GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1983 - pagina 185

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1983 - pagina 185

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

moet herschreven worden. Snoek en Nauta: ,,Het is de geschiedenis van een volkerenmoord; de meest optimistische ramingen noemen een aantal van 13 miljoen vermoorde Indianen tot 1620. Het is de geschiedenis van nauwe betrekkingen tussen kerk en koloniale struktuur, de geschiedenis van het Inca- en Aztekengoud dat Europa een,,gouden eeuw" opleverde.'' Onze ,.onwetendheid" op dit gebied maakt het vaak moeilijk de kritiek van Derde-Wereldtheologen te begrijpen.

Kapel van een Argentijnse basisgemeente

in de kerkgeschiedenis van LatijnsAmerika. Dat ging wat anders dan ze in Europa gewend waren. Zo moeten aan de VU standaardwerken worden bestudeerd die pretenderen onpartijdig te zijn, maar in werkelijkheid volgens de twee studenten wel degelijk vanuit een heel bepaald blikveld naar de geschiedenis kijken. Nauta en Snoek: ,,Het lijkt alsof er maar één geschiedenis is, de geschiedenis van denkers, pausen, synoden en belijdenissen. Het is veelal de geschiedenis die vertelt van grote mannen, die met hun ideeën een bepaalde rol in het instituut kerk hebben gespeeld. Ondertussen weten we weinig tot niets over de politieke, ekonomische en sociale rol die de kerk in al die eeuwen gespeeld heeft. Een enkele keer wordt een tipje van de sluier opgelicht, bij voorbeeld als de kruistochten tegen de achtergrond van de slechte ekonomische toestand in Europa gezet worden. Maar wat weten we als kandidaten in de theologie van de politieke en ekonomische beweegredenen van vele Hollanders om ten tijde van deTachtigjarige Oorlog het calvinisme te omhelzen, of van het samenspel tussen de Oost-Indische Compagnie en de kerk in Indonesië? ,,Belabberd weinig" \uidt beider klacht. Een ander voorbeeld: aan de VU bestaat een vak ,,Algemene Kerkgeschiedenis". Je zou denken dat het daarin over de kerk van alle werelddelen gaat. ,,Helaas gaat het echter alleen maar om de Westeuropese kerkgeschiedenis" stellen Nauta en Snoek vast. Beter zou het hun inziens zijn om denaam van hetvakdienovereenkomstig te veranderen.

m

vu-Magazine 12 (1983) 5 mei 1983

Aan het Isedet leerden ze dat ook andere mogelijkheden bestaan om met de geschiedenis om te gaan. Je kunt er je eigen tradities mee terugvinden, maar ook je eigen maatschappij beter door begrijpen en dat moedigt aan om aan de slag te gaan voor een andere samenleving, is een konklusie uit het verslag. ,,Net zoals feministen opnieuw de geschiedenis van de vrouw, van de vrouwenonderdrukking zijn gaan schrijven, zo proberen geschiedkundigen in Latijns-Amerika de geschiedenis van de armen te rekonstrueren." Vragen waardoor men zich daarbij laat leiden zijn: waarom lijden zovelen in Latijns-Amerika aan ondervoeding? Waarom zijn de armen arm? Waarom is Latijns-Amerika vrijwel een en al politieke onderdrukking? Onwetendheid De geschiedenis van Latijns-Amerika Het Isedet in Argentinië

Maar ook onze eigen kerkgeschiedenis moet herschreven worden om de kerkelijke problemen van vandaag beter te doorzien, vinden de theologen. ,,Een belangrijk verschijnsel in de Nederlandse kerk is de leegloop. Kerkgeschiedenis kan een belangrijke bijdrage leveren om dit gebeuren beter te begrijpen door het in een historisch perspektief te zetten, trachten te achterhalen welke gebeurtenissen in het verleden tot deze toestand hebben geleid (...) Hoe komt het dat de kerk zich van de arbeidersklasse heeft vervreemd of tegenwoordig door zoveel vrouwen als een patriarchaal instituut wordt afgewezen?" Ook de VU mag zich, zo vinden Nauta en Snoek, wel eens afvragen wie we dienen en willen dienen met ons kerkgeschiedenisonderzoek. Utopieën Velen denken dat bevrijdingstheologen kritiekloos het marxisme omhelzen. Hans Snoek en Rommie Nauta ontdekten in Latijns-Amerika dat dat beeld niet klopt. Men gaat er op een heel vrije manier mee om, schift het bruikbare eruit, dat wat dienstig is aan een beter begrijpen van de Latijnsamerikaanse maatschappij. Een theoloog als Miguez Bonino vindt wél dat christenen verplicht z\\r) om onderdelen van het marxisme te bestuderen: hoe werkt onderdrukking? Waar zitten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's

VU Magazine 1983 - pagina 185

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's