GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1986 - pagina 299

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1986 - pagina 299

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

dat even mooi uit! Ook in dat genre bijval is de politiek derhalve de enige maat der dingen en heeft de waarheidsvraag het sedert lang afgelegd tegen de bruikbaarheid van een standpunt. Als ik — de telefoon ligt weer op de haak — deze stelling aan Kuitert voorleg, reageert hij wat afwezig ("Ik ken dat soort mensen niet. Ben ze ook nooit tegen gekomen"). Mijn gemompelde suggestie — "Wat denkt u dan van al die ICTOaanhangers?" — gaat verloren in zijn hardop denken. Hij verlegt de aandacht in het gesprek naar de reacties, afkomstig uit de meer rechtzinnige, evangelische en bevindelijke hoeken van gereformeerd Nederland. "Ik heb geen enkele bespreking gezien vanuit de 'rechtse hoek', om 't maar zo te noemen, waarin ik over de bol werd gestreken. Integendeel. 'Behoudende gereformeerden', mensen als W. Aalders of Velema , zeggen op zo'n best; 'Kuitert beweert wat dingen die wij ook al eens gezegd hebben, maar hij is en blijft de vrijzinnige boef die hij altijd geweest is; en je ziet nou waar dat op uitdraait.' Heus, geen woord van lof over mijn boek kan er bij die mensen af." Waar dat, in de ogen van bedoelde, evangelische en meer 'bevindelijke' gereformeerden, dan wel precies op uitdraait, valt bij voorbeeld te lezen in een beschouwing van ds. W Smouter in het rechtzinnige tijdschrift Koers van 11 april. "Bij alles wat Kuitert in zijn leven herroepen heeft, heb ik nog nooit gezien dat hij schrijft: mensen terug naar de bijbel!", aldus ds. Smouter, die Kuitert verwijt het kind met het badwater weg te gooien. Zo sneuvelt, in de ogen van deze kritikus, bij Kuiterts afwijzen van de politieke prediking, het 'schriftgezag'. De normen voor ons dagelijks leven zijn wel degelijk aan de bijbel te ontlenen, meent Smouter, die Kuitert ten slotte vergelijkt met iemand die onkruid in zijn gazon aantreft en de bestrijding daarvan ter hand neemt door de hele tuin te asfalteren. de rechtervleugel van zijn partij opereert en die in zijn be- Kuitert kent op dat moment het artikel uit Koers nog niet, spreking, maar ook tevoren al, uw standpunt volledig deel- maar grinnikt als ik hem de strekking ervan vertel. (,,Zie je de: de kerken hebben in politiek opzicht hun mond te hou- wel? Ze lopen in die hoek nog steeds niet met me weg!") Het brengt ons op wat hem onlangs in Friesland overkwam; de den... (Heftig:) "Nee, het komt ergens anders door: ik tast in dit anekdote stond eerder in Trouw en Friesch Dagblad te leboek Bart Tromp niet aan in zijn ideologische principes, ter- zen. Na een spreekbeurt over hetzelfde thema, zou een wijl heel veel van mijn medechristenen — die ik (hemelse oudere toehoorder hem hebben toegeroepen dat hij, na deblik) zeer hoog acht — zich duidelijk wel voelen aangetast in ze kennelijke 'bekering', nu ook zijn vroegere, dogmatische eh... ja zeg maar, heel essentiële stukken van hun ideologie. 'ketterijen' nog zou moeten afzweren. Kuitert vindt het Een ideologie die erop neerkomt dat eigenlijk alles met poli- eigenlijk nauwelijks de moeite waard aan die gebeurtenis tieke maat gemeten moet worden. Ze meten ook mijn boek veel woorden vuil te maken. aan die maat, zien niet eens wat erin staat; alleen het effect "Dat moet je niet al te serieus nemen. Vriendelijke man ervan telt kennelijk in hun ogen. Dit, terwijl ze ergens in hoor, daar niet van, maar een zeloot met zo'n bleek vertrokmijn boek de passage hadden kunnen lezen, waarin ik stel ken gezicht, die met bezwerende vinger en vibrerende stem dat, naar mijn mening, de kernvraag 'is iets waar of on- Gods toorn over mij afkondigde als ik mij niet bekeerde. Niewaar?' inmiddels — ten onrechte — is vervangen door de mand besteedde daar aandacht aan. En zo iemand represenvraag: 'wat is het effect ervan?'. Alles moet tegenwoordig teert zeker geen grote groep van mensen die hetzelfde deneen functie vervullen, nuttig zijn en bruikbaar. Dat lijkt nog ken. Het sloeg gewoon helemaal nergens op. Een journalist, het enige criterium om iets wel of niet te doen. Ik vind dat, die een verslagje moet samenstellen, vindt zoiets natuurlijk zeker in de theologie — een vak met toch enige wetenschap- een kostelijke anekdote en neemt het dan op in zijn stukje. pelijke pretentie — een verbijsterende ontwikkeling." Zo komt zoiets de wereld in. Maar het had geen enkele zin en beslist ook geen symbolische betekenis." l r valt een pauze. De oprechte verbijstering is daadwerkelijk in Kuiterts ogen te lezen. Opnieuw rinkelt ogmaals probeer ik Kuitert laten reageren op de ide telefoon, de wat gespannen stilte verbrekend. Terstelling, dat binnen de kerken ook ter rechterzijde in wijl Kuitert telefoneert, valt me in dat het zoeven geuite verveel gevallen slechts het uiteindelijke standpunt telt, wijt dan evenzeer grote groepen van zijn medestanders van niet de argumentatie die daaraan vooraf gaat. Ook de ICTOhet moment en 'nieuwe volgelingen' treft. Velen van dege- aanhangers, die nu staan te juichen omdat zij menen dat nen die, naar aanleiding van Kuiterts boek, thans 'Hossan- Kuitert vooral het IKV de mond wil snoeren, hebben het nah!' roepen, laden de verdenking op zich dat het ze worst boek slecht gelezen en maken zich schuldig aan 'functionazal wezen of zijn argumentatie wel juist is. Wat telt is slechts lisme'. het feit dat de daaruit afgeleide slotsom inzake de sprekende (Schouderophalend:) "Ja, dat kan. Maar ik merk gewoon kerk, naadloos aansluit op hun eigen ideologie. Ze hadden al veel minder van wat we voor het gemak dan maar even een hekel aan het IKV en nu heeft uitgerekend die Kuitert — 'rechts' noemen. Persoonlijk heb ik weinig bijval uit die van wie ze, in stilte, zoiets nooit hadden verwacht — die hoek vernomen. Als het zo is, dat mensen ook daar heel Mientjannen ook nog eens flink de waarheid gezegd... Komt irrationeel reageren, dan hebt u gelijk wanneer u zegt dat

E

VU-MAGAZINE -

JULI/AUGUSTUS 1£

N

261

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1986 - pagina 299

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's