GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 340

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 340

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

IfQ magameSO

Wagenia's in Kisangani

onophoudelijk hoort is: attendre, attendez. Traagheid is het levenspatroon. Berusting is het klimaat waarin de grote massa ademt. Men is laconiek-loom. De grote stad stelt teleur. Vooral jongeren zijn daarheen gekomen. Zij hebben zich losgemaakt van het platteland met zijn communale levensbesef. Maar de verwachtingen zijn niet vervuld. Het eerste wat opvalt in Kinshasha is de doelloosheid. Er zijn de velen die maar staan te staan en lopen te lopen. De enkeling heeft nauwelijks waarde. Sociale zorg om zieken en kinderen ontbreekt. Er is survival alleen voor the fittest. De wet van de jungle is overgebracht naar de cité. De moordpartijen in het nabuurland Uganda kunnen ongestoord plaatsvinden. Als Amin een bezoek aan Zaire brengt wordt hij door Mobutu met Afrikaanse uitbundigheid ontvangen. De studenten-„huizen" Niemand grijpt in. Alleen de Afrikaanse Raad van Kerken heeft eenmaal gepro- Er is discriminatie, het moderne woord testeerd tegen het gebeuren in Uganda voor wat vroeger ,,farizeisme" heette, maar heeft het bij dit machteloze ge- de houding van het „ik dank u dat ik baar moeten laten. niet ben zoals de andere mensen". AfriMobutu verschijnt bij elke nieuws-uit- ka heeft het volste recht de blanken in zending van televisie en radio met de- Rhodesië en Johannesburg te beschulzelfde speech voor de Verenigde Naties digen, maar moet dan tegelijk wel het die ik ook verleden jaar al heb be- eigen tribalisme bestrijden. luisterd. Hij bralt dat Zaire zijn identi- Het einde van al deze ellende is nog niet teit gekregen heeft. Hij laat zijn vrijwil- in zicht. In ,,Amandla" van april 1977 lig-verplichte „marches de soutien" staat een artikel van Frank Jantzen: houden, die uitlopen op een massa-bij- .,Het verhaal van eenfalende zet baas". eenkomst in het stadion, met luidspre- Het gaat over de invasie in Shaba van kers voor hen die buiten moeten het „ Nationaal Kongolees Bevrijdingsluisteren naar de juichkreten. Er is een front" die een teken van hoop op revolutie wordt genoemd. Zoiets is echter éénpartij-dictatuur, er is geen vrijheid wishful thinking. De invasie heeft van drukpers. De prijzen van de meest noodzakelijke Mobutu juist in de kaart gespeeld. Amerikaanse, Europese en Afrikaanse levensmiddelen zijn het laatste jaar met autoriteiten verschenen de een na de an300 k 400% gestegen, de lonen gingen der voor de beeldbuis om te verzekeren met 20% omhoog. Een minderheid is schatrijk. De president heeft een privé- dat de wereld alleen maar gebaat is met vermogen dat even groot is als Zaire's stabiliteit. De Franse president heeft Marokko bewogen keurtroepen naar staatsschuld. De massa's profiteren in geen enkel opzicht mee van de bodem- Zaire te zenden om de revolutie te onschatten die als ze ontgonnen zouden derdrukken. Mobutu heeft zich 28 mei worden en geëconomiseerd, heel Afrika laten inhuldigen in Kinshasha als de zouden kunnen voorzien. Wat geprodu- grote overwinnaar van alle terrorisme. ceerd wordt komt ten goede aan de Hij is daarna naar het noorden vertrokenkelingen, met ondernemingszin ken om het spierinkje van de dank uit te werpen en zo de kabeljauw van voortgesoms, meestal met de goede relaties.

zette militair-economische steun te vangen.

Theologische faculteit Er bestaat een juichend propagandaboek, geschreven door Diallo: ,, Zaire aujourd'hui". Een van de studenten bladerde het bij me door, hij zei:,, De titel zou moeten luiden: Zaire, zoals het zou kunnen zijn". Er ligt een grote moeheid over dit land. Men leeft alléén vandaag. Morgen — zal er een morgen zijn? „Dat lijkt een Bijbelse houding", zei een van de studenten die in de wekelijkse culte voorging. „ Maar als Jezus ons in de Bergrede oproept niet bezorgd 'te zijn voor de dag van morgen, zegt hij tegelijk dat we moeten zorgen, moeten plannen, anders staat het levenshuis niet op de rots maar op zand".,, Wat kunnen wij, theologen, aan dit alles doen? Het móet mogelijk zijn van dit land meer te maken dan nu gebeurt. Maar hoe? Over welke macht beschikken wij? Vertel ons hoe in Nederland de christelijke prediking binnen de democratie functioneert. Hoe is die vrijheid gegroeid waar de Nederlanders in leven en wij naar hunkeren? Hebben kerk en wetenschap ertoe in het verle-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 340

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's