GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 78

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 78

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1^ magame 32

Emancipatiebewegingen en de studie van het verleden

Geschiedenis en bevrijding door Luuk Brug, Marten van Harten, Johan Sturm en Friso Wielenga

Arbeidersbeweging, vrouwenbeweging, buurtwerk, soldaten vakbond, homobeweging, studentenvakbond, regionale bewegingen, jongerenorganisaties. Een bonte verzameling van groepen, die dit gemeen hebben, dat ze streven naar bevrijding uit achterstelling, uitbuiting, vooroordeel en onderdrukking. Bovendien hebben ze gemeen, dat ze het belangrijk vinden, juist ter ondersteuning van hun emancipatiestrijd, het verleden van hun groep te leren kennen, een verleden van onderdrukking, maar ook van strijd daartegen. Over de vraag, hoe historici en emancipatiebewegingen samen kunnen werken om dat verleden te leren kennen en te gebruiken, ging het kongres ,,Geschiedenis en Bevrijding" op 24 november 1978 in het hoofdgebouw van de Vrije Universiteit. Het kongres was opgezet vanuit de organisatie van geschiedenisstudenten aan de VU ,,Merlijn", waarbij ongeveer een derde van de geschiedenisstudenten is aangesloten. In dit artikel schrijven de organisatoren iets over de achtergronden, waarom Merlijn met dit soort zaken bezig is, en over de plannen, die Merlijn heeft voor de toekomst. Merlijn en de studie inhoud Toen de werkgroep ,,Geschiedenis en Engagement" van ,,Merlijn" begin mei 1978 besloot om een kongres te organiseren dat zou moeten handelen over geschiedschrijving in dienst van emancipatiebewegingen, realiseerde zij zich maar half wat voor een opwindend en tevens onontgonnen terrein zij zou gaan verkennen. De keuze van ons onderwerp vloeide voort uit een al enige jaren ingevoerde diskussie op onze subfakulteit over de vraag welke taak wij als historici in onze samenleving kunnen vervullen. De vraag die wij ons dit keer wilden stellen was: In hoeverre kunnen historici een bijdrage leveren aan de strijd die op dit moment gevoerd wordt door vele maatschappijkritische organisaties en aktiegroepen? In de jaren zestig en zeventig ontstond een heel skala van nieuwe bewegin-

Omslag Congresmap

gen, die elk voortvloeiden uit even zovele ,,nieuwe" problemen (krises) die zich in de maatschappij voordeden. We denken hier bijv. aan milieuorganisaties, de derde-wereld-beweging, vrouwenbeweging, studentenbeweging, vredesbeweging en jongerenbeweging. Vele van deze organisaties zochten in hun strijd steun bij de universitaire wereld, omdat ze vaak te doen kregen met hoog gekwalificeerde tegenstanders. De studentenbeweging moest zich daardoor gaan bezinnen op de vraag, hoe zij kon antwoorden op deze be-

hoeftes uit de samenleving. Deze bezinning sloot goed aan bij de ontwikkeling, die de studentenbeweging zelf had doorgemaakt en waarbij velen deze strijd steeds meer gingen zien in het kader van de strijd voor een socialistische samenleving.

Kritiek De ontwikkeling die de studentenbeweging de laatste jaren heeft doorgemaakt zouden we hier willen schetsen a.h.v. onze eigen studentenorganisatie, Merlijn, al willen we daardoor niet suggereren dat deze ontwikkeling representatief is. Merlijn heeft zich de afgelopen jaren zeer nadrukkelijk bezig gehouden met de inhoud van het studie-programma. Als kritiek op de inhoud formuleerde zij o.a., het weinig maatschappelijk gericht zijn van de studie, geringe aandacht voor wetenschapstheorie, de grote nadruk in de studie op feitelijke kennis en ambachtelijke vaardigheden, en de slechte integratie van de verschillende tijdvakken. Merlijn bracht deze visie, en haar vertaling in konkrete eisen t.a.v. elementen die de studie zou moeten bevatten, zoals een vak theorie en de integratie van de verschillende tijdvakken, in in de diskussie over het nieuwe programma. Deze diskussie moest gevoerd worden onder druk van de wet ,,Herstrukturering wetenschappelijk onderwijs" (voorjaar 1975), die strakke en uniforme eisen oplegde aan alle studieprogramma's. Tevens kwam zij, als onderdeel van de studentenbeweging, met onderwijspolitieke eisen om de wettelijke voorwaarden voor de door haar bepleite verbetering van de studie te kreëren.

Oriëntatie Naast deze aktiviteiten bleef Merlijn niet rustig wachten op de invoering van een nieuw programma, maar gingen de studenten zich zelf buiten het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 78

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's