GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1983 - pagina 186

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1983 - pagina 186

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

de macht en het geld? Hoe kun je zoiets veranderen? Daarnaast heeft Miguez Bonino ook kritiek. Nauta en Snoek: „Christenen en marxisten hebben zijns inziens verschillende utopieën. De klasseloze maatschappij is niet gelijk te stellen met het Koninkrijk van God. Ook w/aarschuwt Miguez Bonino tegen een dogmatisch materialisme dat, waar het slechts ruimte laat voor een godloze wereld, afgewezen moet worden." Een raad aan de VU: ,,Hef zou goed zijn als we aan de VU eens iets minder zwart-wit tegenover het marxisme zouden leren staan. Er zijn genoeg bruikbare elementen in het marxisme aan te wijzen." Als voorbeeld noemen zij de dependentietheorie, waarmee de verhouding rijke landen-arme landen wordt ontleend. Chocola Hoe zit nu de Latijnsamerikaanse maatschappij in elkaar? Het kernwoord \s,,afhankelijkheid". De theologiestudenten: ,,Een ,,onschuldig" voorbeeld: in Latijns-Amerika kun je bijna geen eigen chocolade kopen, hoewei de cacao-bonen daar groeien, maar alleen dure Zwitserse chocolade." Hoe komt dat? ,,De Westerse landen hebben op ekonomisch gebied, met name via de mul-

tinationals, een overheersende positie op de wereldmarkt. Hierdoor bepalen zij de prijzen van de grondstoffen die meestal uit de Derde Wereld komen. Door de centrumlanden worden de grondstoffen opgekocht, tot produkten verwerkt en vervolgens weer duur verkocht." Hetzelfde netwerk herhaalt zich op landelijk nivo: ,,De rijke elite is medeplichtige van de multinationale ondernemingen en zorgt ervoor dat de geldstroom richting het centrum op gang blijft. In Brazilië bij voorbeeld hebben multinationale ondernemingen vrije vestiging en hoeven de eerste jaren geen belasting te betalen.'' Een ander voorbeeld zien de theologen in Argentinië en wat zich afspeelde rond de Falklandsoorlog. ,,De militaire junta heeft het Noordamerikaanse bedrijfsleven alle kans gegeven haar invloed in Argentinië uit te breiden. De nationale industrie is hierdoor volledig weggekonkurreerd. Gedurende de oorlog met Engeland werden de Verenigde Staten verketterd. Kritische Argentijnen propageerden een onafhankelijke koers van de Verenigde Staten, optimisten spraken zelfs van een ,,derde-wereld-ekonomie". Een week na de oorlog kwamen echter de ekonomische betrekkingen tussen beide landen weer op gang. Kortom, afhankelijkheid door dik en dun."

Theologische toeristen Snoek en Nauta zien hier een taak voor theologen: zij moeten een ekonomische ethiek" gaan ontwerpen. ,,Het is toch merkwaardig dat er aan onze fakulteit wel theologische aandacht is voor zieken, maar niet voor werklozen? Waarom wel een medische of een sociale ethiek en geen ekonomische ethiek?" Maar 't zou al een hele stap zijn, vinden Snoek en Nauta, als we leren ,,minder naïef' over veranderingsstrategieën na te denken. We zullen het begrip ,,bevrijding" moeten gaan invullen en vervolgens toetsen op maatschappelijke toepasbaarheid, op bruikbaarheid ten bate van verandering van de werkelijkheid. Overigens merkten Hans Snoek en Rommie Nauta dat de Latijnsamerikaanse bevrijdingstheologen niet onverdeeld gelukkig zijn met ,,theologische toeristen uit het Westen". Hun kritiek:,,Natuurlijk is het leuk voor jullie om de bevrijdingstheologie te bestuderen en er vervolgens skripties of proefschriften over te schrijven. Maar jullie zouden eens je eigen maatschappij moeten gaan analyseren en daar theologische konsekwenties uit trekken." m

Landelijke VUSA-dag Vrije Universiteit sn Samenleving

KERK ZONDER

JEUGD? USA, uitgaande van de VU-Vereniging, organiseertin samenwerking met de Theologische Faculteit op Zaterdag 7 mei 1983 een dag van de VU over de verhouding tussen ouderen en jongeren in de kerk.

Programma: 10.00-10.30 uur:

Ontvangst deelnemers met koffie. Indeling discussiegroepen. 10.30-10.45: uur Opening door prof. dr. G.Dekker (Decaan der Theologische Faculteit). 10.45-11.45 uur: 3 inleidingen. • „Hoe ziet de jeugd de kerk" door Marten Janse.

168

• „Hoe kijken weals kerk naar jongeren?" door dr. F.H. Kuiper, docent bij de Theologische Faculteit voor Godsdienstpedagogiek. • Hoe gaan ouderen en jongeren met elkaar om in de kerk?" door mevr. prof. dr. W. F. van Stegeren, hoogleraar in de Subfaculteit der Pedagogische en Andragogische Wetenschappen. 11.45-12.10 uur Samenzang o.l.v. zanggroep v.d. Keizersgrachtkerk. 12.10-13.15 uur Lunch in het Restaurant van het VU-Hoofdgebouw 13.15-14.15 uur Discussiegroepen in werkkamers Hoofdgebouw o.l.v. gespreksleiders Theol. Faculteit. 14.30-16.00 uur: Forum o.l.v. prof. dr. G. Dekker Deelnemers: de 3 inleid(st)ers en drs. Aart Mak van hetLCGJ. Plaats: Hoofdgebouw VU, De Boelelaan 1105. Toegang ƒ 10,- (lunch inbegrepen). Aanmelding: telefonisch of schriftelijk bij B i ^ reau Vereniging, postbus 7161 1007 MC Amsterdam. Telefoon (020) 5 48 36 92 of 5 48 26 78.

vu-Magazine 12(1983) 5 mei 1983

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's

VU Magazine 1983 - pagina 186

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's