GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1983 - pagina 408

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1983 - pagina 408

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nieuwe vorm van dienstverlening aan de VU

Wetenschapswinkel open voor iedereen door drs. Ingrid Riphagen September vorigjaar ging. m navolging van andere universiteiten en hogescholen, aan de VU een wetenschapswinkel van start. Besloten werd tot oprichting van een proefperiode van twee jaar. Vijfjaar geleden al, besloot een uit studenten bestaande initiatiefgroep tot het realiseren van een wetenschapswinkel aan de VU. Het project heeft dus een lange voorbereidingstijd gehad. Geen kassa Wetenschapswinkels bieden wetenschappelijke ondersteuning aan mensen die daarmee gebaat zijn. erom verzoeken, maar die niet beschikken over het geld dat normaal gesproken voor maatschappelijke diensten vanuit de universiteit moet worden betaald. De kassa ontbreekt dan ook in deze ..winkels". Er valt wel iets te halen, als men er maar niet uit commerciële motieven aanklopt en als met de gevraagde wetenschappelijke gegevens maar een wat groter maatschappelijk belang gediend is dan tegemoetkoming aan puur persoonlijke nieuwsgierigheid. De klantenkring is heel gevarieerd. Er zijn buurtcomités. wijkcentra en hulpverlenende m.stanties onder, verenigingen, miheugroepen en kerkelijke groepen. Ook mensen die zich inzetten voor belangenbehartiging in het werk, onderwijs, woonomgeving en gezondheidszorg vragen wetenschappelijk advies of onderzoek op een bepaald gebied. Verder weten aktie- en werkgroepen de wetenschapswinkel te vinden, of ze nu gericht zijn op emancipatie, vrede, ontwikkelingssamenwerking, nieuwe internationale orde of op alternatieve levensstijlen. Gebrek aan financiële middelen is niet het enige, dat mensen gewoonlijk ervan weerhoudt om met een zelfgekozen opdracht naar de universiteit te stappen. Ook onbekendheid met de mogelijkheden die een uni10

versiteit te bieden heeft, om vragen of problemen tot een oplossing te brengen kan een oorzaak zijn. Met een wetenschapswinkel verlaagt de universiteit die toegangsdrempel en stelt zij een groter publiek m de gelegenheid bestaande behoefte aan wetenschappelijke informatie kenbaar te maken. Op bestelling In een wetenschapswinkel ligt niets op de schappen klaar. Het is dan ook eerder een bemiddelingsbureau voorweten.schappelijk onderzoek en advies dan een „confectiezaak". Het assortiment bestaat namelijk uil deskundigheid en onderzoeksmogelijkheden in de vakgroepen aan de universiteit. De weten.schap.swinkel aan de Vü verricht zelf dus geen onderzoek. Er wordt geprobeerd mensen met een vraag in contact te brengen met onderzoekers die over de bijpassende kennis van zaken be.schikken.Tothet werk van de wetenschapswinkel behoort het informeren en uitnodigen van (mogelijke) „klantengroepen". het inventariseren van vragen, en het hulp verschaffen bij de formulering van de vragen, waarvan men hoopt dat ze in het universitaire werk kunnen worden ingepast. Aan de andere kant wil de ,.winkel" bevorderen dat vragen beantwoord worden binnen de onderwijs- en onderzoeksprogramma's. De praktijk leert overigens dat een aanzienlijk deel van de

vragen kort en direkt te beantwoorden is dooreen deskundige, of maarheel weinig opzoekwerk vergt. Wat een wetenschapswinkel haar klanten biedt is dus sterk afhankelijk van de medewerking en de faciliteiten van vakgroepen en van het enthousiasme van individuele medewerkers en studenten. Al naargelang de vraag, bestaat het antwoord dan uit stukjes parate kennis, overzichten van bestaande onderzoeksgegevens, of verslagen van nieuw onderzoek, dit alles in een ook voor niet-deskundigen leesbare en bruikbare vorm. Woonwagenbewoners üil eerder opgedane ervaring blijkt, dal er op vele vakgebieden vragen te verwachten zijn; onderwijs, economie, sociale wetenschappen, geneeskunde, rechten, natuurwetenschappen. Een paar voorbeelden illustreren dat. Veel vragen hebben betrekking op gevaren en gezondheidsrisico's in werk- en woonsituatie. Zo willen werknemers in een restauratiebedrijf weten of het voortdurend werken met houtconserveringsmiddelen schadelijk is. Een groep woonwagenbewoners vraagt of sommige van hun lichamelijke klachien iels te maken hebben met de vuilverbrandingsinstaUatie in de direkte nabijheid. Bij andere vragen gaat het om hulp bij eigen onderzoek van de „klant". Zoals in het geval van een woongroep die wil weten hoe de woonbehoefte van dergelijke groepen kan worden gepeild, of van een telefonische hulpdienst die een goed beeld wil krijgen van heieigen functioneren. De vragen die voor behandehngin aanmerking komen dienen een meer dan individueel belang, of men

nu verzoekt om een overzicht van werkgelegenheidsaspecten van de alternatieve Friese landbouw, om inzicht in de werking van vitamine B6 bij postnatale depressie, of om historfsch materiaal voor een antiapartheidsgroepdieeen lesbrief wil samenstellen. De wetenschapswinkel gaat niet in op vragen die naar behoren kunnen worden afgehandeld door andere instanties, zoals arbeidsinspecue. gemeentelijke voorlichtingsdienst, keuringsdienst van waren. Wél wanneer men behoefte heeft aan een ..tegenonderzoek". bij voorbeeld in de vorm van een commentaar op een beslaand rapport. Extra voordeel De universiteit wil met deze gratis dienstverlening bereiken dat wetenschappelijk werk bij een groter publiek bekend raakt, waardering vindt, maar bovenal dal meer mensen invloed krijgen op dat werk en op de keuze van onderwerpen. Er kan ook een gun.stig effect van uitgaan op onderwijs en onderzoek, in die zin dat wetenschappelijk werk. waarmogelijk, beter gaat aansluiten op maatschappelijke behoeften. De VU-wetenschapswinkel is nog maar kort geopend en meteen geringe ..winkeliersbezetting". Onlangs werd daartoe op ruime schaal een informatiebrochure verspreid. De wetenschapswinkel nodigt ook u uil gebruik te maken van deze nieuwe vorm van dienstverlening aan de VU. mocht daarin uw werk, in uw woonomgeving of elders aanleiding toe bestaan. We staan graag vooruklaarinkamer lA-12 van hel hoofdgebouw (postbus 7161. 1007 MC Amsterdam ) en zijn ook telefonisch tebereiken(020)5 48 69 31.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's

VU Magazine 1983 - pagina 408

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's