GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1986 - pagina 355

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1986 - pagina 355

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Prof dr. Ilja Veldman over kunst m de zestiende eeuw;

Ten waanzinnig interessante tijd' Aan de muur in haar werkkamer hangt een schilderij uit de Renaissance; een bijbelse voorstelling. Het komt uit de kelder van de kunstuitleen van de VU waar het lange tijd lag omdat niemand het mooi vond. De onlangs benoemde hoogleraar kunstgeschiedenis dr. Ilja Veldman nam het echter mee en hing het op. Maar zij is dan ook gespecialiseerd in de zestiende-eeuwse kunst. Een interview. ning is een goede mogelijkheid, of meer de praktische kant door bij een museum werk te zoeken. Dan zijn er nog enkele tussenliggende gebieden: culturele raden en monumentenzorg bij voorbeeld. Voorts kan men ook constateren dat de musea zich vandaag de dag wat meer profileren dan enige tijd geleden. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de toegenomen vrije tijd. Ze zijn bezig met een aktief beleid, en omdat ze daar de vaste staf niet voor hebben (die is deels wegbezuinigd), kunnen afgestudeerde kunsthistorici daar soms tijdelijk werk vinden."

Roeleke Vundermk

D

e studie kunstgeschiedenis mag zich in een toenemende belangstelling van studenten verheugen. Niet alleen studenten 'vers van school', maar ook veel ouderen wenden zich tot de universiteit om de naar hun idee leuke en interessante opleiding te volgen. Hoe verklaart prof. Veldman dit verschijnsel? "Ik denk dat het met bepaalde ontwikkelingen in de maatschappij te maken heeft waardoor cultuur in brede zin het 'goed doet'. De beroepsmogelijkheden van diverse studierichtingen zijn de laatste tijd natuurlijk flink afgenomen. En als men toch weet dat studeren niet direct leidt tot het krijgen van een baan, waarom dan niet een studie gekozen waar tenminste plezier aan wordt beleefd tijdens het studeren? Dan biedt kunstgeschiedenis en archeologie goede mogelijkheden, omdat de opleiding ruimte geeft tot verschillende specialisaties. Inhoudelijk kun je kiezen voor middeleeuwse kunst; een wereld apart van de moderne kunst. Ook bouwkunst is een geliefd onderwerp. Je kunt deze studie beschouwen als een algemeen vormend vak maar wel met een niet te onderschatten wetenschappelijke component. En dat mag je ook van een universitaire opleiding verwachten. Vroeger had kunstgeschiedenis nog wel eens een amateuristisch imago. Meisjes uit rijke kringen zouden de studie volgen tot ze de juiste man hadden gevonden. Dat beeld bestond nog steeds toen ik ging studeren, in 1962. Maar dat kom je nu niet meer tegen. Gelukkig niet." Waar komen afgestudeerde kunsthistorici nu terecht? Dat is een pijnlijke vraag, vindt Ilja Veldman: "Op het ogenblik is dat net zo slecht als bij de andere studierichtingen, maar toch heb je bij kunstgeschiedenis in principe een brede keus. De wetenschapsbeoefe-

VU-MAGAZINE — SEPTEMBER 1986

Omdat er zoveel onzeker is over een toekomstige plaats op de arbeidsmarkt, wordt de studie kunstgeschiedenis steeds vaker gekozen om het vermeende 'leuke' karakter (hoewel de studie ook zijn vervelende momenten kent, haast prof. Veldman zich toe te voegen). Daardoor vindt men met name hier het verschijnsel van de 'oudere student'. Mensen die al een opleiding achter de rug hebben, soms over een betaalde baan beschikken, en in een bepaald stadium van hun leven iets willen doen wat ze gewoon écht leuk vinden. "Dat zijn vaak de meest gemotiveerde studenten", voegt Ilja Veldman toe.

D

e in 1982 aan de VU benoemde hoogleraar promoveerde in 1977 aan de Universiteit van Amsterdam op een studie over de zestiende eeuwse Nederlandse schilder Maarten van Heemskerck. Zij heeft zich ook daarna altijd beziggehouden met de relatie tussen Nederland en Italië op het gebied van de kunst, en in het bijzonder de

.^^^ ^ ^ ^ Ilja Veldman: ,,Zo blijkt maar weer hoe vreselijk aktueel tiet allemaal is"

313

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1986 - pagina 355

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's