GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1983 - pagina 427

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1983 - pagina 427

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Frank R. Boddendijk

Evolutie De regen die in de maand september overvloedig viel en bijnaelke herinnering aan de voorbije zomermaanden wegspoelde riep bij mij al snel een bijzondere EO-uitzending in de herinnering waarin de kracht van het gebed centraal stond. Aanleiding voor die uitzending was een gebedsdienst voor droog weer, georganiseerd door een dominee in een agrarisch én protestants gedeelte van ons land. De betrokken dominee was in de studio uitgenodigd om iets over deze speciale dienst te vertellen. In zijn gemeente woonden vele gelovige agrariërs die, evenals de andere boeren, veel last hadden van het natte voorjaar. Op de dienst waren dan ook veel mensen afgekomen en het verheugende was dat nog vóórdat de dienst begon het weer in positieve zin was omgeslagen. Op de vraag van de interviewer of de dominee dan niet overwogen had om de dienst alsnog af te gelasten, klonkeen ferm,,neen". Nu begrijp ik dat best, per slot van rekening kon hij op dat moment niet weten dat het voorlopig twee maanden droog zou blijven. Uiterst merkwaardig vond ik echter zijn toelichting. Volgens hem was hetduidelijk dat het gebed van een vergadering van gelovigen nog steeds veel vermag, ondanks het feit dat ons dichtbevolkt land krioelt van de zondaren. Opzich wil ik deze stelling niet in twijfel trekken, maar ik begin het wel griezelig te vinden wanneer het uitblijven van bepaalde

vu-Magazine 12(1983) 9 oktober 1983

gebeden causaal verbonden wordt aan constateerbare ellende en het gebed van de gelovige aan voorspoed. Ik herinner me nog die oude filmbeelden uit de Eerste Wereldoorlog waarin getoond werd hoe aan beide zijden van de loopgraven de geestelijkheid de infanterie en ander kannonnenvlees zegende alvorens een nieuwe aanval ondernomen werd. In het vervolg van dit gesprek werd de dominee gevraagd of hij niet van mening was dat zaken als vulkaan-explosie en ,,Enzo" meer verklarend waren voor het weerbeeld in ons gebied van onze zonde. Als antwoord klonk echter uit de ether: ,,wij mensen zitten te graag op de stoel naast God; natuurlijk kunnen dergelijke fenomenen ons weer beïnvloeden. Maar waarom denkt u dat zo 'n vulkaan actief is? Is dat n iet het werk Gods om ons te straffen voor onze zonden? Hoeveel vrouwen voelen momenteel in fiun licfiaam het hart van een foetes kloppen terwijl ze al op de wachtlijst staan, van een abortuskliniek?" En zo ging hij nog even door. Het kan natuurlijk zijn dat ik in de loop d.er jaren vanwege mijn wetenschappelijke activiteiten te veel waarde ben gaan hechten aan logische verklaringen van de ons omringende verschijnselen en geneigd ben op basis van de evolutieleer en aanverwante theorieën het scheppingsverhaal uit Genesis van zijn werkelijkheidswaarde te ontdoen, zonder overigens per se de strekking van het verhaal te willen weggooien. Toch ver-

baast het mij nog steeds dat in kringen waarin bovengenoemde dominee zich beweegt zo sterk gefulmineerd wordt tegen de evolutieleer, voorzoverdeze betrekking heeft op het scheppingsverhaal. Uitdie kringen wordt zelden geprotesteerd tegen de sociale evolutie zoals deze momenteel in onze zogenaamde verzorgingsstaat om zich heen grijpt. Laat staan dat er een gebedsdienst tegen de evolutie van de verzorgingsstaat georganiseerd wordt. Centraal element in de evolutieleer is de stelling dat alleen de sterken het gevecht om het bestaan overleven; wanneerhet evolutieproces ongestoord zijn gang kan gaan betekent dit dat alleen sterke soorten en rassen overleven, c.q. zich verder kunnen ontwikkelen, terwijl al het zwakke afsterft.

heeft moeten ontzien en de bezuinigingen heeft moeten afwentelen op de zwakke schouders van de trekkers van lage inkomens en uitkeringen." Kwamen de boeren van 't zomer van de regen inde drup omdat twee droge maanden nuookweerniet zo goed zijn voor het gewas, menig sociale zwakke is dankzij het bezuinigingsbeleid van de wal in de sloot geraakt. En dan te bedenken dat in vele gemeenten onder invloed van de bezuinigingswoede de zwemlessen voor scholieren reeds zijn afgeschaft. Van een seizoensopruiming is geen sprake meer; onze verzorgingsstaat is bezig met een liquidatie van sociale verworvenheden om zo ruim baan te bieden voor de komende privatisering.

Onze verzorgingsstaat was tot voor kort een soort ontkenningvan deze stelling. Werklozen, arbeidsongeschikten, bijstandsmoeders en andere,,soc/a/ezwa/f/fen"kregen een fatsoenlijke uitkering waarmee ze min of meer rond konden komen. Ironisch genoeg wordt momenteelo.l.v. hetCDAeen variant op de evolutieleer in de politieke praktijk gebracht. Er moet een duidelijk onderscheid komen tussen de actieven (ofwel de mensen met een betaalde baan) en de niet-actieven. Op de diverse uitkeringen wordtfors bezuinigd, elk half jaar weer, terwijl tegelijkertijd duidelijk is geworden dat onze regering bij haar bezuinigingsbeleid,,helaas dit jaar de hoge Inkomens

357

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's

VU Magazine 1983 - pagina 427

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

VU-Magazine | 520 Pagina's