GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1983 - pagina 426

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1983 - pagina 426

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

van de apparatuur (er staan ongeveer acht videorecorders en acht kleuren tv's-RV) was minder duur dan we dachten. Eén videoband van het V/-/Ssysteem kost ongeveer ƒ 30,-. We verwachten over enkele jaren in de Mediatheek zo'n 500 a 1.000 titels te hebben, dus reken maar uit. Het geld voor de Mediatheek is buiten het AVC-budget om speciaal door het College van Bestuur ter beschikking gesteld." Zijn er veel docenten op de VU die gebruik maken van video in het onderwijs? ,,ln bijna alle faculteiten kennen wij mensen die dat doen. Maar we blijven proberen er meer mensen bij te betrekken. Er is bij voorbeeld laatst een informatiebijeenkomst geweest waarbij ook alle onderwijscommissies waren uitgenodigd. De beste reclame blijft toch altijd als je een collega ziet die met veel plezier audio-visuele middelen in het onderwijs gebruikt." Krijgen we nu te maken met vernieuwingen in het onderwijs? ,,De Mediatheek biedt een aantal nieuwe mogelijkheden. Er is nu probleemgestuurd onderwijs mogelijk. Ook kan er meer studentgericht gewerkt doordat er meerdere methoden naast elkaar mogelijk zijn. We vinden het echter wel noodzakelijk dat over het gebruik van audio-visuele middelen met ons contact wordt opgenomen. Een AVC is niet alleen maar een opslagplaats van banden, maar er wordt wel degelijk nagedacht over de onderwijskundige aspecten. Niemand zit ten slotte te wachten op docentvervangend mediagebruik." Belgisch nieuws Maar wat vinden de docenten nu zelf van de Mediatheek? Er zijn verschillende docenten die nu audiovisuele middelen in hun onderwijs gebruiken. Zien zij uitbreidingsmogelijkheden en denken ze dat studenten er ook wat aan hebben? De Mediatheek is natuurlijk ook voor studenten bedoeld. Zij kunnen het materiaal voor hun eigen studieprogramma gebruiken, voor scripties of werkstukken bijvoorbeeld. We vroegen een aantal docenten wat zij van het gebruik van audiovisuele middelen in het onderwijs vinden. Bij de talen wordt veel gebruik gemaakt van deze techniek. Zoals bij Frans, waar Danielle Nebig onderwijs geeft: ,,lk geef colleges mondelinge taalvaardigheid aan eerste en tweedejaarsstudenten en ik gebruik de video in dit kader. Daarop zijn kleine discussies door studenten opgenomen. Ook

356

neem ik wel rollenspelen op die ik daarna laat afdraaien. De bedoeling is dat studenten zien hoe ze zich gedragen als ze Frans spreken. Taalvaardigheid is ook wel met een bandrecorder aan te leren, maar er gaat zo een aantal aspecten verloren. Want ook het uiterlijk is belangrijk, de bewegingen die je maakt en hoe je je handen houdt bij voorbeeld. Bovendien vinden studenten het interessant om zichzelf zo op de video te zien. Deze wijze van college geven bevalt me zeer goed en ik ben ook zeker van plan ermee door te gaan. Ik geef ook een meer theoretisch college semantiek aan derdejaarsstudenten. Daarbij worden videobanden bekeken waarna wordt geanalyseerd hoe de discussie is verlopen, ik gebruik de video dus voor zowel het praktisch als het theoretisch onderwijs. De banden krijg ik voor een deel via Maison Descartes, en voor een ander deelneem ik ze zelf op via het AVC. Van de Mediatheek zal ik zeker gebruik gaan maken. Ik ben van plan grammaticaal video-onderwijs op te gaan zetten. Nu is het nog niet klaar, maar als dat het geval is kunnen studenten in de Mediatheek zelf studeren. Het blijft lastig banden uit Frankrijk te bestellen, maar die wil ik in de toekomst toch wel veel gaan gebruiken. Nu ,,behelp" ik me maar met nieuwsuitzendingen uit België, maar die kun je niette lang bewaren." Simulatie In de medische wetenschap wordt al lang gebruik gemaakt van audiovisueel materiaal. Dat biedt zeker voordelen, omdat ingewikkelde operaties bij voorbeeld maar één keer opgenomen hoeven worden om tijden lang als studiemateriaal te kunnen dienen. We spraken met Jan Pronk, docent erfelijkheidsleer. Erfelijk Jan Pronk: ,,ln de basiscursus erfelijkheidsleer die ik aan tweedejaarsstudenten geef, behandel ik de menselijke erfelijkheidsleer. Deze colleges zijn zowel voor medische alstandheelkunde studenten. Ik laat op de videoband een bepaalde erfelijke ziekte zien. Soms gespeeld, soms ook verteld door mensen die de ziekte zelf hebben. Uit de banden blijkt hoe het ziektebeeld zich openbaart, maar ook hoe dit moeilijke discussies met zich mee kan brengen. Het gaat vaak met veel emoties gepaard: ouders die zich schuldig voelen omdat ze de ziekte — onbewust uiteraard — aan hun kinde-

ren hebben doorgegeven. Het is natuurlijk erg moeilijk om deze mensen bereid te vinden naar de collegezaal te komen om daar hun verhaal te vertellen, en dat mag je misschien ook niet van ze vragen. Naar aanleiding van de band kan ik dan wat meer achtergrondöegevens vertellen over de erfelijke ziekte in kwestie."

Incest Dat audio-visueel materiaal vooral in de hulpverleningssfeer wordt gebruikt, blijkt ook uit dit voorbeeld. Jeanet Melse, docente pedagogiek: ,,ln hun tweede doctoraaljaar krijgen de studenten van mij een college over inrichtingswerk. Het gaat daarbij om kinderen in kindertehuizen. Op een aantal banden laat ik groepsleiders in die tehuizen zien. Meestal in een bepaalde praktijksituatie. Dit zijn zowel trainingssituaties als daadwerkelijk gebeurde situaties. We doen ook wel rollenspelen waarbij de studenten zichzelf dan later op de video terugzien. Dit middel is erg illustratief, maar het is ook erg hard. Je ziet precies waar je zelf de mist in gaat, en dat is niet altijd even makkelijk te accepteren. Het gevaar bestaat ook dat je veel te zwart-wit gaat werken en de nuances uit het oog verliest. Toch werken we erg graag met video, en dat blijkt ook wel uit het aantal opnames dat we inmiddels tot onze beschikking hebben: ongeveer 200. Voor een deel hebben we deze zelf gemaakt in de studio van het AVC. We lieten de mensen dan daar naar toe komen. Inmiddels krijgen we ons materiaal ook via andere kanalen, bij voorbeeld film, of tv-opnames. Ik houd mij ook bezig met vrouwenstudies. Daarvoor heb ik een aantal video's van het open net, de tv dus, opgevraagd. Bij voorbeeld laatst over incest, of over de positie van huisvrouwen. Ikvraagdanaan het AVC of zij die opname van de tv over willen nemen, en dat gebeurt dan." De Mediatheek lijkt zich nu al in veel belangstelling te mogen verheugen. De ontwikkeling van audio-visueel materiaal gaat ook steeds verder. Zouden we in de toekomst het boek af moeten schaffen, zo vroegen we drs. M. R. Vaillant van de bibliotheekdirectie: ,,Audio-visueel materiaal voegt een bepaalde dimensie toe aan de informatie die je over wilt brengen. Maar ik denk niet dat het ooit het boek zal kunnen vervangen. Een boek kun je ten minste nog lekker bij een beekje zitten lezen, maar je kunt moeilijk al de ap'paratuur daar naartoe sjouwen!" (RV)

vu-Magazine 12 (1983) 9 oktober 1983

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's

VU Magazine 1983 - pagina 426

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's