GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1985 - pagina 51

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1985 - pagina 51

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het galmt thans in de aula als in een kathedraal Toen in 1973 het door de Vereniging aan de Vrije Universiteit geschonken Couperin-orgel in gebruik werd genomen, bleek dat het instrument in de aula niet tot zijn recht kwam. De hoge en lage tonen kwamen niet door. Deze werden, zoals VU-organistEwald Kooiman het omschreef: "ingevreten doorde wanden". InhettoenmaligedagbladDeTijd werd geoordeeld: "In een kartonnen doos wil een orgel nu eenmaal niet klinken." Dit leed, verzekerde Kooiman VUMagazine, is nu geleden. De firma "Elektronica Griffioen BV" heeft thans een akoestische nagalminstallatie in de aula aangebracht en nu klinkt het unieke instrument "als stond het in de Nótre Dame".

Uit de perscommentaren toen in 1973 » het Couperin-orgel in de aula van de ; Vrije Universiteit in gebruik werd geno- • men NRC/Handelsblad 22-5''73: 'Het enige inconvenient is een helaas inadequate akoestiek in de VU-aula. Het nieuwe orgel zou een royale galm, een natuurlijke ruimtelijkheid behoeven en dieiserniet.' AmstellandPers30-5''71: 'Moge er een oplossing te vinden zijn voor de akoestische problemen.' ,Ge- • lukkig is men ervan overtuigd dat alles in het werk gesteld dient te worden om tot verbetering van de nagalm te komen. Zoals het orgel er nu staat, kan het hoogstens voor de radio goed klinken.' De Tijd28-5-73: 'Het consequent toepassen van de nauwkeurige voorschriften van Dom Bedos is nog geen garantie voor een bevredigend klankbeeld. Daar hoort nog een ruimte bij, en deze laat het nu juist geheel afweten.' "In een kartonnen doos wil een orgel nu eenmaal niet klinken".

Een artikeltje in het Nederlands Dagblad van 30 juni 1982 was de aanleiding. In Amersfoort zou de heer Arie Griffioen in de akoestisch miserabele christelijk-gereformeerde Ichtus-kerk langs elektronische weg een nagalm hebben weten te creëren, die dit voorheen dode gebouw tot leven wekte. Men ging luisteren en kijken en het resultaat is dat de firma "Elektronica Griffioen BV" thans voor eigen rekening een nagalm-installatie in de VUaula heeft geïnstalleerd in de hoop op betalende klanten in de toekomst. Het wemelt in ons land van akoestisch slechte (kerk)ruimten. In de VU-aula kan men horen wat met het Griffioensysteem te bereiken is. Hoe het precies werkt, blijft het geheim van de smid, maar er komt een batterij van 18 microfoons en luidsprekerssystemen aan te pas, die voorko-

vu-Magazine 14(1985)1 januari 1985 '

men dat het geluid door de aula-wanden wordt geabsorbeerd. Met een simpele 'druk op de knop kan gedemonstreerd worden hoe het orgel tot dusver klonk en welk geluid het publiek thans bereikt. Ewald Kooiman is opgetogen over het resultaat. Hij voorziet een grote toekomst voor het systeem. Deze maand zal er een publieke demonstratie plaatsvinden. Vooruitlopend daarop heeft Ewald Kooiman al een grammofoonplaat opgenomen van het van galm voorziene Couperin-orgel, die zojuist is uitgekomen. Het toegepaste systeem, waarvan de eerste voldragen vrucht thans in de VU-aula is aangebracht, heet Acoustical Control System (ACS). Uit de naam blijkt dat de Amersfoortse firma mikt op export van het nieuwe produkt.(BvK)

Dagblad voor de Zaanstreek "De Typhoon"28-5-'73: 'Wie echter, hetzij door een bezoek aldaar, of door een radio-uitvoering het orgel van Clicquot in Portiers kent, moet wel tot de conclusie komen dat de akoestiek van een kerkruimte de klank van een orgel, of het nu origineel is of gecopieerd, aanmerkelijk gunstiger beïnvloedt dan die van een elk spoor van nagalm uitwissende aula.' NCRV-gids16-6-'73: 'Het is jammer dat dit voortreffelijk klinkend instrument niet gedragen wordt door een akoestiek, zoals wij die kennen in de oude kathedralen.' Trouw 23-7-'73: '...Maar dat de werkjes van Raison, Boyvin en Lebèque zo kaal en droog klonken lag aan de volkomen ongeschikte ruimte waarin dit orgel geplaatst is. Er is vrijwel geen nagalm, zodat de klank direct bij de pijp 'afbreekt'. De opmerkelijke dispositie van dit instrument is dan ook alleen maar theoretisch op waarde te schatten. ...De mogelijkheden lijken ook zeer beperkt doordat er geen gelegenheid is de klank in de ruimte te laten opbloeien en onderling te mengen.'

37

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's

VU Magazine 1985 - pagina 51

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's