GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1980 - pagina 410

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1980 - pagina 410

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

KI MAGAZINE 24

gS

8

Het evangelie van Barnabas Hardnekkig is het verhaal in kringen van Moslims dat de christenen eeuwenlang een vijfde evangelie, dat van Barnabas, verborgen hielden in de bibliotheek van het Vatikaan omdat dit de Islam in het gelijk zou stellen. Een monnik zou het manuscript bij toeval hebben ontdekt tijdens het pausschap van Sixtus V (1521-1590). „Na het gelezen te hebben ging hij tot de Islam over", schrijft het tot moslims en niet-moslims gerichte blad Qiblah van de Federatie Moslim Organisaties (april/juni 1979). Prof. Anton Wessels betreurt het dat nog steeds naar het evangelie van Barnabas wordt verwezen alsof het om een authentiek evangelie zou gaan. „Dit draagt bij tot het

frustreren van een werkelijke dialoog", schrijft hij in zijn zojuist uitgekomen boek „De renaissance van de Islam". Uitvoerig gaat hij in op de waarde van dit geschrift, waarin o.a. de komst van Mohammed „met naam en al" zou zijn aangekondigd. Volgens hem is het evangelie „een mystificatie" die in de vijftiende of zestiende eeuw ontstaan is. „De bedoeling van de auteur was waarschijnlijk om een apologie van de islam te produceren orp zijn eigen bekering te rechtvaardigen en misschien zijn nieuwe medegelovigen, de moslims, een wapen in handen te geven, dat zij tegen de christenen konden gebruiken". Legio argumenten somt prof. Wessels op dat het geen ge-

En na het „ A m e n " bad hij: „ Vandaag bidden we voor onze Moslimse naaste, verweg en dichtbij; voor de Moslims in Nederland voor de Moslimse werknemers Geef dat ze niet eenzaam zijn Geeft dat ze zichzelf kunnen zijn. Leer ons hun gezichten zien en niet alleen hun handen. Geef dat ze geloven mogen in een barmhartige God en in ons barmhartige medemensen mogen ontmoeten".

Vooroordelen

I I I I j^ I ^Xn I lil iLy 1 ^

„Het is voor de westerling kennelijk niet gemakkelijk zich een objectief beeld van de islamitische wereld ook vandaag te vormen", schrijft Verkuyis opvolger prof. Anton Wessels in het zojuist verschenen boek „De renaissance van de islam" (Ten Have). „Eeuwenoude oordelen en vooroordelen spelen daarbij de meeste parten en men ziet in datgene wat vandaag gebeurt als het ware een bevestiging van wat men reeds lang over de islamitische wereld meende te weten. Dat uit zich in de manier waarop over wat er gebeurt, geschreven wordt. Islam wordt spottend genoemd de godsdienst die op olie loopt. De ontwikkelingen in Iran worden gekarakteriseerd als een roep om terug te keren naar de middeieeuwen, als een panislamitische jihad (heilige) oorlog) gericht tegen het westen. (...) Het is opvallend dat dergelijke ideeën niet alleen

SS

schrift kan zijn van iemand die in de eerste eeuw in Palestina leefde. Zo laat de auteur romeinse soldaten die Jezus bedreigden „als lege wijntonnen" uit de tempel rollen nadat Jezus een bezwering had uitgesproken. Wessels: „In de eerste plaats was het romeinse soldaten niet toegestaan de tempel te betreden. Verder werd wijn in die dagen niet in tonnen maar in leren zakken of kruiken bewaard. Het past meer bij de middeleeuwen". De auteur verraadt zich volgens prof. Wessels herhaaldelijk als een pseudoprofeet, die onmogelijk met de Barnabas van het nieuwe testament gelijkgesteld kan worden. Zo dacht hij dat Nazareth aan zee lag. „Hij laat Jezus verscheidene malen per schip vandaar vertrekken onder meer naar Jeruzalem'."

in christelijke of kerkelijke kring voorkomen, maar evenzeer in „buiten-kerkelijke" kring in Nederl9nd. Men komt deze tegen in een speciaal nummer van Vrij Nederland onder de titel „Macht van de Islam", evenals in een nummer van het blad van de Evangelische Omroep (EO). In Vrij Nederland (van 10 maart 1979) trof men, naast een brok goede informatie, de klassieke vooroordelen aan over Mohammed als struikrover en politicus; de zinnelijke paradijsvoorsteliingen enz. Het blad Alpha schreef over „De Islam herleeft": „Zo lijkt het erop alsof de islamitische wereld radicaliseert, alsof de geest van Mohammed onderzijn volgelingen herleeft; de geestvan heilige oorlog, de geest van de onderdrukking van de ongelovigen". Of het nu van uiterst links of uiterst rechts komt, kennlijk vinden beide zich in een gemeenschappelijke vooroordeel ten opzichte van de islam. De islam blijft toch beschouwd worden als iets dat op een of andere manier te maken heeft met fanatisme, legalisme, laksheid en extreem conservatisme". Voor wie het avontuur aandurft om nog een paar vooroordelen kwijt te raken, schreef prof. Wessels dit razend actuele boek, dat tot ondertitel heeft: „Zullen de Khomeini's de toekomstige koers van de islamitische wereld bepalen"? In het slothoofdstuk geeft hij een schets van het verloop van de dialoog, die in de na-oorlogse jaren tussen christenen en moslims op gang kwam, initiatieven zowel van de Wereldraad van Kerken als het Vatikaan. Enkele malen organiseerden ook moslims een dergelijke ontmoeting, zoals b.v. de in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's

VU Magazine 1980 - pagina 410

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's