectie sprake. Onze indruk is, dat hiermee de onderwijs-mogelijkheden in een land niet optimaal worden gebruikt. Het zou bij voorbeeld mogelijk kunnen zijn, dat een aantal medische studenten beter rechten hadden kunnen doen, omdat je beter een goed jurist kunt worden dan een slecht medicus. Wanneer je de keus wat meer gedifferentieerd zou willen maken, heb je gegevens nodig waarmee je plaatsingsbeslissingen kunt adviseren zoals in Nederland bij voorbeeld bij beroepskeuze of schoolkeuze gebeurt. Met een goede testbatterij kunnen sterke en zwakke punten worden ontdekt; schoolcijfers geven veel meer een algemeen niveau aan. Een derde punt is het volgende: doordat de tests worden geanalyseerd in samenhang met schoolprestaties, krijg je niet alleen een beeld van de onderzochte individuen, maar ook van het onderwijs-systeem. Vanuit de scores van de leerling kan worden nagegaan of in het onderwijs wordt gemikt op de goede capaciteiten. Bij een onderzoek dat in Jamaica werd verricht, bracht men de uitkomsten van een hele serie tests in verband met de schoolprestaties. De enige test die belangrijk correleerde (samenhing) met de prestaties op school betrof ,,short-time-fnemory" (geheugen over een korte periode), het in je hoofd kunnen stampen van zinloos materiaal. Je kunt dan twee wegen inslaan. Je kunt in het vervolg voor selectie-doeleinden volstaan met slechts een test, een shorttime-memory-test. Kennelijk is wat deze test meet het enige dat relevant is voor het onderwijs. Je kunt ook — en dat is wat ik bedoel — tegen de mensen van het onderwijs zeggen: jullie onderwijs doet een beroep op maareen beperkt aspect van de leerlingen. Is dat wat jullie willen? De verwachting is dat we iets dergelijks ook in Indonesië en in de Oostafrikaanse landen zullen vinden. Dat zal dan betekenen dat we aan het onderwijs een spiegel kunnen voorhouden. Je kunt trouwens in veel ontwikkelingslanden horen klagen, dat het op de scholen voornamelijk gaat om stampen en reproduceren, dat er weinig eigen initiatief

Drs. N. Bleichrodt coached (in Indonesië) twee studenten psychologie in het afnemen van een test aan schoolkinderen van vijf tot acht jaar

Een schooljongetje bezig met een test wordt gevraagd en dat de creativiteit weinig wordt gestimuleerd. Een van de doelstellingen is dus ook het „terugvoeden" van de resultaten die we vinden naar het onderwijs. Daarvoor bestaat duidelijk interesse. Het is dan natuurlijk aan de mensen van het onderwijs om al dan niet maatregelen te nemen, onderwijsinstellingen te wijzigen e.d. Een vierde doelstelling is ten slotte, dat door het beschikbaar stellen van materiaal de psychologie ter plaatse kan worden gestimuleerd. Het gaat dan niet alleen om het gebruik van deze in het onderwijs maar vooral om het gebruik bij bedrijfspsychologisch, of klinisch-psychologisch onderzoek of bij beroepskeuze. Je moet dan natuurlijk geen ,, vertaalde" tests leveren met Nederlandse of

Amerikaanse normen, maar normen die zijn aangepast aan de lokale cultuur. In een land als Tanzania bestaan duidelijke opvattingen over de functie die het onderwijs zou moeten hebben. Dat is in Indonesië niet, of veel minder uitgesproken het geval. Maakt zo iets voor een westerse test-ontvv'erper verschil? Misschien zou je zelfs kunnen zeggen, dat in een land als Tanzania doelstellingen van het onderwijs zijn geformuleerd die zeer dicht liggen bij onze eigen doelstellingen. Volgens een van die doelstellingen wil men b.v. het lagere onderwijs ontdoen van de zware last te moeten fungeren als selectie-instrument voor het vervolg-onderwijs. Het lager-on-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 404

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's