GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 121

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 121

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

i ^ magamte 31

Een Umbanda-tempel ziet er vaak net zo uit als je eigen huis

min of meer christelijke belangstelling hebben, hetgeen zich ondermeer kan uiten door interesse voor het Evangelie, de heiligen en katholieke rituelen als doop en communie. Of deze belangstelling altijd even diepgaand is en de louter uiterlijke vormen overstijgt, kan wel eens worden betwijfeld. Al deze vier tradities komen meestal in combinatie met elkaar voor.

Sociale lagen

.J^

„ D e hokjes blijken katholiek-aandoende beeldjes te b e v a t t e n " . Dit is er één van Pena Verde, een v o gel-geest

In het w i t geklede mensen wiegelen en draaien in een golvende dans

Een m e d i u m buigt, wanneer ze door een geest w o r d t bezet, plotseling achterover. Ze zal weldra haar evenwicht hervinden.

Behalve de tradities is het van belang welke sociale laag in een Umbanda-groep het sterkst is vertegenwoordigd. Het zich specifiek op een van de tradities richten vereist op z'n minst dat men de Umbanda-boeken kan lezen en vele Brazilianen uit de lagere bevolkingslagen kunnen dat niet. De geloven van deze mensen zijn daarom nog minder gearticuleerd dan die van de groepen waarin geletterden meer overheersen. Deze laatste groepen kunnen inspiratie putten uit de vele Umbandaboeken die vooral uit de kringen van de meer georganiseerde Umbanda voortkomen. Hieruit spreekt meestal het maar zeer ten dele verwezenlijkte ideaal, dat Umbandagroepen zich federatief moeten organiseren en ook zijn Kardecistisch-spiritistische in deze boeken vaak sterk vertegenwoordigd. Karmiujeïncarnatie en monotheïtisch getinte invloeden winnen op die manier aan kracht in bevolkingslagen waar ze van huis uit relatief toch al sterk vertegenwoordigd zijn. Het idee dat men kracht van de geesteswezens niet alleen ten bate van andere moet gebruiken, maar ook dat men die kan aanwenden om de evolutie van zijn eigen geest in een ander leven mee te bevorderen, is hier nauw mee verbonden. In de lagere bevolkingslagen komen deze ideeën veel minder vaak voor. Daar treft men ook vaker het gebruik van de krachten aan ten nadele van anderen. De geestenwereld is er ook veel minder duidelijk geordend in groepen en subgroepen. Daar heeft men ook minder behoefte aan reflectie over de geestenwereld en de leidraad die dat kan zijn voor het gedrag in het gewone leven. Het gaat meer om het met niet-materiële middelen veroveren van een zo sterk mogelijke positie in de strijd om het bestaan. Daarvoor heeft men een relatie nodig met het sterkste geesteswezen dat men maar „aankan". Deze verschaft kracht

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 121

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's