GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1981 - pagina 68

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1981 - pagina 68

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

schuilen, deden de staatssecretaris overigens uitroepen ,,waar moet het geld hiervoor vandaan komen?" En ook signaleerde zij,,dat een optimale benutting van de mogelijkheden van de glasvezel, andere transmissietechnieken vereisten andere of extra apparatuur bij de abonnees thuis. De kosten daarvan dienen macro-economisch óók in beschouwing te worden genomen, dit lijkt wel eens te worden vergeten " Scherp gat zij aan dat in feite regering en parlement de rol is toegevallen om te beslissen over de portemonnaie van de consument. „De beslissing over de al dan niet toelaatbaarheid en toepasbaarheid van de nieuwe mogelijkheden zullen op politiek niveau genomen dienen te worden. Deze beslissingen zullen gefundeerd dienen te worden op basis van de werkelijke behoefte aan, en de bereidheid tot betalen voor deze nieuwe diensten door de burger. Dit is de uitdaging waarvoor het komende decennium ons stelt. Geen slaafs volgen van de techniek, geen ongenuanceerd afwijzen van alle nieuwe vindingen, maar een weloverwogen oordeelsvorming, met als centraal punt het welzijn van de burger nu èn straks." Bij elkaar wordt, wat de burger te wachten staat, het „gezinstelecommunicatiepakket" geheten. Aan wat daar allemaal in zou kunnen, worden nog regelmatig nieuwe mogelijkheden toegevoegd. Wat begon als een „centrale antenne" biedt thans in beginsel mogelijkheden voor beeldtelefoon, schrijftelefoon, meteraflezing, alarmering en signalering voor bejaarden en gehandicapten, diefstal- en brandsignalering, mogelijkheden voor ,,elektronisch winkelen", een elektronische krant, lokale televisie, kies-televisie (tegen betaling te bestellen programma's) en noem maar op. En stil blijven ook niet staan ontwikkelingen als Teletekst van de NOS (thans een bescheiden aantal van 150 pagina's, maar desnoods op te voeren tot 15.000 of zelfs 150.000 — een unieke kans overigens voor de Consumentenorganisaties om op in te spelen) en Viditel van de PTT.

TV-programma's Dit artikel wil zich beperken tot een van de belangrijkste functies: de verspreiding van tv-programma's in open aanbod. Waarom wordt in Nederland geen grote markt verwacht voor individuele satelliet-antennes? Simpelweg omdat via de kabel aanzienlijk goedkoper en meer aan de consument kan worden geleverd. Wat kan een particulier die zich de aanschaffings- en installatiekosten van één schotelantenne met bijbehorende apparatuur heeft veroorloofd ontvangen? Nogal ontnuchterend in het NOS-rapport wordt opgesomd dat hij daarmee in huis krijgt eventuele satellietprogramma's van Nederland, WestDuitsland en België. Maar die ontvangen verreweg de meeste tv-kijkers in Nederland nü al. En Luxemburg dan, waarover zoveel te doen is? ,,0m Frankrijk en Luxemburg te ontvangen, zal hij (in verband met de daar gebruikte L-SECAM-norm) vrij kostbare voorzieningen moeten treffen: een tweede toestel of een twee-normenontvanger en een grote antenne." Ook Engeland heb je niet zomaar in huis: ,,Groot-Brittannië en de Scandinavische landen zullen voor de individuele ontvanger alleen met behulp van een tweede en derde schotelantenne ontvangbaar zijn. De beeldkwaliteit is.d.an wisselend." Dat elke Nederlander over enkele jaren dus te kust en te keur buitenlandse zenders uit de ruimte kan plukken, lijkt op grond van deze gegevens een sprookje. Vaststaat in ieder geval dat geen commerciële ondernemer (Luxemburg of Zwitserland) het zal wagen te gokken op een massale aanschaf van parabool-antennes in Nederland. Wil hij het massapubliek kweken dat aan potentiële adverteerders kan worden verkocht dan dient hij zich de toegang te verwerven tot de kabel. Om het gebruik van de kabel zal dan ook wellicht de politieke strijd in Nederland in hoofdzaak gaan. De belangrijkste vraag daarbij is: wie beslist volgens welke normen en criteria wat aan het Nederlandse publiek wordt aangeboden 62

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's

VU Magazine 1981 - pagina 68

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's