GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 229

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 229

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

l ^ magadne 7 Gruwelijk - Jan Bonsen doet de suggestie dat ,,engelen" een bijbelse term zou kunnen zijn voor geheime verzetsstrijders. Een soort kodewoord, zoals je ook in de Tweede Wereldoorlog had. ,,Werkelijk stompzinnig. Dat vind ik een gruwelijke vorm van bijbeiuitleg!'- Had Jezus een politieke visie en een politieke strategie?" „Brandon heeft gezegd dat Jezus een zelotische verzetsstrijder was, maar met een eigen strategie. Ik voor mij acht dat niet bewezen. Ik Vind het ver gezocht. Jezus had natuurlijk wel een bepaalde toekomstverwachting, maar gezien vanuit de politieke realiteit een hele onwerkelijke. Albert Schweitzer heeft eens gezegd dat Jezus het rad van de geschiedenis heeft willen stilzetten. Maar het is doorgedraaid en het heeft hem vermorzeld. Daar zou ik dan nog liever voor kiezen.'' - Moet de kerk geen stelling nemen in deze wereld vol onrecht? ,,De kerk moet stelling nemen op basis van bezinning op haar eigen rol. Laat de kerk zich daar eerst maar eens mee gaan bezighouden. Laat ze zichzelf maar eens gaan bekijken door de bril van een socioloog, maar liever nog een kultureel antropoloog, omdat sociologen vaak te veel van een moderne westerse maatschappijopvatting uitgaan. Volgens mij leeft de kerk in veel opzichten in een schijnwereldje. De wereld is in de greep van techno-

kratie en burokratie en ik vind dat de kerk daarvan het slachtoffer is geworden. Er is een kloof gegroeid tussen de technokratische werkelijkheid en het geloof. Veel mensen hebben het gevoel dat hun beelden van het geloof niet meer passen in de moderne wereld. De christelijke geloofstaal heeft daarom een nieuwe doordenking nodig. Ik denk dat vanuit die behoefte ook de materialistische exegese voortgekomen is. De mensen willen weer het idee hebben dat het geloof iets konkreets te zeggen heeft in onze technokratie. dat het een binding heeft met de realiteit. De materialistische exegese belooft de mensen dat herstel van kontakt."

Absoluut - Heeft u bezwaren tegen deze exegese ? ,,Mijn grootste bezwaar is de te absolute stellingname. Er is te weinig ruimte voor kritiek en open diskussie. In een forum hier op de theologische fakulteit waar ik samen met Bonsen in zat werd mij dat heel erg duidelijk. Terwijl ik in m'n uitspraken heel voorzichtig wilde zijn en steeds zei: ,,dit en dat weet ik niet zo zeker" had Bonsen op alles een stellig antwoord en kreeg daarom heel makkelijk de zaal op z"n hand. Alles wat ik zei werd verklaard vanuit de rol die ik in de samenleving zou hebben. Zo stevenen we rechtstreeks af op een scheiding van schapen en bokken. En dat is jammer. Dan heeft voor mij diskussie geen zin meer." - Jezus verwachtte een snel einde van de wereld. Vandaag de dag leven er vergelijkbare verwachtingen. Verklaart dat mede-, de opkomst van de politieke bijbelezing? , / t Is niet helemaal te vergelijken. De mensen zien wel dat de wereld in een schroothoop verandert, maar het tergende is dat het ijzig langzaam gaat. En dat maakt de mensen apathisch, dat is de veelgenoemde Grote Matheid van de jaren zeventig. In Jezus' tijd was de verwachting dat de onderdrukkers (de R o ' * meinen) snel tenonder zouden gaan, en dat de verdrukten dan zouden worden verlost. Wij in onze tijd zien veel meer dat de wereld uitzichtloos is - en de ellende ook."

Hemelse prediking -Zuurmond heeft gezegd: ,,Een politiek bewusteloze kerk is een onbe-

wuste, maar daardoor uiterst effektieve handlanger van de heersende klasse". Kunt u daar iets mee? ,,Ik ben helemaal niet zo overtuigd dat je met een groeiende bewustwording ook het geluk bevordert. Veel mensen aanvaarden die gedachte zonder meer, maar ik ben wel 'ns bang dat méér weten de wereld ook steeds vermoeiender maakt." - Heefl u een voorstelling van het Koninkrijk Gods? ,,'t Ligt in ieder geval niet in de lijn van enig menselijk streven, 't Is voor mij de dag van opstanding, de dag van het paradijs, een volstrekte rust. In het Koninkrijk Gods gaat het om gerechtigheid maar óók om heiligheid, althans dat zijn de voorwaarden om erin binnen te gaan. want het KG stijgt ver uit boven alle moraal. Het Rijk van God heeft natuurlijk wel gevolgen voor je maatschappelijke opstelling: je hebt iets om op terug te vallen, iets hemels, iets dat niet voorbijgaat. Wat mij betreft mag de kerk best 'es wat hemelser preken."

Minachting voor de waarheid - Heeft u nog meer kritiek op de materialistische exegese'? ,,Ja, dat voortdurend sollen met de begrippen ,,uitbuiter" en ,.onderdrukte". Op die forumbijeenkomst met Bonsen ging dat zo: als de farizeeën iets goeds verdedigden, bijv. het geloof in de opstanding, waren ze op dat moment nèt de onderdrukten. Verdedigden ze iets slechts, dan waren ze op dat ogenblik weer zelf uitbuiters geworden. Zo kan je natuurlijk altijd een bepaalde opvatting in je eigen straatje trekken. En dan hoor je veel studenten verzuchten, dat ze met die materialistische exegese eindelijk iets ,,kunnen" op de preekstoel. Nou, als dat zo is, hou ik me afzijdig. Als dat het kriterium is . . . dat vind ik minachting voor de waarheid. En dan, waarom houdt Bonsen zich eigenlijk bezig met theologie? . . . Kuitert heeft eens gezegd dat theologie uiteindelijk geen opleiding voor politieke aktie is. En zolang Bonsen theoloog blijft doet hij niet méér dan ik."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 229

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's