GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1980 - pagina 423

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1980 - pagina 423

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

]ttl MAGAZINE 37 leven. In oecumenische kring kreeg men nu de gelegenheid en de ruimte, om de aandacht te richten op de wereld als locus en strijdperk van de zending. Mexico City 1963. Het beraad op deze conferentie, was in vele opzichten een voorzetting van de discussies over missio Dei e.d., die in Willingen begonnen waren. De centrale probleemstelling kan als volgt worden geformuleerd: Hoe kan de kerk de gestalten van missionaire gehoorzaamheid ontdekken, waartoe ze in deze tijd door Christus wordt geroepen? Van daaruit worstelde men lang en hard met vooral twee vragen: hoe kan de chistelijke gemeente datgene wat God aan het doen is in de wereld buiten de kerk bespeuren? En hoe is de verhouding tussen deze aktiviteit van God en de missionaire taak, waartoe Hij de kerk heeft geroepen? Het antwoord op de eerste vraag is, volgens Mexico City, dat de kerk de wereld en alle menselijke situaties van onrecht en onheil uitermate serieus moet nemen, daarin moet gaan staan en de ogen open houden voor tekenen en signalen van het bevrijdende werk van God. En het antwoord op de tweede vraag is daar ook al eigenlijk gegeven: de aktiviteit van God in de wereld verhoudt zich tot de zending der kerk als een leermeester tot een leerling. Deswege moet de kerk zich - om tot de ontdekking van de juiste vorm voor haar dienst der christelijke gehoorzaamheid te komen - bij hetgeen God overal ter wereld actief aan het doen is binnen en t.a.v. de structuren en patronen van het menselijk leven, gaan aansluiten. De agenda voor het missionaire handelen van de kerk staat geschreven in en wordt opgesteld door het Koningrijkshandelen van de Koning in Zijn wereld. De gestalte en aard van de missio ecclesiae dient door de missio Dei te worden bepaald. Er werd een besluit genomen, om al deze noties en accenten te laten uitwerken en aanvullen door middel van een groots opgezet studieproject over ,,De missionaire structuur van de christelijke gemeente". Reeds in Mexico City leverden ze een conclusie op, die wellicht als de meest markante van deze conferentie kan worden aangemerkt: zendini^ is alleen clan zuiver begrepen, ''Vctnneer zij als zending in, aan en vanuit alle zes de continenten wordt gezien. God's zending is één: Zijn heilshandelen betreft de gehele wereld, alle volken, plaatsen en situaties. Er is maar één zending in en voor deze

wereld, en daaraan hebben alle kerken en christenen deel. Bangkok 1973. In de decade vóór Bangkok werd de bezinning die begonnen is in Mexico City krachtig voortgezet. De genoemde studie over de missionaire structuur der gemeente resulteerde in de publicatie van een buitengewoon belangrijk, naar de mening van sommigen zeer radikaal rapport (in 1967), onder de titel: De Kerk voor anderen. Ook het rapport van de in 1966 te Geneve gehouden conferentie over . ,Kerk en Samenleving", en het sectie rapport ,,Hernieuwing van de Zending" van de in 1968 te Uppsala bijeengekomen Vierde Assemblee van de Wereldraad van Kerken, dienen hierbij te worden genoemd. Alle drie deze rapporten, die de beraadslagingen in Bangkok hebben beïnvloed, borduren voort op de thema's van Mexico City. Ze bevestigen opnieuw, dat de wereld en alles wat daarin aan het gebeuren is. als bepalend voor zending en evangelisatie moet worden opgevat. Vroeger werd de kerk gezien als de instantie die de zending van God's Koninkrijk ,,had'" en naar de wereld toe moest .,dragen". Nu wordt erkend, dat God zelf bezig is Zijn Koninkrijk in de wereld te volbrengen. Het is de taak van de kerk om daarin te participeren, door op het zoeken en snakken van mensen naar bevrijding uit allerlei slavernijen en gevangenschappen waarin ze vastzitten, te responderen. De kerk dient present te zijn in de wereld, betrokken

De metropoiitaan G. M. Osthatios uit Kottayam (India)

bij situaties van ongerechtigheid, angst, schuld, haat, eenzaamheid, etc. Zij moet ook de economische, politieke en sociale structuren en machten die de gestalte van de samenleving bepalen, leren onderkennen en begrijpen, en aan de transformatie van alle menselijk-onheil veroorzakende structuren werken, samen met andere niet-kerkelijke instanties die ditzelfde doel op het oog hebben. Bangkok heeft, vanuit haar thema: ,,Salvation Today", deze theologische ontwikkeling verder op weg geholpen, door zich o.a. bezig te houden met de specifieke vraag: Hoe moet het heil in en voor deze worden opgevat? Deze conferentie gaf daar een duidelijk antwoord op. Heil betekent: het nieuwe leven van bevrijding die God in Jezus Christus middels het evangelie van het koninkrijk de wereld aanbiedt en in de wereld bezig is te bewerkstelligen. Dit evangelie heeft betrekking zowel op heel het gezamelijken menselijk leven in al zijn facetten, als op alle dimensies van het leven van elke mens: politiek, economisch, sociaal, cultureel, en reUgieus. Het roept op tot bekering én van mensen én van structuren. En deze bevrijding correspondeert exact met elke nood en behoefte van alle mensen samen en ieder individu. Bijgevolg behoort de zending van de kerk hoüstisch-comprehensief te zijn, bevattende volgende essentiële aspecten: kerugma (opbouwen van de christelijke gemeenschap), diakonia (het lenigen van nood), en dikaiosune (het zoeken naar gerechtigheid voor de armen, de verknechten, de verdrukten). Bangkok pakte ook de andere door ons genoemde draad van Mexico City op: zending in zes continenten. Als men het inzicht dat zending tot de taak hoort van alle christenen en alle kerken over de hele wereld in de praktijk wil omzetten, zullen de vigerende missionaire structuren een grondige verandering moeten ondergaan. Kerken in de zgn. derde wereld, die om welke wijze ook gedomineerd zijn, onderdanig, zwak, onmondig gehouden worden door de relatie-patronen tussen hen en westerse kerken en zendingsinstanties, kunnen onmogelijk de verantwoordelijkheid voor zending en evangelisatie op zich nemen. Daarom moeten deze oude patronen vervangen worden door nieuwe, volwassen missionaire verhoudingen, relaties die waarlijk ruimte laten voor een zendingsverkeer dat in twee richtingen gaat, voor wederkerige missionaire as-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's

VU Magazine 1980 - pagina 423

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's