GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 239

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 239

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

m magazine 17 Yloo { ProOm nuln 2000]ddrhmm zeplii? in^) /hjni,]ii_ (jtii, jp zuil zuilVVgipomprad^]^ giponipt ddi je de ^rok hm l M VQül belir\r moilzim'^ ^

beeld, zo aansluitend bij de realiteit van elke dag van vele vrouwen, dat de spiegel die de rekiame ons voorhoudt bevestigend werkt op de bestaande werkverdeling tussen mannen en vrouwen.

wenhuizen, vrouwencafé's. kortom ,jhe times, they are changing". om met Dylan te spreken.

Emancipatie?

• en dan is er ook nog de omgeving: de familie heeft medelijden met de werkloze vader, terwijl de buurt de buitenshuis werkende moeder ontaard vindt. En ga daar maar eens tegen in. als je de lieve vrede wilt bewaren. Dankzij deze strukturele en kulturele mechanismen blijft de bestaande werkverdeling tussen de sexen voorlopig nog wel voortbestaan. Worden mannen in hun gezinsrol heen en weer geslingerd tussen de rol van Kaïn en de rol van Abel, vrouwen tussen de rol van Eva en Maria. Toch zijn er veranderingen op til. Steeds meer vrouwen zoeken een baan, anderzijds stijgt ook het aantal werklose vrouwen gestaag. Tehuizen voor mishandelde vrouwen, vrou-

Het woord ,,emancipatie" is afgeleid uit het latijn en betekent ,.het vrijmaken van wettelijke sociale, politieke, intellektuele of morele beperkingen". Ten tijde van het Romeinse Imperium kon emancipatie slaan op het ter zijde schuiven van de zeggenschap van de pater familias over vrouw en kinderen. Maar de gangbare betekenis was toch wel het vrijmaken van slaven. Tot diep in de 19de eeuw is dit woord verbonden geweest met afschaffen van slavernij en horigheid. De Russische wet uit 1861 die een einde maakte aan de horigheid van talloze plattelanders heette de emancipatiewet. Voorstanders van vrouwenkiesrecht in de 19de eeuw hebben dan ook bewust de term emancipatie gekozen voor datgene wat ze wilden bereiken om aan te ge-

ven dat de positie van de 19de eeuwse vrouw te vergelijken viel met die van een slaaf of horige Ook vandaag de dag betekent vrouwenemancipatie niet zo zeer dat bepaalde groepen in de samenleving- in dit geval de vrouwen - ook wal rechten krijgen, als we een drastische verandering in de relatie tussen twee groepen, in de relatie tussen mannen en vrouwen. Vrouwenemancipatie betekent dus ook mannenemancipalie. betekent dat mannen en vrouwen op een gelijkwaardige manier hun door God geschonken talent ten volle kunnen ontplooien. Dat mannen en vrouwen gelijkelijk toegang krijgen tot allerlei posities in de publieke en private sfeer van de samenleving. Zoals we gezien hebben, zijn deze posities momenteel nogal eenzijdig verdeeld, langs lijnen van de betreffende sexe. terwijl strukturele en kulturele mechanismen deze bestaande verdeling voort laten bestaan. Een aantal van die strukturele mechanismen zou door middel van overheidsoptreden weggeruimd kunnen worden. Echter, voordat een overheid zoiets doet. zullen haar dienaren andere waarden en normen m.b.i. deze werkverdeling moeten hebben. Dus het wegruimen van strukturele belemmeringen veronderstelt hel opgeruimd zijn van kulturele belemmeringen: een vicieuze cirkel'^ In zekere zin wel. want wie heeft die krijgt, wie niets heeft krijgt niets. Dat wil zeggen juist omdat mannen in de publieke sfeer van de samenleving werkzaam zijn. worden ze gevraagd voor politieke funkties. voor bestuurlijke funkties. voor ekonomische funkties. En al werkt een vrouw buitenshuis, dan zal ze vanwege haar huishoudelijke taken een voortdurende wedloop tussen woon- en werkplaats moeten voeren en beslist geen tijd hebben om funkties in de vakbeweging of de politieke partij te aanvaarden. Terwijl een huisvrouw helemaal niet gezien wordt door degenen die allerlei posities in de publieke sfeer verdelen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 239

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's