GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 129

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 129

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

\^ magazine 39

Ingezonden

Het Hindoeïsme en de maatschappij In VU-magazine van februari maakt dr. Dick Kooiman in een interview met Frits Stoffels enkele opmerkingen over de maatschappij-bevestigende rol van het hindoeïsme. Als Hindu (en student aan de VU) las ik dat met meer dan gemiddelde belangstelling. Vandaar de volgende notitie van mijn kant over het Hinduïsme. Er zijn bepaalde centrale kenmerken in het denken van de Hindus zoals de vier levensfasen (asramas), student (Brahmacari), het gezinshoofd (grihastha), de hermiet (vanaprastha) en de vrije sociaal ongebonden man (sannyasin). Door deze drieledige disciplines streeft de Hindoe naar zijn doel, waarvan de tweede die van het gezinshoofd, de doctrines van Karma en de wedergeboorte betekenen actie in een reële wereld. We vinden in de ,.Epics of the Ramayana" en de ,,Mahabharata" een zware druk op het levensgeluk en op de waardigheid van de mens, een vurig verlangen naar persoonlijke préeminentie en liefde naar avontuur. De Bhagavadgita verheerlijkt de idee van de actie als de weg naar God. Als er meer dan een doctrine is die typerend is voor het Hindu-denken, dan is deze die van het geloof, dat er een innerlijke diepte is naar de menselijke ziel. Als het gevoel voor God niet in de mens was, zouden we het niet meer kunnen opleggen dan we bloed uit een steen kunnen persen. De kern van de religie is, dat de mens werkelijk behoort tot een andere orde (de eeuwigheid), en dat de betekenis van het menselijke leven niet in deze wereld moet worden gevonden, maar in een meer dan historische realiteit. God en niet de wereld van de geschiedenis is 't werkelijke milieu. Bradley, de Engelse filosoof, zegt ons dat perfectie niet historisch is. In Hindu filosofie wordt vooruitgang gezien als een ontwikkeling van onwetendheid naar kennis. Onwetendheid en zelfzuchtig verlangen zijn twee fasen van een fenomeen. Hindoeïsme

is gebaseerd op Karmas, die ons bindt aan de cyclus van geboorte en dood naar onwetendheid, egoïsme, binding, haat en zelfliefde. Deze vijf aspecten zijn verschillende expressies van de fundamentele onwetendheid. Slechts wanneer de mens zonder passie en actie zonder egoïstische binding is, is hij werkelijk vrij. Het ego is het centrum van onze aanhoudende toestand van onwetendheid en zolang wij in het ego leven, delen wij niet in de vreugden van de universele geest. Waarheid kan

nooit worden verkregen, behalve door degenen, die goedheid liefhebben. De perfectie van een menselijk wezen is verschillend van die van een instrument of machine. We kunnen de laatste beoordelen naar capaciteit om goederen te produceren, naar hun snelheid en nauwkeurigheid in het productie proces. We kunnen menselijke beschaving niet volgens dezelfde normen of nauwkeurigheid en energie beoordelen, ofschoon we in feite zo handelen. Christendom predikt ook een evangelie van zelfverloochening, van passiviteit, van zich onttrekken aan het verkeer van externe zaken. Het Kruis symboliseert dat vooruitgang verkregen wordt door degenen, die ervoor lijden, en niet voor hen, die ervoor strijden. De Christen verkondigt: ,,De dingen die we zien zijn tijdelijk; maar de dingen die we niet zien zijn eeuwig. (2 Korinthiërs IV, 18). Uilenstede (Amstelveen)SEARS APPALSAMY •

Statutaire vergaderingen van de vereniging in het seizoen 1978-1979 REGIONAAL VERBAND

PLAATS

GRONINGEN

Haren

FRIESLAND DRENTHE

OVERIJSSEL NOORD HOLLANDNOORD NOORD HOLLANDZUID

Den Haag

ZUID HOLLANDZUID

Rotterdam

NOORD BRABANTWEST NOORD BRABANTOOST/NOORD LIMBURG ZUID LIMBURG

SPREKER EN TITEL ONDERWERP

21-03-1979 prof. dr M. J. Mulder Hoe is de Bijbel eigenlijk ontstaan? Leeuwarden 02-04-1979 Spreker nog niet bekend. Hoogeveen 10-04-1979 dr K. van Nes De VU een universiteit met een eigen karakter. Zwolle 28-03-1979 prof. dr. A. v. Doorn Kapitalisme, socialisme en christelijke levensvisie. Alkmaar 05-04-1979 prof. dr C. van der Meer Aan de grens van de medische macht Amsterdam 29-03-1979 prof. dr Joh. Blok Techniek en ethiek van de kernbewape-

ZUID HOLLANDNOORD

ZEELAND

DATUM

04-04-1979 prof. dr Joh. Blok Techniek en ethiek van de kernbewape-

01-05-1979 prof. dr. A.v. Doorn Kapitalisme, socialisme en christelijke levensvisie Middelburg 26-04-1979 prof. dr A. van Doorn Economische orde en christelijke levensvisie. Roosendaal 01-05-1979 dr K. van Nes De VU een universiteit met een eigen karakter. Eindhoven 27-03-1979 prof. dr M. J. Mulder Hoe is de Bijbel eigenlijk ontstaan? nog niet vastgesteld

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 129

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's