GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 388

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 388

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

wU magazine 34 hand! Wie ziet - om bij het genoemde voorbeeld te blijven - hoe de Werkgroep christelijk onderwijs van CVHO (de groep van christelijke leraren binnen het zo langzamerhand beruchte N.G.L. - het Ned. Genootschap van Leraren) functioneert in een niet aflatende zorg betreffende het inkleuren van de eigen identiteit van het christelijk voortgezet onderwijs - spreekt wel DE anders. Z'n publicatie bij 't onlangs OPENBARE gevierde zestigjarig bestaan: ,,Werk aan de school" en ook nu weer het SCHOOL reeds genoemde ,,De school aan het werk" getuigen daarvan. emotionele veld), dan is niveaudaling Bij het basisonderwijs is 't niet anders. in feite niveaustijging". (Rede - OpeNiet alleen valt hier te denken aan het ning studiejaar Gelderse Leergangen project ,,Geleide vernieuwing" van in Arnhem, De Volkskrant van 6 sept. het Chr. Pedag. Studiecentrum - ook '77). op het grondvlak is een levendige acti- Wie vandaag de balans opmaakt van viteit. wat christelijk onderwijs voorstelt, Dezer dagen kreeg ik van een dood- dient het bovenstaande zeker als plusgewone christelijke lagere school een punten op te voeren. Dat de minpuncomplete reportage over de wijze ten moeten worden erkend en weggewaarop men daar met de ouders gedu- werkt, schreef ik reeds: de uitdagingen rende een jaar lang gestalte gegeven die de openbare school, de samenwerhad aan het godsdienstonderwijs (Chr. kingsschool en de buitenkerkelijken Basisschool ,,Meruia" te Heenvliet). aan het christelijk onderwijs stellen. Regelmatig komt sinds jaar en d a g - op Tot die uitdagingen reken ik ook de de ouder- en ledenvergaderingen maar vraag die vandaag de P.v.d.A. bij geéén onderwerp aan de orde: Wat be- schrifte van David van Ooijen stelde doelen we met christelijk onderwijs en aan de CDA-politici en aan allen bij het hoe realiseer je dat in de praktijk? christelijk onderwijs betrokken: Wèl Zeker - we zijn er nog lang niet. Maar vrijheid van onderwijs voor de onderer wordt wel aan gewerkt. Ik denk aan wijsverstrekkers (organisaties van bede opkomende belangstelling van de sturen) en niet voor de onderkerken via thema-diensten en gebeds- wijsgebruikers t.w. zij die niet passen samenkomsten. Ik denk aan het pro- in de identiteit van een christelijke jekt van de Gereformeerde Kerken, school waarop ze noodgedwongen dat onlangs startte: , ,Een projekt voor toch wel zijn aangewezen? (,,Socigrensverkeer tussen gezin, kerk en alisme en Democratie", nummer 7/8, school". juli/aug. 1977). We zullen om die vraag Ik denk - terugkerend naar het voort- - waarschijnlijk eerder nog dan ons lief gezet onderwijs - aan het projekt op- is - niet heen kunnen. gezet door het C.P.S. - Middenschool Franeker en de vertaling er van naar Hetzelfde liedje? andere scholen. Een experiment dat Onlangs schreef Herbert Leupen in uitgaat van , ,aangenomen werk''. Wie ,,Parool" (van 20 juni 1977) - na een aangenomen wordt, valt niet meer af. tv-uitzending met Hendrik Algra - : De sehQol zegt: Jij bent bij ons en je ,,Het zou interessant geweest zijn om blijft 1^1} ons; je haalt het ook; daar eindelijk eens van een christelijke staan wij garant voor. En of de knappe journalist, christelijk-onderwijsdeskoppen dan bij zulk een ,,nivellering" kundige en tevens christelijk politicus, wel aan hun trekken komen? Drs J. J. te horen hoe dat christelijke dan moet Bade (medewerker van het C.P.S.) zijn. Maar niks hoor, het is altijd hetantwoordde onlangs op die vraag: zelfde liedje met de confessionelen. , ,Als je alleen kijkt naar de overdracht Net als je denkt: nou komt het, dan is van intellectuele kennis en vaardighe- het uit. Dat is tevens mijn bezwaar in den, dan is er wellicht sprake van het algemeen tegen confessionele omniveaudaling, al is dat niet bewezen. roepen, onderwijsinstellingen, vakMaar als je meent dat onderwijs méér beweging en politieke partijen. Nooit moet zijn, als je vindt dat het evenzeer weten ze via drukpers, ether of andere gaat om andere kennis en andere vaar- openbaringsmedia, je eens duidelijk te digheden (wanneer je zo zou onderge- maken wat dat predicaat christelijk tekende er aan toe willen voegen - 't nou eigenlijk inhoudt." cognitieve element kadert binnen het Toch nog eens een poging wagen? Wat

Haarsma citerend zegt van de katholieke school, geldt zonder meer ook van de (protestants) christelijke: ,,Het eigene van die school bestaat hierin dat ze een milieu schept dat bezield is door de evangelische geest van vrijheid en liefde, dat zij de jeugdigen helpt bij de harmonische ontwikkeling van hun eigen persoonlijkheid als mens en als christen; dat zij de algemeen menselijke natuur zo met de boodschap van het evangelie verbindt, dat de kennis over het leven, de wereld en de mens door het geloof wordt belicht" (Verklaring over de Christelijke Educatie - Vaticanum II, 1966 - genoemd in ,, Waard en en normen in het onderwijs"). Om het met eigen woorden kort en bondig te zeggen: Christelijk onderwijs en christelijke opvoeding bedoelen kinderen te oriënteren op de wereld van Gorf en op die \3in de mensen. Op God - want zonder het houvast dat Hij biedt in Jezus Christus ,,haal'" je het niet. Oriëntatie op de waarden en normen die Hij in de bijbel ten leven de mensen stelt. Blijf je uitgaan van wat de ,,natuurlijke" mens (niet zo'n plezierige figuur) hier bedenkt en doet - alles gericht op zich zélf- dan ga je zelf en gaat ook de wereld om je heen aan dit mateloos gulzig egoïsme te gronde (Kijk maar 's rond hoe wij - als in de dagen van Micha (hfdst. 7) - ,,de zaak" in elkaar hebben gezet). , ,Daarom ook oriëntatie op de mensen om je heen. Aan wie je méér hebt te geven dan het gewone. Waarbij je niet uitgaat van het weegschaalmodel - ik geefjou wat omdat jij 't mij doet-maar van de overmaat, het goddelijke royale leef model. (F. Boerwinkel: ,,Meer dan het gewone"). Zie, dat is inderdaad ,,altijd hetzelfde liedje" [Christelijk onderwijs wil kinderen doen zien dat in dié oriëntatie op God en mensen het begin van alle kennis gelegen is. Dat inzicht betekent wijken van het kwade. En dat alléén zó mens en wereld op het rechte spoor komen en hun bestemming vinden. Dit houvast proberen christelijke onderwijsgevenden in opvoeding en onderwijs aan kinderen mee te geven. Overtuigd geraakt als ze zélf zijn dat een mens zonder deze oriëntatie niet te recht komt. Een besef van eigen onmacht eens aangrijpend door Adriaan Roland Holst vertolkt in de regels: , , 0 , hou mij vast vanuit de verte, Ik ben toch immers niets alleen." Wie dat besef deelt, zou het toch eens met christelijk onderwijs moeten proberen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 388

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's