GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1980 - pagina 316

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1980 - pagina 316

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

vil MAGAZINE 6 Toen brak een revolutie uit die al snel de trekken kreeg van een willekeurige, geweldadige anarchie met onvoorstelbare slachtpartijen. Ook dat leverde een groep vluchtelingen op. En dan is er nog de Eritreese onafhankelijkheidsstrijd, waardoor een derde groep vluchtelingen ontstond.

moet hulp in een individueel geval geweigerd worden, omdat dat precedenten schept. .,Wat je voor de ene Egyptenaar doet, moet je voor de pakweg 25 anderen ook doen - en daar ontbreekt de armslag voor"". De meeste viuchtelingstudenten krijgen vroeg of laat met persoonlijke moeilijkheden te maken. Een goede doorverwijzing, bijv. naar een psychotherapeut die bekend is met de taal en de kulturele achtergrond van de persoon in kwestie, is meestal niet mogelijk. ,,Dan moet ik dikwijls verder gaan dan vanuit professioneel oogpunt wenselijk is", zegt Piet Emsting. Wat voor moeilijkheden ontmoet de vluchtelingstudent zoal? ,,Vaak merk je dat het voor de vluchteling niet goed mogelijk is om op een natuurlijke wijze met Nederlanders in kontakt te komen, of er zelfs maar op een normale manier mee te kommuniceren. Dat ligt niet altijd aan de Nederlanders, maar aan de afwachtende sfeer die ontstaat als buitenlander en Nederlander elkaar ontmoeten. Dat blokkeert de minimaal noodzakelijke integratie. Bovendien stellen veel Nederlanders, met alle goede bedoelingen natuurlijk, vaak allerlei vragen die voor de vluchtelingen nu juist heel pijnlijk zijn". Daarnaast ontmoet Piet Ernsting problemen als: de vluchteling zit hier onvrijwillig, is fysiek in Nederland, maar in gevoel en gedachte niet. Ook kan er onzekerheid zijn over de verblijfsvergunning. Die onzekerheid maakt dat je geen aktieve plannen voor een toekomst in Nederland gaat ontwikkelen.

De aktie zelf

Foto: Peter van Vliet

wel eens mee dat vluchtelingen dan in volslagen apathie vervallen". Wat Piet Ernsting op- en tegenvalt is dat de solidariteit van de vluchtelingen uit eenzelfde land onderling niet groot is en dat juist in die groep waarvan ze het moeten hebben als kontakten met Nederlanders niet mogelijk blijken. ,,Toen mij dat begon op te vallen, was dat toch wel een koude douche. Maar al komen mensen uit eenzelfde land, de verschillen kunnen dan toch erg groot zijn door verschillen in etnische afkomst, in politiek inzicht, 't Betekent dat ze voor sociale kontakten vaak niet op de eigen groep kunnen terugvallen. Dan komt het op mij neer".

Verscheidenheid Koude douches Een laatst kategorie problemen heeft te maken met schuldgevoelens die bij de vluchteling gaan optreden: hij twijfelt er aan of hij er wel goed aan gedaan heeft om te vluchten. Heeft hij zich daardoor niet onttrokken aan z'n taak om de maatschappij van z'n land te hervormen? ,,Dat schuldgevoel kan worden aangemoedigd als de vluchteling brieven van de familie krijgt, die vol staan met ellende, financiële moeilijkheden, gevangenschap of overlijden van een familielid en verzoeken om financiële steun. De vluchtelingstudent offert daaraan vaak z n studiegeld op, steekt zich in de schulden en kan dan de studie niet meer voortzetten. Ik maak het

Waar komen de 150 tot 200 vluchtelingen vandaan? Piet Ernsting: ,,De grootste kategorie bestaat uit Ethiopiërs en Eritreeërs. Verder veel Chilenen en Argentijnen, een groeiend aantal Turkse christenen, aardig wat Zuidafrikanen. De groep Vietnamese bootvluchtelingen begint nu ook wat te groeien". De reden van de vlucht kan zijn een aktieve rol in de samenleving, met het doel die te veranderen, maar ook een ,,passief' gegeven: een geloofsovertuiging, het behoren tot een etnische minderheid of strukturele onderdrukking. Met name de Ethiopieërs vormen een gevarieerde groep: er zijn vluchtelingen nog uit de tijd van Haile Selassie.

Tot slot de aktie zelf. Doel is het realiseren van een aantal beurzen voor vluchtelingen die daarmee 5 tot 6 jaar lang hopelijk onbezorgd kunnen studeren. Daarnaast is er geld nodig voor een aantal tijdelijke banen van 1 tot 2 jaar voor afgestudeerden. Het gaat niet alleen om geld. Piet Ernsting hoopt dat de aktie ook een aantal vrijwilligers oplevert die van tijd tot tijd hun huis open stellen voor de (tijdelijke) opvang van een vluchteling, vrijwilligers die Nederlandse les willen geven aan vluchtelingen die zich op het toelatingsexamen voorbereiden. Momenteel is er 400 uur taalles beschikbaar per vluchteling. Veel te weinig, zegt Piet Ernsting. ,,Daarmee kun je alleen wat boodschapjes doen, maar beslist geen kolleges volgen. De faciliteiten zullen echt moeten worden uitgebreid moeten worden, over het hele terrein trouwens wil je het ontstaan van een vluchtelingenproletariaat voorkomen". Er zijn gevorderde plannen voor de instelling van een voorbereidend jaar voor de viuchtelingstudenten, waardoor de mogelijkheid van een vast aantal onderwijskundige voorzieningen ontstaat. Die voorzieningen moeten dan bestaan uit Nederlandse taalles, oriëntatie op de Nederlandse samenleving, studiemethodieken en voorbereiding op de vakken van het toelatingsexamen. Is al bekend wie er mogen studeren van het geld dat de aktie opbrengt? ,,Ja, we hebben nu vijf mensen geselekteerd, voor het grootste deel christenturken". 't Zou een gezichtsverlies voor de VUgemeenschap zijn als ze in het Eeuwfeest de vier ton niet te boven komt. Daar moet het geld in de eerste plaats vandaan komen, maar ook uit de kring van Verenigingsleden en VU-magazinelezers. Het gironummer: 632210 t.n.v. Aktie Beurzen Open, VU Amsterdam. (FST)B

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's

VU Magazine 1980 - pagina 316

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's