GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1986 - pagina 114

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1986 - pagina 114

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

. een nog fraaiere schelp, terwijl de oceaan van de waarheid ; onontdekt voor mij lag." • Sinds de dagen van Newton zijn er spectaculaire resultaten '. geboekt en heeft de natuurkunde in deze eeuw vrijwel de ; status bereik van een religie: een soort derde testament, • waar mensen een rotsvast vertrouwen in hebben. Daarbij ." houden we ons angstvallig vast aan de uiterlijke vorm, zon; der op inhoud of betekenis te letten. Zolang de experimen• ten beantwoorden aan de theorieën is er toch niets aan de ; hand? Hoewel de mechanistische wereldvisie van Newton • nuttig blijft voor de verklaringen van allerlei natuurkundige . verschijnselen, zijn er ook fysici die zich niet tevreden stel; len met dit formalisme in de natuurkunde. • Zij vragen zich af waarom iets "werkt". ' Waarom geldt het onzekerheidsprincipe? Waarom zijn we \ slechts in staat de natuur te beschrijven in termen van waar• schijnlijkheidspatronen? Alle deeltjes te zamen vormen de '. werkelijkheid: een vloeiend mozaïek van steeds wisselende \ gebeurtenissen dat nooit helemaal beschreven kan worden • en waardoor absolute kennis is uitgesloten. ; De eerste fysicus die deze dynamiek in de natuur herkende • is Geoffrey Chew. Hij is hoogleraar in de theoretische naI tuurkunde en is verbonden aan de Universiteit van Berkeley ; in Californië. • Zijn filosofie over de natuur, die het "schoenveterprincipe" I wordt genoemd, ontwikkelde Chew in de afgelopen twintig ; jaar tot een idee van de materiële werkelijkheid die niet al• leen de visie van Bohr zou ontstijgen, maar hem ook buiten \ de kaders van de wetenschap zou voeren. ; Chew: "Dat klopt. Dat is helemaal juist. De implicatie van

het volledige schoenveterprincipe staat noodzakelijkerwijs • buiten — in ieder geval — de harde wetenschap. Ik weet niet \ zeker wat de definitie van wetenschap in het algemeen is, • maar ik neem aan dat met harde wetenschap het Carte- '. siaanse idee wordt bedoeld dat het universum gemaakt is [ van te onderscheiden objecten en dat het mogelijk is geïso- • leerde, onafhankelijke experimenten op deze objecten uit te '. voeren. Men moet zeker buiten dat kader gaan. In dat op- ; zicht overstijgt het de balans der fysica.

Schoenveterprincipe Chew ziet de natuur als snoer — of veter — van met elkaar '. verbonden gebeurtenissen. Geen van de onderdelen is fun- " damenteel; elke eigenschap volgt weer uit de eigenschap- • pen van de andere delen. ] Om een eigenschap te kunnen verklaren, zouden we alle • andere moeten begrijpen en dat is onmogelijk. '. De visie dat de natuur alleen begrepen kan worden vanuit ; haar innerlijke consistentie staat dan ook zeer dicht bij de • oosterse wereldbeschouwing. ' Prof. Chew: "Ik denk dat dat terecht is en ik kan een verhaal [ vertellen dat dit een iets meer objectieve basis geeft. 'Objecti- • viteit' is trouwens een wat merkwaardig woord in dit ver- [ band. Mijn oudste zoon las, toen hij in 1970 in Princeton stu- • deerde, een artikel dat ik toen had geschreven over het . schoenveterprincipe. Hij kwam op een dag naar me toe en [ zei: 'er zijn een heleboel overeenkomsten tussen jouw ideeën • en die van het boeddhisme.' ', Ik was stomverbaasd. Het was nog nooit bij me opgekomen \ dat er überhaupt enige verbinding was. Het duurde even • voor hij me uitgelegd had wat de verbinding was, maar toen . had hij me ook overtuigd. \ Een klein jaar later was ik toevallig op Sicilië om enkele Ie- • zingen te geven en toen bleek er een telefoongesprek uit Lon- ' den voor me te zijn van Fritjof Capra, van wie ik toen nog [ nooit gehoord had. Hij zei me dat hij een artikel had geschre- • ven over het schoenveterprincipe en boeddhisme, en hij ver- '. wachtte dat ik helemaal perplex zou staan. [ Ik herinner mij dat ik toen alleen maar zei: 'O ja, mijn zoon • had me al uitgelegd dat er een verbinding was', "(lacht). '. Capra: 'Het schoenveterprincipe van Geoffrey Chew is een • gigantische stap voorwaarts vergeleken met de quantum-me- [ chanica en de relativiteitstheorie. In feite is het een theorie • die de quantum-mechanica en de relativiteitstheorie combi- . neert en zo één van de meest geliefkoosde noties van de Wes- \ terse wetenschap overdraagt, namelijk dat er fundamentele • eenheden zijn. '. Vergelijkenderwijs zou je kunnen zeggen dat als we praten \ over kennis in de wetenschap en ook in de filosofie, het lijkt • alsof we een gebouw in onze gedachten hebben. We spreken '. over vaststaande fundamenten van onze kennis. We praten \ over de fundamentele bouwstenen van de materie en basis- • principes. Fundamentele vergelijkingen en fundamentele [ constanten. Het fundament en de basis: de metafoor van een ; gebouw. Wat Chew doet, is deze gedachten overboord gooien, als hij '. zegt: "Misschien kunnen we leven met de fysieke wereld als \ een onderling verbonden netwerk, dat geen boven en bene- > den kent en geen solide fundamenten heeft." ', Chew: "De basis van fysica is het idee van een experiment • dat reproduceerbaar is. Elk idee dat standhoudt in fysica '. wordt geacht te overleven omdat reproduceerbare experi- \ menten het controleren. Dat is het verschil tussen harde we- • tenschap en andere intellectuele disciplines. Fysici geloven '. hartstochtelijk datje die lijn moet vasthouden ofje verzwakt \ de kwaliteit van het subject Von Weizsacker: "De gebruikelijke wetenschap heeft de be- '. grijpelijke neiging geen vragen te stellen die de eenvoudige ; stappen verstoren, die ze op het punt staan te doen. Ik zou •

104

VU-MAGAZINE - MAART 1986

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1986 - pagina 114

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's