GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 389

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 389

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

nJ magazine 35 tijdens de conferentie opstelden en aan de plenaire vergadering voorlegden: ,.lVij stellen de wetenschap en de technolofiie aan de kaak; beschermd door de ideologie van objectiviteit en waarde-vrij zoeken naar waarheid, hebhen zij militaire en economische belangen gediend, die een groot lijden brachten aan de mensen van de Derde Wereld.... zjj hebben de meest sinistere instrumenten voor dood en totale vernietiging ontwikkeld". Tegen deze achtergrond wordt het begrijpelijk dat de discussies over de relatie tussen moderne wetenschap en geloof moeilijk waren. Niet alleen tengevolge van begripsmatige en taalkundige problemen. Neen, de wezenlijke oorzaken lagen veel dieper:

Oorzaken - De beleving van de relatie tussen God. mens en natuur is in de verschillende culturen zó anders dat dit voor deze discussie verstrekkende gevolgen moet hebben. De in het Westen gegroeide opvatting dat de mens zijn omgeving moet onderzoeken om deze, en daardoor de Schepper beter te leren kennen, zijn eigen plaats en taak beter te begrijpen en zijn verantwoordelijkheid beter te verstaan, wordt door anderen niet afgewezen maar deze benadering krijgt een geheel andere inhoud als de begrippen God, natuur en mens andere inhoud krijgen. - Velen uit het Westen zien de moderne wetenschap en technologie als het alleen door hen verworvene, als hun eigendom (bescheidenheid was hierbij niet opvallend aanwezig) en dan als een menselijke activiteit waarover zij bij uitstek kunnen spreken en beslissen. Hiertegenover staat dat velen uit de derde wereldlanden wetenschap vaak vereenzelvigen met macht, wat begrijpelijk is wanneer we bedenken dat zij m.n. door het industriëel-militaire complex met de resultaten van de wetenschap in contact kwamen. De politieke beïnvloeding die hiermee gepaard ging, heeft wel wantrouwen opgeroepen. Het zonder meer willen brengen van het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek uit het Westen naar ontwikkelingslanden moet dan ook als irreëel worden gekenschetst. Met name Odhiambo (Kenya) hield een sterk pleidooi voor de ontwikkeling van een eigen (aangepaste) wetenschap en technologie voor de diverse ontwikkelingslanden. Veel vragen worden op deze confe-

rentie gesteld. Veel was te leren, met name uit de veelvuldige contacten met vertegenwoordigers van christelijke kerken van over de hele wereld. Veel deelnemers voelden zich soms ontevreden, gefrustreerd doordat ze het gevoel hadden niet begrepen te worden in een zo divers samengesteld gezelschap of- een andere klacht - omdat de theologie véél en het geloof weinig ter sprake kwam. Gelukkig was de Wereldraad er in geslaagd de deelnemers inderdaad zo divers te kiezen dat de grote verscheidenheid die in de christelijke kerk aangetroffen wordt wanneer over geloof en wetenschap gesproken wordt, op de conferentie duidelijk aanwezig was. In dit korte verslag kon ik slechts één onderwerp uit het omvangrijke conferentie-programma belichten, dit in overleg met de redacteur en de andere V.U.-deelnemers - en dan nog zeer kort. Wel een zeer belangrijk punt. Vele Christen-wetenschappers bemerken - zoals in hun omgang met nietChristen collegae een spanning tussen hun geloof en hun wetenschappelijke arbeid. Of, scherper gezegd, ze menen vaak de uitdaging van hun geloof in hun werk onvoldoende gestalte te kunnen geven. De immense invloed die de wetenschappelijk onderbouwde technologie op de samenleving van mensen in hun omgeving tegenwoordig heeft.

heeft deze vragen beklemmender gemaakt. Krampachtige reacties moeten in zo'n situatie vermeden worden. Het besef dat de wetenschap alléén de huidige problematiek - deels door haar zelf opgeroepen - niet aan kan, dringt gelukkig steeds verder door. De wetenschap zelf zal de angst en ernstige bezorgdheid waarin velen de toekomst tegemoet treden niet wegnemen. Om met vele Christenen, afkomstig uit zeer verschillende leefsituaties, hierover te mogen praten, was een voorrecht en maakte indruk. Eén conclusie drong zich al snel op: het is nodig dat de Wereldraad de aanbeveling om in klein verband over deze onderwerpen uit het conferentieprogramma de discussie voort te zetten, opvolgt. Bovendien zal op plaatselijk niveau het gesprek over deze thematiek geïntensiveerd moeten worden. Niet alleen wetenschappers onderling of anderen, maar vooral wetenschappers èn anderen, sprekend over de mogelijkheden die er wellicht zijn en de noden die om verlichting vragen. Het is te hopen dat deze discussies zich niet beperken tot dié onderwerpen die tot politieke issues geworden zijn maar dat we uit de laatste decennia de les gaan leren dat het gesprek over geloof, wetenschap en de toekomst zich ook moet richten op de vragen die zich nu voordoen, de keuzen die nu gemaakt moeten worden.

Wat deden de honderd studenten in Boston? door Azing Boonstra Student-assistent bij de vakgroep GMAN (Geschiedenis en Maatschappelijke Aspecten der Natuur wetenschappen) Een van de factoren die het verloop van de conferentie in Boston duidelijk hebben beïnvloed, maar waaraan tot nu toe weinig aandacht is geschonken, was de aanwezigheid van een honderdtal studenten. Hoewel het erg moeilijk is om precies te bepalen op welke wijze de studenten het verloop van de discussies, de inhoud van de voorlopige rapporten en de uitslag van de vele stemmingen hebben beïnvloed kunnen we gerust veronderstellen dat de bijeenkomst zonder hun deelname heel anders was

verlopen. De studenten vormden een kwart van de officiële deelnemers en hadden dezelfde rechten als de afgevaardigden van de Wereldraad en de vertegenwoordigers van de lidkerken. We waren echter niet tegelijkertijd met de deelnemers aan de MIT-conferentie gearriveerd, maar hadden al een bijeenkomst van vijf dagen achter de rug. Die was gehouden op de prachtige campus van Wellesley College, een particuliere universiteit voor vrouwen die zich op zo'n dertig kilometer van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 389

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's