GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 319

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 319

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

I(Q magazine 9 Tabel 8 Al dan niet bewaren exemplaren VU-magazine

1 Niet bewaren 2 Wel bewaren

3 Geen antwoord

leden

contribuanten/VVH

abonnees

47.7% 47.1%

50.0% 46.8%

24.4% 73.8%

5.3%

1.8%

47.9% 48.8%

3.7%

100 %

100 %

100 %

100 %

(n=153)

(n=190)

(n=164)

(n=507)

Blijkbaar zijn de abonnees de beste bewaarders onder de lezers van het VUmagazine. Hoewel het moeilijk is om vergelijkingen te trekken met andere soortgelijke maandbladen, zo deze er al zijn, moet toch opgemerkt worden dat het aantal,, bewaarders" opmerkelijk hoog is. Het aantal zuivere abonnees (dus nietleden of contribuanten) loopt nog steeds omhoog. Bij de start van het VU-magazine was het nul, in 1974 ongeveer 1800 en nu 2700. Verbaast u dat? De toename van het aantal abonnees kan, voorzover voorzichtig uit de nu bekende cijfers mag worden opgemaakt, verband houden met de dubbele functie van het VU-magazine. Enerzijds is het VU-magazine een blad dat zich zeer specifiek richt tot een gedeelte van de ,,traditonele achterban" van de VU. Voor deze groep (de leden en de contribuanten/ W H ) vervult het blad nog steeds de functie van een verenigingsblad dat hen informeert over het wel en wee aan de VU, waarbij voor hen grote nadruk ligt op de problemen van Kerk en Theologie. Anderzijds vertolkt het VU-magazine een meer algemene functie. Langzamerhand bereikt het blad een — zij het nog kleine — groeiende groep lezers die niet speciaal of althans uitsluitend geïnteresseerd zijn in de Vrije Universiteit maar veeleer in de wetenschap in het algemeen alsmede in een aantal maatschappelijke problemen die regelmatig in het VU-magazine aan bod komen. (Zuid-Afrika, ontwapeningsproblematiek etc.) De activiteiten op het gebied van wetenschapsjournalistiek aan universiteiten geven ook aan dat er een toenemende vraag ontstaat naar informatie over het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. Opmerkelijk blijft overigens dat het VUmagazine nog steeds erg weinig gelezen wordt door de studenten van de VU zelf. Wat is er te zeggen over de binding van de lezer aan het blad? Om die te kunnen meten werden dertien uitspraken aan de lezer voorgelegd over de inhoud van het blad, de prijs, het bestaansrecht en de bestaansnoüdzaak

ria^na

3.1%

Totaal

ervan. De (positieve of negatieve) reacties op die uitspraken, vertelden ons iets over de ,,houdings- en gedragskenmerken" van de lezer; ze zeiden iets over zijn binding aan het VU-magazine. (overigens moet nog worden uitgezocht welke factoren de binding beïnvloeden). Met de optelsom van de scores op deze dertien uitspraken gaven we elke ondervraagde een plaats op een schaal die liep van O tot 10, de zgn. „bindingsschaal". In tabel 9 is die schaal als het ware in tweeën geknipt: onder „minder sterke binding" staan degenen die minder dan 7 punten behaalden op de schaal; onder „zeer sterke binding" zijn degenen samengebracht die tussen de 7 en de 10 punten behalen. De waarde van zo'n bindingsschaal zit hem in het feit dat je er, met veel voorzichtigheid, met veel „maren" en slagen om de arm, iets mee kunt zeggen over het gedrag van de lezers, bijvoorbeeld of ze het blad ook zullen blijven lezen wanneer de abonnementsprijs omhoog gaat. Het ,,draaipunt" tussen wel-of-niet opzeggen ligt niet, zoals men zou verwachten, halverwege de schaal: niet in de buurt van de 5, maar meer naar de positieve kant, in de buurt van de 7. Hiermee is natuurlijk niet gezegd, dat iedereen die minder dan 7 scoort op de schaal meteen zijn abonnement zal opzeggen wanneer bijv. de prijs wat omhoog zou gaan. De schaal zegt iets over de kansen: de kans dat iemand die boven de 7 zit zal opzeggen is kleiner dan bij degenen die eronder zitten. Tabel 9 Binding aan het VU-magazine

1 Minder sterke binding 3 Zeer sterke binding

leden

contribuanten/VVH

45.1% 54.9 % 100 % (n=153)

Uit de tabel blijkt, dat de binding aan het VU-magazine bij alle drie groepen abonnees uitermate groot kan worden genoemd. Als er al verschillen zijn, dan blij-

abonnees

Totaal

44.7% 55.3%

39.6% 60.4%

43.2% 56.8%

100 % (n=190)

100 % (n=164)

LOO % (n=507)

ken de abonnees een iets sterkere binding aan het blad te hebben dan de contribuanten j WH en de leden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 319

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's