GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1981 - pagina 211

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1981 - pagina 211

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

besneden. Dat ging goed bij het ene jongetje, maar bij de andere ging de penis verloren. Wat nu? De chirurg zag twee oplossingen: het jongetje als jongetje blijven beschouwen, maar dan zou hij het zonder seksueel leven moeten stellen, óf het jongetje ,,ombouwen" tot meisje met wél een seksueel leven maar geen mogelijkheid tot kinderen baren. Gekozen werd voor de tweede mogelijkheid. De teelballen werden verwijderd, en een schede ontworpen. Het meisje is nog niet volwassen, maar er valt al veel vast te stellen, menen de gezinsbegeleiders. Dr. Verhoeff: ,,Ze ontwikkelt zich als een zeer vrouwelijk meisje terwijl haar chromosomen mannelijk zijn en blijven. Het meisje herkent zichzelf ook als meisje. Haar seksuele identiteit en haar seksuele rol zijn vrouwelijk geworden terwijl die van haar tweelingbroertje mannelijk zijn gebleven". Ook uit de ervaringen met tweeslachtigen (hermafrodieten) blijkt dat de seksuele identiteit heel vroeg wordt vastgelegd en dan bijna niet meer te veranderen is. Een tweeslachtig persoon wordt meestal opgevoed als jongen of meisje naargelang de eerste reaktie van de dokter of de zuster bij de geboorte. Wil je dat later, rond de puberteit, nog veranderen dan stuit dat op onoverkomelijke moeilijkheden. Dr. Verhoeff meende dat vaak te snel vanuit zedelijke normen over seksueel gedrag wordt geoordeeld. Het is daarom nodig enigszins te relativeren. Seksuele identiteit, rol en hormonen worden te vaak in één grote zwaai aan elkaar gekoppeld, maar dat gaat niet zomaar. Zo staat allerminst vast dat homoseksuelen andere hoeveelheden hormonen hebben, al kan dat een enkele keer wel eens voorkomen. Veel belangrijker acht hij wat een kuituur doet met homoseksualiteit. Dat verschilt namelijk sterk. Dr. Verhoeff: ,,Je hoort wel eens van homoseksuelen die in Griekenland hebben vertoefd. Blij verrast komen ze terug. Zo'n beetje ,,alle" "Grieken waren homoseksueel, het is daar een paradijs op aarde, overal kon je met je homoseksualiteit terecht. Maar dan lees je ineens weer in de krant dat een Griekse homoseksueel voor twaalf jaar achter de tralies verdwijnt omdat hij betrapt is. Wat zit daar achter? We hebben hier te maken met een Westers kultuurgebied waar de jongeman mag eksperimenteren met homoseksueel gedrag. Het stamt nog uit de oude Griekse beschaving waarin homoseksualiteit een doodgewone zaak was. In die kuituur was het heel gewoon dat een oudere man met een jongen onder de twintig een homosek-

vu-Magazine 10 (1981) 5 (mei)

^ ( /

'

2

3

4

5

J5—H-JJ-rB-5«-H-iiï lO

i|—U—Jii—i^-f'^-M-x»-"'3

14

15

kA

A4

21

22

1\

16

I Y

!7

18

19

20

46/XY

X

In de bovenstaande figuur zijn de gepaarde chromosomen (dragers van erfelijke eigenschappen) uit een celkern van de mens te zien. In vrouwelijke individuen t}estaan de sexchromosomen uit twee identieke X-chromosomen en in mannelijke individuen uit een X- en Y-chromosoom, die niet identiek zijn. Afwijkingen van dit patroon kunnen onvruchtbaarheid veroorzaken.

suele verhouding had, waarin je ook verliefd mocht zijn. Na die periode behoorde de jongeman dat gedrag op te geven en zich op vrouwen te richten. Met name de christelijke kuituur zag homoseksualiteit als een verwerpelijke zaak, waardoor dit kultuurkenmerk voor een deel verloren is gegaan. Vandaar ook die gevangenisstraffen. Een ander voorbeeld: de Bataks op Sumatra. In deze stam wordt het kind tot z'n vierde jaar volledig vrijgelaten in z'n seksuele uitingen. De kinderen weten daar alles van, want de ouders verbergen seksualiteit niet voor hun kinderen. De kinderen mogen volop met elkaar eksperimenteren. Maar dan, als ze vijf jaar zijn, wordt dat taboe. Een jaar later mogen jongens en meisjes zelfs niet meer met elkaar praten. Op hun zevende jaar gaan de jongens naar een jongenshuis en de meisjes naar een meisjeshuis, beiden tot hun achttiende als ze worden uitgehuwelijkt. In die teliuizen gebeuren lieei verscliillende dingen als het licht uitgaat. In de meisjeshuizen ontwikkelen zich peetmoeder-petekindverhoudingen zonder seksueel kontakt. In de jongenshuizen daarentegen worden seksuele kontakten onderling toegestaan. De kuituur heeft daar belang bij. Een kuituur probeert altijd iets te bereiken met haar regels, ze houdt iets in stand, het liefst zichzelf uiteraard. De kuituur probeert met haar regels de mensen in een bepaald stramien aan elkaar te binden en een overlevingsmogelijkheid te bieden. Zo kan het voor een kuituur van groot belang zijn

dat het aantal mensen niet te groot wordt bij voorbeeld. De Batakjongens gaan homoseksuele kontakten aan, zowel met leeftijdgenoten als met oudere jongens. Ze mogen echter niet verliefd worden en het kontakt moet eenmalig zijn. Wat de kuituur daarmee bereikt is dat de jongens veel minder rond de meisjeshuizen zwerven, je houdt de mannen ,,binnen" om zo te zeggen, een soort televisiefunktle. Met hun achttiende worden de kinderen uitgehuwelijkt en vanaf die gebeurtenis zijn alle homoseksuele kontakten taboe. De meisjes hebben dan geen seksuele ervaringen, ook niet homoseksueel. Op Nieuw-Guinea leeft een volk waar de jonge kinderen eveneens worden vrijgelaten. Ook hier treffen we homoseksuele kontakten van mannen (niet van vrouwen) aan. Ze mogen zelfs verliefd worden. Na de huwelijkssluiting zijn buitenechtelijke relaties toegestaan, maar de homoseksuele kontakten zijn taboe geworden. Dan een Melanesisch volk. Ook hier mogen zowel man als vrouw er buitenechtelijke relaties op na houden, maar de vrouw alleen met toestemming van haar man. Het volk kent inwijdingsfeesten, bij voorbeeld bij het huwelijk. Na de voltrekking heeft de vrouw eerst seksueel kontakt met alle mannen van de stamgroep en daarna mag ze naar haar eigen man gaan. Waarom? De kans op vruchtbaarheid wordt zo vergroot, meent men in deze kuituur. De man mag hier ook een homoseksuele verhouding naast z'n huwelijk hebben, het liefst met een jonge adolescent. U ziet hieruit, hoe verschillend

193

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's

VU Magazine 1981 - pagina 211

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's