GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1980 - pagina 421

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1980 - pagina 421

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vü MAGAZINE 35 werd gewoonlijk verstaan als woordverkondiging van het evangelie. Hoewl de theologische bezinning geenszins ontbrak in Edinburgh, waren de discussies overwegend op de praktijk georiënteerd. Men hield zich daar vooral bezig met kwesties van missionaire methoden, strategie en tactiek. Zending werd gezien als de taak van de verschillende organisaties en stichtingen die daartoe werden opgericht, en veelal langszij de kerken een apart leven leidden. Men beschouwde deze instanties als de ware dragers van de zending, die opgevat werd als een beweging vanuit het Westen naar Africa en Azië toe. Jeruzalem 1928. Ofschoon deze conferentie nog volop in het teken van zending en evangelisatie stond, hield zij zich minder dan Edinburgh met praktische kwesties bezig. Maar dat lag ook voor de hand, gezien de dreigende problemen en vragen die in die woelige tijden op zending en kerk afkwamen. In de periode na de Eerste Wereldoorlog had een buitengemeen virulente vorm van secularisme zich van miljoenen mensen overal ter wereld meester gemaakt. Velen raakten in de greep van twijfelzucht en atheïsme. Het christelijk geloof, het evangelie zelf, en religie als zodanig werden óf sterk in twijfel getrokken óf van de hand gewezen als waardeloos, zelfs schadelijk voor het menselijk leven. Tegenover de ernstige uitdaging die van deze tijdgeest uitging, is het niet erg verwonderlijk, dat Jeruzalem zich diepgaand bezig heeft gehouden met de bezinning over de boodschap van het evangelie. De focus van deze conferentie was dan ook: de noodzaak om de inhoud, bedoeling en betekenis van de missionaire boodschap te verduidelijken en in klare taal te formuleren. En het lukte dit op een zeer aangrijpende wijze te doen, ondanks de nogal diepgaande theologische tweedracht tussen de gedelegeerden van de zgn. .,continentale"" en ,,angel-saksische"" scholen. Het Jeruzalem-stuk onder de eenvoudige titel; ,,De Boodschap", dat grotendeels door Bisschop William Temple - liggend op zijn buik in zijn tent - werd opgesteld, is m.i. één van de schoonste dokumenten, die de oecumenische beweging ooit heeft voortgebracht.

"*

~ f Tl

rÊK^

m& . ' "-" " " •"

m

mm

'•--^'^'^Tt^mm

.JL,a«.A-^a.» •\(«t 1 "tÉH

ÊÊ

^

--^"^-

-.§,jt.T •'• ^

' &

^ *# ^?-' w

• k --^w^-

m•-Mfc^, » '. \

^

r^ •

^

'Mr0^^ ^

hr^-.-m^

'•j%Mi

m^

\1

r

^^^v

aEsa

'^$mili^^Mm

r7.

s-'^CÉ Tambaram 1938 was de eerste zendingsconferentie die in een land van de ,,derde wereld" werd gehouden. Deze keus van plaats was de weerspiegeling van een groeiende erkenning van het bestaan van allerlei zgn. ,,jonge kerken" in Azië en Afrika, de vrucht van

élan en verwachting is doortrokken, en op God allen vertrouwt (,,expectant evangelism"); en anderzijds: een hernieuwde uiteenzetting van de zending als een verplichting, waaraan alle kerken in alle werelddelen deel hebhen als gelijke partners (,,partnership in obedience"). Willingen 1952. Dit studie-rapport over de zendingsverplichting der kerk heeft in de discussies zowel vóór Willingen als op deze corrfferentie zelf een niet geringe rol gespeeld. Sommigen waren er zeer enthousiast over, anderen, onder wie de briljante missioloog wijlen J. C. Hoekendijk, stonden meer gereserveerd tegenover het rapport, omdat ze daarin, naast allerlei waardevolle noties en inzichten, toch te veel van het toen zo pre valente „^er/:centrisme" bespeurden. Deze laatsten hebben vurig gepleit voor een opvatting van het missionaire apostolaat, waarbij niet de kerk maar God als drager van zending wordt gezien. Zending is vooral missio Dei, van God de Vader, Zoon en Heilige Geest. Daarom gaat het in de zending in de eerste en laatste instantie om Gods wil voor, bedoelingen met en heilshandelen in de wereld. Er is ook een missio ecclesiae, een zending van de kerk, maar deze heeft geen recht van bestaan, apart van God's zending: de missio ecclesiae is niet meer maar ook niet minder dan een derivaat van de missio Dei. God wil dat de kerk zich totaal geeft aan de zending., maar dan als agent van, deelgenoot aan wat Hij zelf in de wereld aan het doen is. De ogen moeten van onze

de zending, die vaak in de praktijk uit een samenwerking ontstonden, tussen westerse zendelingen en lokale evangelisten. Deze kerken, die reeds in Jeruzalem, maar in veel groter getal in Tambaram waren vertegenwoordigd, hadden er in de jaren voorafgaande aan 1938, hoe langer hoe dringender bij de westerse zendingsinstanties op gewezen, dat zij, de eigenlijke verantwoordelijkheid droegen voor zending en evangelisatie in hun eigen omgevingen. Dit ging gepaard met een toenemende theologische overtuiging in het Westen, dat zending tot het wezen van de kerk behoort en dat zij dan ook door de kerk dient te worden verzorgd. In Tambaram viel de focus op de kerk in heel de wereld als drager en agent van zending. Deze nadruk, die in de jaren na Tambaram de ontwikkeling van het missionaire denken sterk heeft beïnvloed, leidde weldra tot een zekere preoccupatie met de kerk, een soort kerk-centrisme. Whitby 1947. In de tijd onmiddellijk na de tweede wereldoorlog was er grote behoefte weer met elkaar in contact te komen. Whitby werd vooral met dit doel gehouden en dat kan het feit verklaren, dat deze conferentie nauwelijks iets nieuws aan de theologische discussies over zending en evangelisatie heeft bijgedragen, maar in wezen terugkwam op de hoofdaccenten van Edinburgh en Tambaram. Wel heeft ze deze thema's wat verder uitgewerkt en aangevuld. Whitby had dus een tweedelig brandpunt, enerzijds: een krachtige oproep tot een hernieuwde evangelisatie-heoefening, die met veel

itMm.

J ^jm

h S

••

'

• ^

^ *

1*

•o . .Mt ---' Z^^^SSÊ • St: .

^

^ ^ ^ ^ 0 0 » . .

-

^

i:

Zo'n 600 deelnemers uit meer dan 85 landen ontmoetten elkaar in Melbourne

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's

VU Magazine 1980 - pagina 421

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's