GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1983 - pagina 184

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1983 - pagina 184

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Theologiestudenten bezochten Zuid-Amerika

„VU zit op verkeerde weg'' ,,De dialoog tussen christenen en marxisten is schraal. Dertig jaar geleden waren theologiestudenten van de VU al in gesprek met kommunisten, maar deze dialoog heeft in de loop van de decennia steeds minder vruchten afgeworpen. Op gezette tijden gaat professor Kuitert weer eens in de klinch met christenen voor het socialisme, Ter Schegget, of zoals onlangs gebeurde op de synode, met de opstellers van het rapport over oorlog en vrede. Maar interessant is een dergelijke woordenstrijd zelden. Het is maar al te vaak een gevecht dat zich afspeelt op het niveau van argumenten, ideeën, methoden, kortom op het abstrakt akademisch gebied."

door Frits Stoffels Vorig jaar brachten Rommie Nauta en Hans Snoek, twee theologiestudenten van de VU, vier maanden door aan het Isedet, een Argentijnse protestantse theologie-opleiding waaraan VU-eredoktor José Miguez Bonino, een bekend bevrijdingstheoloog, als docent verbonden is. In die vier maanden verdiepten ze niet alleen hun kennis van de bevrijdingstheologie maar kwamen ook op kritische vragen over de theologie in West-Europa en die aan de VU in het bijzonder. „Wat kunnen we als Westeuropeanen leren van de LatijnsAmerikaanse bevrijdingstheologie?" werd de titel van hun verslag dat ze onlangs verspreidden. ,,Het zou goed zijn als we aan de VU eens iets minder zwart-wit tegenover het marxisme zouden leren staan", schrijven ze. Er zijn over en weer wel gesprekken, maar die hebben eerder een averechtse werking ,,in die zin dat ze de bestaande karikaturen nog eens versterken en tevens leiden tot een (te) snel veroordelen van de goede verstandhouding die vele christenen en marxisten met elkaar opgebouwd hebben in Latijns-Amerika." Afstandelijk Een ander manko vinden Hans Snoek en Rommie Nauta dat de VU te afstandelijk blijft in haar theologiebeoefening. ,,Gedurende de eerste jaren van de studie werd ons duidelijk gemaakt dat theologie in eerste instantie niet zoveel te maken heeft met je eigen vragen." Theologie vraagt afstand: ,,0p zich willen we deze opvatting niet bestrijden. Wetenschap vereist een zekere afstand. Het probleem aan de VU is echter dat die afstand zo groot is

166

geworden dat vaak nauwelijks meer te achterhalen is om welke existententiële vragen het ging. Het wetenschappelijk bezig zijn lijkt een gesloten cirkel, waarin de ene vraag tot de andere leidt, zonder dat duidelijk is om welke fundamentele vragen het begonnen was." Rommie Nauta en Hans Snoek kregen in de loop van hun studie steeds meer twijfels: ,,Na vijf jaar studeren aan de VU leek theologie ons een nutteloos vak, een wetenschap om de wetenschap. We hadden niet het gevoel dat theologie iets te maken had met onszelf, noch met de vragen buiten de universiteit." Spiegelfunktie In Argentinië zagen beide studenten weer wat theologie zou kunnen zijn: gelovige ondersteuning van de strijd tegen de armoede en verdrukking, ofwel bevrijdingstheologie. ,,Bevrijdingstheologie kan een spiegelfunktie voor onze eigen theologie hebben", menen zij. Aan het Isedet lijken studenten en docenten erin te slagen, ondanks talrijke beperkingen, met grote toewijding een inspirerende theologie gestalte te geven. ,,Na ons

Rommie Nauta

Hans Snoek

verblijf in Latijns-Amerika zijn we er nog meer van overtuigd geraakt dat de theologie in West-Europa, aan de VU, op de verkeerde weg zit", menen de theologiestudenten. De VU maakt immers geen duidelijke keuze. ,,De theologie aan de VU loopt het risico een grijs geheel te blijven", waarschuwen ze. Maar is zo'n keuze voor de armen in de theologie niet al snel vrijblijvend, een intellektueel spelletje dat 'n daadwerkelijke bewogenheid moet suggereren? Hans Snoek en Rommie Nauta signaleren dat gevaar wel degelijk: ,,Net zoals de VU dreigt ook het Isedet een akademisch eilandje te worden, waarbinnen wel enthousiast de bevrijdingstheologie bestudeerd wordt, maar waar de,,bevrijdende praxis" en een relatie met de achterban niet altijd even duidelijk aanwezig zijn." Toch proberen vele docenten en studenten van het Isedet theologie te kombineren met maatschappelijke betrokkenheid. De studie wordt verdiept door het predikantschap in een moeilijke gemeente, het werken bij een mensenrechtenorganisatie, het meedoen met een basisgroep of het verrichten van opbouwwerk. Geen theologie zonder een eigen ervaring van ,,praxis", dat wil zeggen: bevrijdend handelen, deelnemen aan de strijd om verandering. De praxis vormt het uitgangspunt van de bevrijdingstheologen. Het nadenken over deze praxis moet leiden tot een diepgaande ontrafeling van de maatschappijstrukturen. Grote mannen In Argentinië, aan het Isedet, volgden Snoek en Nauta ondermeer kolleges

vu-Magazine 12 (1983) 5 meil 983

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's

VU Magazine 1983 - pagina 184

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's