GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 357

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 357

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

magazine 3

NCRV-VU-project zegt een paar „harde dingen" over mogelijkheid van post-academiaal onderwijs Vanavond (dat is te zeggen: de avond van de 10e oktober, de dag waarop VU-magazine bij de lezer is thuisbezorgd, aangenomen tenminste, dat het productie- en verzendproces normaal is verlopen, en dat de lezer het blad onmiddellijk van de mat heeft geraapt en aanstonds met lezen is begonnen) zendt de NCRV het eerste t.v.-programma uit in een reeks van vijf, die handelt over onderwijskunde.

Drs. .1. Beliën op de NCRV-buis

Prof. dr. Jac. Schouten op de NCRV-buis

(foto: Mare van Dor. AV( -VI

(foto. Marck van Dor. AVC-Vl

Het gaat hier om een omvangrijk samenwerkingsproject van VU en NCRV. dat behalve uit t.v.programma's bestaat uit: tien katernen (boekjes) die samen het basismateriaal vormen; twintig NCR V-radioprogramma's die elke maandagavond (dus ook vanavond) tussen half acht en tien voor acht worden uitgezonden en waarin de leesstof in de katernen wordt besproken, toegelicht, bediscussieerd; een uitvoerige evaluatie door het Instituut voor Toegepast Sociaal Wetenschappelijk Onderzoek (ITSWO). vóór, tijdens en na de cursus; een aantal toetsen (één aan het begin, drie tijdens, één na de cursus); studiebijeenkomsten.

op de t.v. werd vertoond, en die de aandacht op het project vestigde, het volgende; ,,Onderwijskunde is een specialisatie waaraan van allerlei kanten, vanuit de psychologie, de didactiek, de pedagogiek, de sociologie, bijdragen worden geleverd ten behoeve van het onderwijs in de scholen en andere vormen van opleidingen. Het bijeen brengen, het bestuderen, het vertalen van al die inzichten is onderwijskunde. Kennis van die onderwijskunde stelt de leraar in staat om meer systematisch na te denken over - en zich misschien zelfs wat te verbeteren in z'n vak van leraar. Laat ik het zo zeggen: eerder dan te steunen op intuïtie, toevallig talent, ervaring -het is natuurlijk best prettig als je daarover beschikt - kan een leraar die wat meer van onderwijskunde afweet bewuster, meer beredeneerd, methodischer aan de slag."

Wat is onderwijskunde? Project-coördinator drs. J. Beliën zei daarover in een ,,reclame-spot" die enige malen

Cursisten Het project (ABL is de naam, ,,Aanvullende Beroepsvorming van Leraren") richt zich dus in de eerste plaats op leraren bij het voortgezet onderwijs en in het bijzonder tot de eerste graads-leraren. Maar zeker niet alleen tot hen; zelfs niet alleen tot de groep leraren in z'n geheel. Men verwacht ook belangstelling van ouders, leerlingen, studenten, schoolbegeleiders en dergelijke. Er zijn naar schatting zo'n 70.000 leraren in het voortgezet onderwijs. Men hoopt op vierduizend cursisten (kosten per deelnemer; ƒ 120,-). Op het moment dat VU-magazine afsloot (half september) hadden zich ruim 1000 cursisten ingeschreven. De ervaring heeft overigens geleerd, dat pas na de eerste t.v.-uitzendingen de grote toeloop te verwachten is. Een rkas voorbeeld daarvan werd in 1972-'73 geleverd met een cursus van Teleac vooral bedoeld voor geschiedenisleraren . Op de datum dat les 1 werd uitgezonden waren er welgeteld 34 inschrijvingen, halverwege de cursus 1.106 en aan het eind 3.953 (van wie nota bene maar 11 procent leraar geschiedenis was).

Schoolklas op de NCRV-buis (toto; Mare van Doip. .'WC -VI

Het project is door een stuurgroep van de grond getild. Daarin hebben zitting prof. dr. Jac. Schouten, drs. P. Scherpenzeel (beiden van het Instituut voor Pedagogisch-didactische Vorming van a.s. Leraren), A. C. Van Oostende, hoofd programma-coördinatie van de NCRV-televisie; drs. D. J. Buddingh, chef educatieve programma's voor volwassenen bij de NCRV-radio. Als

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 357

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's