GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1983 - pagina 121

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1983 - pagina 121

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Protestanten in Nicaragua, driejaar na de revolutie:

Ideologische strijd wordt uitgevochten met religieuze wapens Toen in de maand juli 1982 de sandinistische revolutie haar derde verjaardag vierde met een scala aan festiviteiten in het gehele land, maakten vele Nicaraguanen de balans op van drie jaar sandinisme. Ook vele Evangellcos, de protestantse christenen van Nicaragua, namen de tijd om even stil te staan en zich af te vragen hoe ze hun huidige situatie moesten waarderen en waarheen de weg de komende jaren zou moeten leiden. In dit artikel wil ik met hen meekijken: op een rij zetten welke voordelen de revolutie hun gebracht heeft, analyseren wat de aard van de moeilijkheden is waarmee zij geconfronteerd worden, nagaan welke belemmeringen zij met zich meedragen om die moeilijkheden eenvoudig en snel te boven te komen en tenslotte nadenken over de weg die de consequente christenen denken te gaan.,, C/?r/sf/anosconsecL/enfes", consequente christenen, is de term die sinds kort gebruikt wordt voor die christenen die vanuit hun geloof consequent de kant van de armen willen kiezen en van mening zijn dat de sandinistische revolutie ernst maakt met haar partijkeuze voor de armen en daarom een consequente steun verdient. Daarmee heb ik meteen de beperkingen van dit artikel aangegeven: het biedt geen eindoordeel over drie jaar sandinistische revolutie en over de rol van de christenen daarin, het wil slechts een weerspiegeling zijn van hoe in juli 1982 Nicaraguaanse protestanten hun aktuele situatie beleven; het artikel gaat ook niet over,,de christenen "wan Nicaragua, maar slechts over die 10 tot 12 procent van de bevolking die zich ,,evangelico" noemt en bovendien slechts vanuit het gezichtspunt van degenen die bewust politiek stelling willen nemen. door Ineke Bakker De voordelen Al maken die Evangelicos slechts 10 tot 12 procent uit van de bevolking, hun bestaan is niet zó marginaal dat ook zij niet delen in de algemene vooruitgang die de revolutie heeft gebracht, en trouwens ook in de moeilijkheden waarmee het revolutionair proces in het algemeen wordt geconfronteerd. Wanneer we ons nu eerst concentreren op de vooruitgang in het algemeen, staat als een paal boven water dat er grote verbeteringen zijn gebracht in het lot van de armen. Afgezien van de onmetelijke psychologische vooruitgang dat mensen nu het besef hebben dat zij geen willoze en machteloze slachtoffers zijn van de door de rijken en machtigen bepaalde geschiedenis, maar dat zij zelf hun lot

vu-Magazine 12 (1983) 3 maart 1983

in eigen hand kunnen nemen en gezamenlijk, georganiseerd in de massaorganisaties, hun bestaan kunnen verbeteren, is een groot aantal materiële verbeteringen bereikt: vaste prijzen voor de basis-voedselprodukten, een goedkoop openbaar vervoer, een nog steeds voortgaande landhervorming, een inmiddels over de hele wereld bekende alfabetiseringscampagne, waarbij de ene helft van het volk de andere helft leerde lezen en schrijven, een opbloei van de cultuur die de vormen van een ,,cultureel wonder" begint aan te nemen, landelijke vaccinatiecampagnes tegen de meest voorkomende ziekten, gratis lager en middelbaar onderwijs voor iedereen, het is maareen greep. Ik denk dat iedere objektieve toeschouw(st)er onder de indruk zal ra-

ken van wat er in 3 jaar tijd met weinig middelen, maar met een grote inzet en creativiteit is opgebouwd. Al klinkt het op het eerste gehoor wellicht wat vreemd, de revolutie heeft ook specifieke voordelen gebracht aan de christenen. Zowel binnen de rooms-katholieke als binnen de protestantse kerk werden christenen zich meer bewust van de bevrijdende kracht van het evangelie — het,,goede nieuws aan de armen" (Luk. 4,18) —, van de sociale implicaties van het evangelie. De revolutie bood een unieke gelegenheid om het ideologisch misbruik van het christelijk geloof te ontmaskeren en leerde christenen het nut zien van een wetenschappelijke analyse van de werkelijkheid. Ook gingen veel christenen beseffen dat zij hoge pretenties van het

111

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's

VU Magazine 1983 - pagina 121

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's