GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 342

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 342

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

VÜ magazine 32

„Is het mogelijk tegen de maatschappij te spreken als er in de kerk zoveel mis is?"

Zaire's natuur: Bukavu in het oostelijke Kivu-district

voor het heden. Waarom zou mij geschiedenis boeien als ik er mijzelf niet in herken? Enkele van hun vragen: — Hoe is het te verklaren dat Luther de consequenties niet zag van zijn leer die kerk en staat, evangelie en wet uit elkaar haalde'' — Wat is het verschil tussen uw kerkgeschiedenis en onze voorouderverering? — Wat kunnen wij leren van de verwarring en de verdeeldheden waaruit een groot stuk Europese kerkgeschiedenis bestaat"? — Hoe is het mogelijk dat het uitgerekend orthodoxen zijn die racisme en militairisme legaliseren? — Waarom is in ons land de Protestantse kerk sociaal achtergebleven bij de Roomskatholieke? Ligt dat aan het feit dat wij geen Calvinistische zendelingen in Zaire hebben gehad? — Is de benaming ,,jonge kerken" wel juist? Dat suggereert zo licht onmondigheid. Hun intelligentie is existentieel gericht.

Moedgevend Moedgevend is daarnaast de ,,creative minority" in de kerk, die de mond durft opendoen. Tijdens mijn verblijf vond de bisschopswijding plaats van de president van de Protestantse kerk van Zaire. Officieel werd hij slechts bisschop van zijn eigen denominatie, maar hij verklaarde openlijk zich als bisschop van de gehele verenigde kerk van Zaire te beschouwen. Mobutu stelde daarvoor 30.000 Zaire beschikbaar; via een hiërarchie kan hij beter zijn stempel aan de Protestanten opleggen. De aangeslotenen werden voor een fait accompli geplaatst. De president van de kerk schreef een brochure: ,,Les evéques protestants au Zaire", met daarin allerlei dogmatische en kerkhistorische onzin, in de mening dat Protestants Zaire dit alles wel slikken zou op de gebruikelijke wijze. Welnu, eerst kwamen de ouderUngen van de internationale paroisse in Kinshasha in het geweer en betoogden dat ze dit niet namen. Zij nodigden de president uit met hen te komen discus-

siëren. Hij is inderdaad verschenen, maar vertrok weer snel na geconstateerd te hebben ,,dat de duivel in deze gemeente regeerde en hij dit niet kon tolereren". Hij verklaarde de zitting voor gesloten, na eerst nog de brutaliteit te hebben gehad te verklaren dat hij blij was één Europeaan ,,un grand théologien", in de kerk te zien temidden van alle recalcitrante, domme Afrikanen, deze Europeaan zou het helemaal met hem eens zijn en bij deze professeur moesten de anderen maar eens in de leer gaan. Uiteraard vergaderden de ouderlingen door en bleef ik er graag bij. Zij hebben een stuk gepubliceerd dat er zijn mag. Het is voornaam van toon en profetisch van kracht. De zaak kwam ter sprake in de faculteit, die terdege het gevaar beseft dat de vrijheid van het theologisch onderwijs door bisschoppelijke dictatuur kan worden bedreigd. De doyen werd uitgenodigd bij de bisschopswijding de voorbede te verrichten. Hij heeft geweigerd te komen, een daad die des te moediger is, doordat hij vice-president is van de kerk. Hij schreef een brief, waaruit ik een belangrijk deel wil citeren, het is een document vol profetische ironie en ernst. ,,De psychologische, sociologische en theologische argumenten om een dergelijke daad te rechtvaardigen zijn te weinig overtuigend dan dat ik mijzelf in een dergelijk avontuur kan storten. Naar mijn inzicht zijn de argumenten in tegenspraak met het onderricht van de Heer en de apostelen, een onderricht dat mij ervan heeft overtuigd dat ik predikant moest worden. Daar ikzelf niet waardig ben aan de ceremonie deel te nemen meen ik dat een andere bisschop, die de wijding reeds ontvangen heeft, beter dan ik bevoegd is de voorbede uit te spreken ten behoeve van de nieuwe bisschop. Overigens, in geloof én in stilte, zal ik het volgende gebed uitspreken ten behoeve van allen die verhoogd zijn tot de bisschoppelij ke waardigheid. Heer. Help hen die geloven dat zij rijk zijn van

geest, te begrijpen dat zij arme rijken zullen zijn als zij niet het kleed van eenvoud en nederigheid dragen van Uw Zoon, onze Heiland; Help Uw predikanten die middels hun dienst op het toppunt van hun kerkelijke en menselijke macht gekomen zijn, dat zij niet bezwijken voor de verzoeking zich té machtig te voelen en te geloven dat zij geboren zijn om te worden gehoorzaamd, gevolgd, gehoord en gediend en dientengevolge theologisch en hiërarchisch de plaats te bezetten die alleen toekomt aan Uw Zoon, onze Heiland, Heer, bewerk dat zij die een faam van heiligheid om zich heen verworven hebben, dank zij de gehoorzaamheid aan Uw Woord het risico niet lopen zich béter te achten, rechtvaardiger en heiliger dan anderen, opdat Uw kerk in deze tijd vol ijdelheid, niet verwordt tot een vereniging van farizeërs; Help, Heer hen die wandelen op de paden van Uw nederigheid. Laten zij daarbij volharden. De wereld heeft behoefte aan Uw heiligen die zich onvermoeibaar voeden met de nederigheid en de liefde die ons geleerd zijn door Uw Zoon, onze Heiland, Jezus Christus. Amen".

Brochure De faculteit besloot een wetenschappelijke brochure te publiceren, waarin op Bijbelse, kerkhistorische en psychologische gronden wordt geschreven tegen het episcopaal worden van de kerk. Wij leven niet meer in de tijd toen de inwoners van Rome na een bisschopskeuze juichten: ,,Papam habemus". We leven in de tijd van gelijke rechten, mogelijkheden en plichten. Wij nemen bevoogding niet langer. Achterhaalde posities dienen te verdwijnen. Zo werkt deze minderheid aan een nieuwe tijd en een andere kerk. Ideeën hebben benen. Alleen al voor deze groep is het nodig dat wij blijven steunen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 342

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's