GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1981 - pagina 388

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1981 - pagina 388

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

relaties tussen de beide „zusters" pas sinds de zeventiger jaren vaste vormen hebben aangenomen. Het feit dat nu een filosoof van Calvin als eerste de Kuyper-katheder gaat bezetten beschouw ik als een belangrijke stap naar intensivering van deze samenwerking. Wie is Nicholas Wolterstorff? Ik trof hem in augustus jl. op een congres teToronto. Bij die gelegenheid verschafte hij mij een aantal persoonlijke gegevens waarvan ik nu graag gebruik maak. Nicholas Wolterstorff werd in 1932 geboren in Bigalou, in de staat Minnesota — aan de overkant van Lake Michigan vanuit Grand Rapids gerekend. Zijn vader was met zijn grootouders na de Eerste Wereldoorlog uit Nederland overgekomen. Daar woonden de Wolterstorffs in de stad Utrecht. Maar de naam „Wolterstorff" wijst verder terug: naar Duitsland. Eén van zijn direkte voorouders was een Duitse kruidendokter die, door wettelijke bepalingen in de uitoefening van zijn beroep klem gezet, naar ons land uitweek. Toen Nick Wolterstorff als tweedejaars student aan Calvin College voor het eerst filosofie-colleges volgde, maakten deze zo'n grote indruk op hem dat hij nu op de vraag wanneer zijn belangstelling voor de filosofie begon, eenvoudig antwoordt met: ,,Vanaf de eerste colleges van Henry Stob (de toenmalige filosoof van Calvin College; SG) i was hooked", d.w.z. „het liet me niet meer los". Toch heeft hij nog geruime tijd geaarzeld tussen een filosofische en een theologische loopbaan. Een curieus gegeven is dat Wolterstorff toen hij in 1956, met een beurs van Harvard University, waar hij kort tevoren gepromoveerd was, een half jaar aan de VU verbleef, geen contact zocht met de VU-f ilosofen Vollenhoven en Zuidema, maar college ging lopen bij prof. Berkouwer in de theologische faculteit. Maar in de Verenigde Staten teruggekeerd, viel toch de beslissing ten gunste van de filosofie uit (wat zou gebeurd zijn indien hij hier filosofie gevolgd had?). Aanvankelijk werkte hij aan Yale University, later aan Calvin College. Nog in Yale publiceerde hij een boek over de universaiia, in de lijn van zijn proefschrift over Whitehead, dat je in Noord-Amerika nog altijd op boekenlijsten van gevorderde studenten kunt tegenkomen. Een veel latere vrucht vaa zijn werk in de kennistheorie en de wetenschapsleer is ,,De rede binnen de grenzen van tiet geloof" (1976). Het is eigenlijk pas door middel van dit elegante boekje

354

Regionale bijeenkomst VU-Vereniging ol(tober1981

Toegang: kosteloos voor leden en belangstellenden Overijssel — 13 oktober te Deventer, het Open Hof, Karel de Grotelaan 361 om 20.00 uur spreker: prof. dr. J. P. Kuiper onderwerp: Arbeid en gezondheid

dat in ons land zijn naam in bredere kring bekend is geworden. Daarom was het voor mij verrassend van hem te vernemen dat hij zelf deze publicatie als een ,,tussendoortje" beschouwt en meer belang hecht aan zijn in 1980 verschenen ,,Kunst in aktie". Dit boek, samen met een in hetzelfde jaar bij Oxford University Press verschenen werk over de filosofie van de kunst dat meer bedoeld is voor vakgenoten, vormt de afsluiting van een bijna tienjarig studieprojekt. Wolterstorffs belangstelling voor de kunst is meer dan louter academisch. Zijn vader, net als zijn grootvader een meubelmaker, tekende niet onverdienstelijk, en zijn schoonvader is een verzamelaar van Chinese kunst. Zelf heeft Wolterstorff behalve over de filosofie van de kunst, ook over liturgie gepubliceerd. Deze laatste belangstelling zal met name uit zijn op één na laatste Kuyper-lezing blijken. Voor Wolterstorff vormen de Kuyper-

lezingen allesbehalve een tussendoortje. Ze zijn bedoeld als het begin van een nieuw projekt dat aan de sociale filosofie gewijd zal zijn. Ik denk dat deze keuze meer behelst dan een verbreding van het werkterrein. Persoonlijk zie ik er ook een blijk in van de toegenomen betrokkenheid van Calvin College bij de grote wereldproblemen. Dit religieus-politieke engagement ligt ook achter de keuze van de onderwerpen voor de Kuyper-cyclus. Alles met elkaar hebben we alle reden om gespannen uit te zien naar het optreden van Nicholas Wolterstorff. Ik hoop dat zijn lezingen een goede start zullen vormen voor het meerjarenprogramma dat de voorbereidingscommissie voor de Kuyper-katheder voor ogen stond: het stimuleren van de belangstelling voor de geschiedenis en de wijsbegeerte van de christelijke staatkunde en daarmede verwante gebieden.

Thema: De wereldse christen.

28 okt.

De rode draad die door de colleges loopt is de vraag naar de maatschappelijke betekenis van het Reformatorische geloof. 6okt. Lezing 1: De formatieve kracht van de Reformatie. Het roepingsbesef van de Reformatie heeft de basis gelegd voor een radikale maatschappelijke omwenteling. In dit verband onder meer aandacht voor Michael Walzers ,,De revolutie van de heiligen". 13okt. Lezing 2: Het moderne maatschappelijke systeem. Over de triomf van de modernisering en over de kosten daarvan. 21 okt. Lezing 3: Recht en vrede als kenmerken van het Koninkrijk Gods.

Lezing 4 en 5: Over recht en gerechtigheid in de huidige wereld. Lezing 4: i.v.m. politieke tyrannie; Lezing 5: i.v.m. armoede en economische overheersing. 4nov. Lezing 6: Oorsprongen en gevaren van het nationalisme; met de bevyapeningswedloop als meest kwalijke manifestatie. 10 nov. Lezing 7: De tragedie van de liturgie in het Protestantisme. Het ontbreken van liturgische creativiteit als teken van de beperkingen van de Reformatie. 19 nov. Lezing 8: Theorie en praxis. De Kuyperiaanse visie geconfronteerd met o.a het Marxisme en de Bevrijdingstheologie. 24 nov. Tijdschema van de lezingen: van 16.00-18.OOu. Plaats: KC-07, Hoofdgebouw VU, de Boelelaan 1105 De lezingen zijn voor iedereen vrijelijk toegankelijk

VU-Magazme 10 (1981) 9 (oktober

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's

VU Magazine 1981 - pagina 388

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's