GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 252

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 252

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

^^mm

magaTJmeSO

teriaal ook voor andere schoolsoorten, bijvoorbeeld HAVO, samen te stellen; of vooT lagere klassen, bijvoorbeeld voor leerlingen die na de derde klas geen natuurkunde meer krijgen. Volgens dr. Raat is datjoed mogelijk, want, zegt hij, ,,ofje deze onderwerpen aan de orde kunt stellen, is eerder afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen dan van hun intellectueel niveau. Aan vijftien- en zestienjarigen, dat zijn dus leerlingen van de tweede en derde klas, kan dit ook worden aangeboden. De problematieken die aan de orde worden gesteld, blijven gelijk; je kunt aan iedere leerling uitleggen dat ons welvaartsniveau tot uitdrukking komt in een hoog en jaarlijks toenemend energiegebruik, dat die toeneming niet kan door gaan en dat er dus beslissingen moeten worden genomen. De

gegevens waarop zulke beslissingen moeten worden gebaseerd, kunnen moeilijker of eenvoudiger worden. Dat hangt af van het niveau van de leerlingen''.

Maatschappijleer? Op een vraag van VU-m^azine of een dergelijke probleemstelling niet eerder op het terrein ligt van de leraarmaatschappijleer, dan op dat van de natuurkundeleraar, zegt drs. Eijkelhof, dat er mogelijk overlappingen kunnen bestaan, maar dat ,,Natuurkunde in de Samenleving" toch voluit ^ s natuurkunde kan worden beschouwd. ,,We hebben bij het samenstellen van dit programma welbewust voortgebouwd op de natuurkunde die de leerlingen in lagere klassen hebben gekregen. Als we het over energie hebben.

sluiten we aan hij wat ze over energie in de strikt natuurkundige zin van het woord al weten. Bij de andere onderwerpen igeluid, vervoer, wapens} is dat niet anders. Een leraar maatschappijleer zal niet zo gemakkelijk antwoord kunnen geven op de vraag waarom bijvoorbeeld plutonium zo gevaarlijk is". Inderdaad komt VU-magazine, bladerend door hetles-materiaal, vragen en opdrachten tegen die een uitgesproken natuurkundig karakter dragen, zoals bijvoorbeeld het hoofdstuk ,,kernfusie" deze: , ,Welke problemen kun je bedenken bij het bijeenhouden van het hete plasma? Waarom is het gebruik van magneetvelden in principe mogelijk?". Of onder zonneenergie deze:,, Waarom is het gebruik van zonne-energie voor huisverwarming ge-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 252

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's