GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1981 - pagina 297

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1981 - pagina 297

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

een kleinigheid te ondernemen, een andere pui bij voorbeeld, of een nieuw uithangbord en je had al met de overheid te maken. Stond ik na sluitingstijd toevallig met een vriend in de winkel te praten dan was ik bij wijze van spreken al in overtreding omdat je van het onderhandelen met een klant verdacht kon worden. Vooral het midden- en kleinbedrijf hebben het moeilijk door al die overheidsregels. De grotere hebben een legertje specialisten in dienst, maar voor de kleinen is het menselijk gesproken onmogelijk dat allemaal bij te houden". Ook internationaal blijken de zaken zo te liggen. Van Helsdingen: ,,ln Duitsland verschijnen per dag tien pagina's aan nieuwe wetsteksten die op het bedrijfsleven van toepassing zijn. ik heb die moeilijkheden zelf aan den lijve ervaren. Marketing betekende vroeger: je kan vrij handelen en vrij produkten verkopen in een vrij gebied. Maar die vrijheid wordt steeds meer ingedamd." Van Veen (VNO) (foto ANEFO)

— Moeten we dat beschouwen als pure plagerij van de overheid? Van Helsdingen:,,Zowel bedrijfsleven als overheid streven eigen doelen na. Een aantal loopt evenwijdig, bij voorbeeld het maken van winst. Winst is belangrijk voorde bedrijven, maar óók voor de overheid is het belangrijk dat de ondernemingen winst maken, anders zijn er geen investeringen en geen belastingen meer. Beiden hebben elkaar dus nodig maar ik denk dat de overheid op een aantal punten te ver is gegaan, of te snel, of te onduidelijk omlijnd. Dat was ook de klacht die wij vaak hoorden in onze gesprekken met deskundigen. Natuurlijk is het nodig randvoorwaarden te scheppen voor het bedrijfsleven. Maar de bepalingen die gelden bij het ondernemen, hebben tezamen een ontzaglijk groot bos gevormd, met grote en kleine bomen waar je links en rechts moet kappen om zicht te krijgen. Ons onderzoek is dan ook hard nodig. Elke overheidsmaatregel, elk beleidsterrein zou onder de loep genomen moeten worden". Van Helsdingen noemt een voorbeeld uit de praktijk. Twee weken geleden was hij op bezoek bij een fabrikant van verpakkingen. ,,Die man zegt tegen mij:,, Voor mij zijn de tijden wél veranderd". Wat was het geval? Achter zijn bedrijfsterrein lag een meertje. Voor zijn vader en grootvader die in hetzelfde pand hun bedrijf uitoefenden was het heel goed mogelijk dat de eenden de ene dag in het rood, een volgende dag in het blauw en de dag daarop in het zwart rondzwommen, maar hij zélf

vu-Magazine 10 (1981) 7 fluli)

moest z'n overtollige drukinkt netjes afvoeren ten bate van het milieubeleid." De achterliggende doelstelling van het onderzoek vinden we fraai geformuleerd in de inleiding van ,,Topfiguren spreken zich uit": ,,Het projekt wil wetenschappelijk, nieuwe inzichten geven in de verwevenheid van handelingen van overheid en bedrijfsleven. Maatschappelijk wil dit onderzoek een bijdrage leveren aan een beter samenspel van ondernemingen en overheden, waarmogelijk, en een beter tegenspel waar nodig."

Problemen van managers in hun kontakt met politici: „Als je meteen Kamerlid binnenskamers praat en uitlegt wat de problemen zijn, heeft hij veelal begrip voor dé situatie en toont hij zich bereid te helpen. Eenmaal in de Kamer, laat hij een heel ander geluid horen". „Politicibrengen alleen bezoeken aan de grote bedrijven en beschouwen deze als representatief voor het Nederlandse bedrijfsleven. En dat terwijl de ruggegraat van dat Nederlandse bedrijfsleven gevormd wordt door de kleine en middelgrote ondernemingen". (Uit: „ Topfiguren spreken zich uit")

Van Helsdingen: ,,Het komt er op neer dat wij trachten de overheid meer inzicht te verschaffen in het reilen en zeilen van het bedrijfsleven en andersom, omdat er veel lacunes zijn op dit gebied. Onze inbreng daarbij is een wetenschappelijke aanreiking met een hopelijk maatschappelijke uitwerking." Beekers trekt de vergelijking met het begin juni uitgebrachte rapport van de Kommissie-Wagner, al zijn de zaken daarin veel zwaarder aangepakt: ,,Die komt echt met een plan. Maar ook daaruit blijkt duidelijk dat de kloof tussen overheid en bedrijfsleven dient te worden gedicht. En dat de overheid gerichter moet gaan samenwerken met het bedrijfsleven." Het woord ,,verwevenheid", genoemd in de doelstelling, deed VU-magazine aanvankelijk denken aan een kritiscT) onderzoek naar lobby-aktiviteiten van grote bedrijven en kommissariaten of andere nevenfunkties van politici. Van Helsdingen: ,,Verwevenheid is hier een beetje anders gebruikt. Verwevenheid duidt hier vooral op de officiële kontakten en dokumenten". Toch hebben beide vorsers dat,,informele" deel aanvankelijk in hun onderzoek willen betrekken, althans niet willen uitsluiten. Beekers: ,,Er is een aantal bedrijven in Nederland dat heel duidelijke lobbyisten in dienst heeft". Lopen die lobbyisten de hele dag in de buurt van de Tweede Kamer rond? Beekers, beslist: ,,lk kan geen voorbeelden geven in verband met de vertrouwelijkheid die wij hebben toegezegd, maar het gebeurt Ze noemen die lui ,,kontaktpersonen". Ze gaan departementen af, naar de Tweede Kamer toe. Ik ga geen namen noemen maar die mensen zitten als een spin in het web. Ze hebben bijvoorbeeld kontakten met de vakbonden FNV en CNV, met de werkgeversbonden en met alles en iedereen die maar enigszins te maken heeft met de verhouding tussen overheid en bedrijfsleven." Hun voornaamste bezigheid is het met elkaar in kontakt brengen van topmensen. ,,ln Nederland heeft men nu eenmaal liever te doen met de topmanager, topambtenaar of politikus zelf, dan meteen lobbyist" is een konklusie in,.Topfiguren spreken zich uit". Eén naam wil Beekers toch wel noemen omdat dit geen vetrouwelijk gegeven is: Ravesteyn, de ,,kontaktpersoon" van Philips. Deze maakt de overheid duidelijk wat Philips wil en waarmee het bedrijf bezig is. ,,Die man zit overal tussen. Maar hij doet daar zelf in 't geheel niet geheimzinnig over. En zo hebben meer bedrijven hun kontaktpersonen".

271

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's

VU Magazine 1981 - pagina 297

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

VU-Magazine | 483 Pagina's