GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 185

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 185

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

1^ magazine 7 Schrift ter onderrichting en waarschuwing (verbodendoor Poolse censuur). De mens zonder alternatief, enz. enz, Machovec: Jesusfür Atheïsten (Stuttgart 1972). Gardavsky over Jezus in; „ G o t t i s t nicht ganz tot". Vill. Hetzoeken naardezin van het leven en de ontweken problemen van zonde, schuld en het raadsel van de dood in het marxisme in confrontatie met de bijbelse boodschap over de zin van het leven, over zonde, schuld en dood en opstanding IX. De leer van de staat, de funktie van de partij en de dictatuur van het proletariaat in confrontatie met de machtsvraag en de bijbelse boodschap betreffende macht en dienst De machtsvraag in het marxisme. Marx' uitspraken over de commune in Parijs. Friedrich Engels: Oorsprong van familie, privaatbezit en de staat. Ook: Herrn Eugen During, Umwalzung der Wissenschaft. Lenin's leer over de staat. Ueber den Staat, 1919, in: Elementarbücherdes Kommunismus. Lenin: De proletarische revolutie en de renegaat Kautsky. Enkele vragen rondom de macht in het licht van het Evangelie. Het rapport van de W.C.C, van oktober 1973: ,, Violence, non-violence and the struggle for social justice". Ota Sik: Der dritte Weg, die marxistisch-leninistischeTheorie und die moderne Industriegesellschaft. X. Over de eschatologie in de marxistische stromingen in confrontatie met de bijbelse toekomstverwachting en de consequenties daarvan 1. Poging om op basis van de oudste marxistische documenten de inhoud van de eschatologische verwachtingen te omschrijven. 2. Ontwikkelingen daarin: evaluatie daarvan. * 3. Confrontatie met de eschatologische boodschap van de Bijbel en de consequenties daarvan voor de praxis. Er zijn vele faculteiten en afdelingen van onze universiteitwaar deze en dergelijke themata aan de orde kunnen komen en behoren te komen. Daarbij zal het erop aankomen om ten overstaan van zulke themata niet slechts te getuigen maar tevens om op de wijze der wetenschap rekening en verantwoording af te leggen van onze visie daarop. Voorts zullen de historische aspekten moeten worden behandeld. Christendom en marxisme zijn immers ingegaan in de geschiedenis en ook die historische praxis moetworden geëvalueerd. 7. De interne dialoog binnen onze universiteit Binnen onze universitaire gemeenschap zijn studenten, die aanhangers zijn van andere godsdiensten hartelijk welkom in een dialogische relatie. Binnen onze gemeenschap zijn ook aanhangers van allerlei vormen van marxisme hartelijk welkom. Het spreekt vanzelf, dat bij bepaalde gelegenheden de dialoog met hen, die een marxistische levensbeschouwing geheel of partieel aanhangen, behoort te worden beoefend. Wij moeten allen op onze hoede zijn tegen een soort ketterjacht, tegen de neiging tot een soort verkapte inquisitie. In de Westduitse Bondsrepubliek ziet men nu aan de universiteiten allerlei symptomen van ,,Gesinnungsschnüffeiei", die hier en daar semi-fascistische trekken vertoont. Er is hier en daar ideologische intimidatie van links en er zijn vormen van intimidatie van rechts, die de ruimte voor democratie beg int te bedreigen.

Wij zullen de dialoog moeten bevorderen en w i j zullen op onze hoede moeten zijn dat w i j de demokratisering niet ruïneren. Maar ieder zal binnen deze universiteit vrijwillig moeten aanvaarden, dat deze universiteit een grondslag en een doelstelling heeft. De geschiedenis leert ons, dat het mogelijk is om met gebruikmaking van „demokratische spelregels" de basis en de doelstelling van bepaalde instellingen teniet te doen. M e n zegt, dat de koekoek soms eieren legt in nesten, die hij niet zelf gebouwd heeft met het doel die nesten voor zichzelf te annexeren of te vernielen. Wie niet blind en doof is en de contemporaine gesch iedeniskentkan ontdekken, datditgevaar niet denkbeeldig is. 8. Beleidsvragen, die daarmee samenhangen In het bovenstaande hebben w i j gepleit voor het scheppen van ruimte voor dialogen tussen hen, die de grondslag en doelstelling van deze universiteit aanvaarden en hen, die op de een of andere wijze bepaalde varianten van de marxistische ideologie aanhangen. Er moet naar mijn overtuiging geen belemmering in de weg van deze dialogen worden gelegd mits onaangetast blijft, dat deze universiteit functioneren w i l en mag vanuit de grondslag en doelstelling. Bepaalde moeilijkheden doen zich echter voor wanneer het gaat over benoemingen in onderwijstaken en in bestuurlijke colleges. Die moeilijkheid spitst zich vooral toe, wanneer het mensen betreft die officieel of sem i-officieel lidzijn van de C.P.N. De C.P.N, staat volgens haar statuten niet toe propaganda te maken welke gericht is tegen haar ideologische grondslag, die omschreven wordt als de „marxistisch-technische" (Art. 4b van de statuten van de C.P.N.). Voorts staat in dezelfde statuten „dat de besluiten van de C.P.N, onvoorwaardelijk moeten worden uitgevoerd, ook wanneer een lid in casu het daarmee niet eens zou zijn". Dat eist bij ons weten geen enkele andere partij in Nederland. Wie hierover nadenkt zal naar mijn overtuiging twee conclusies trekken als hij loyaal w i l zijn aan de grondslag en doelstelling van de universiteit. 1. Het is voor iemand, die de grondslag aanvaardt niet mogelijk om af te zien van ideologiekritiek op de ideologie van de C. P. N. 2. De totalitaristische partijdiscipline aan de C.P.N, is voor wie de grondslag van deze universiteit aanvaardt onacceptabel, omdat daarin beleden wordt, dat het hoogste en beslissende gezag over al ons denken en handelen gelegen is bij Jezus Christus en Zijn beloften en eisen in iedere situatie. Het komt mij voor, dat vanwege deze gronden iedere C.P.N.-student moet begrijpen en respecteren, dat binnen deze universiteit de benoeming in onderwijstaken en in bestuurlijke funkties niet verwacht kan worden. Er zijn situaties in de wereld waarin christenen en leden van communistische partijen voor bepaalde konkrete programmapunten kunnen samenwerken, zoals dat bij voorbeeld in de Tweede Wereldoorlog gebeurd is en zoals dat nu in sommige Latijns Amerikaanse landen gebeurt. Maar christenen en communisten bewijzen niemand een dienst als zijn hun grondslagen en doelstellingen camoufleren, fuseren of verwisselen. Hun taak is om te leven in wederzijdse uitdaging om elkander te corrigeren, maar niet om de verschillen in basis en doelstelling teverbergen, +) José Miguez Bonino — Christians and Marxists, pag, 104,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 185

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's