GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 165

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 165

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

1^ magame 31

De Bergrede door dr. Hasan Askari

Kennis is leven dat de dood overwint. Liefde is leven, dat kennis te boven gaat. Liefde is meer dan kennis want: „Alles verdraagt zij, alles gelooft zij; alles hoopt zij, alles verduurt zij". Een interpretatie van deze woorden van Paulus zou kunnen luiden: de liefde verdraagt alles; liefde gelooft alles; de liefde staat centraal in de schepping; liefde hoopt alles; de liefde is de harmonie waarin zich alle tegenstellingen oplossen. Liefde verdraagt alles; ze kan een veelheid van paradoxen aan. Liefde is,,alles". In dit ,, a Hes "weerspiegelt God zich. God heeft Zijn schepping, Zijn spiegelbeeld lief. Liefde is het zelfbewustzijn van God. De Bergrede geeft ons de boodschap dat kennis en liefde één zijn. Het echte leven bestaat uit deze eenheid. Het dagelijks leven is niet meer dan een beeld van dit echte leven: ., Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht". De boodschap (kennis) en de brenger van de boodschap (liefde) zijn niet van elkaar te scheiden. Jezus en zijn Bergrede vormen een onverbrekelijke eenheid. De Bergrede is het leven van Jezus zoals hij dat geleefd heeft. De Bergrede is het kruis dat hij droeg. Tussen de „Berg" en Calvane is de regenboog van üods genade voortdurend zichtbaar. De geestelijke, de ethische en de eschatologische geloofsinhoud wordt in de Bergrede samengevat, zoals een hele reis wordt samengevat in een stap, een heel boek in een woord of een boom in een zaadje. Wie de Bergrede leest, moet zich voorbereiden op een speciaal leven, een speciale reis, een speciale bestemming. De Bergrede laat niemand onverschillig. Ze zegt — in één woord —: kies. Dat is een urgente oproep, die beslissend is, die veel eist en die voortdurend tot ons komt. Dit alles — en veel meer — is liefde. In onze tijd is alles gebroken: gezinnen, de sexen, de generaties. Vandaag de dag is alles versnipperd: kennis, verbeeldingen, gevoel. In onze tijd staat iedereen tegenover elkaar: mannen en vrouwen, ouders en kinderen, leraren en leerlingen, deskundigen en leken. De mens van vandaag is gebroken, versnipperd en gepolariseerd.

^-'-

De Bergrede stelt ons de ,,hele" mens in het vooruitzicht. Ze is daarom een zeer ernstige kritiek op onze instellingen en op onze organisaties, die munt slaan uit onze gebrokenheid. De Bergrede zegt: wees weer een compleet mens. want volledigheid is liefde, genade en Godsvrucht.

Gebonden aan confessie Wie Jezus ervaart, wordt een volledig mens. Is die ervaring aan een confessie gebonden? Wordt Jezus alleen door christenen ,,ervaren"? Is, anders gezegd, Jezus dezelfde, als de Jezus zoals hij door deze of gene groep wordt ervaren? En voorts: wanneer Jezus ,,liefde" is, wordt liefde dan zo verschillend ervaren, dat de ene ervaring in tegenspraak kan zijn met een andere? Wat de één gelooft over een ervaring kan in conflict zijn met wat een ander er over gelooft, maar de ervaring zelf, kan dat niet zijn. Wat is dan de Jezus-ervaring? Kan men er naar verwijzen via het theologische of religieuze zelfbewustzijn dat men heeft? Een van de redenen om de Bergrede te bestuderen vanuit een islamitisch gezichtspunt is, te onderzoeken of de ervaring van Jezus en Zijn leer, ook buiten de christelijke gemeenschap, tot uitdrukking kan worden gebracht. Maar nogmaals: Het beste is een christelijke of islamitische ervaring van Jezus, afgezien van de theologische getuigenissen van christendom en islam. Wij gaan van de veronderstelling uit dat een religieuze boodschap kan

(foto: AVC-VU, P. Wolters) Vanuit de „Interkerkelijke Jaarorde" een project van de Raad van Kerken inNederland, waarin dit jaar vooral aandacht wordt gegeven aan het evangelie van Mattheüs, is verzocht zoveel mogelijk de Bergrede als thema te nemen bij het geven van categese. Daarbij wordt verwezen naar een aantal publicaties, zoals: „Uit deBergrede", door W. R. van der Zee; „Mensen van dag en dauw", door H. Oosterhuis; „Meer dan het gewone", door F. Boerwinkel; „Het zal je gezegd worden", door G. N. Lammens en E. Pijlman. Op deze bladzijden van VU-magazine staat een beschouwing over de Bergrede van dr. Hasan Askari. Hij werkt als gastdocent aan de VU. Dr. Askari is moslim. In het februari-nummer zei hij, in een gesprek met dr. A. Wessels onder meer, dat de taal van de Bergrede yoor de moslims niet moeilijk te begrijpen is en dat ze er zonder bezwaar mee instemmen. In dit artikel gaat dr. Askari dieper op die uitspraak in.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 165

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's