GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1988 - pagina 447

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1988 - pagina 447

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

maar de regionale vaart, die voor een belangrijk deel afhankelijk was van de campagnevaart leidde een kwijnend bestaan. De groei in de internationale vaart en de oprichting van de EEG leidden tot een opnieuw aan de orde stellen van de evenredige vrachtverdeling. Het waren wederom de bevrachters die eigenlijk van de beurs afwilden. In 1960 werd al duidelijk dat de particuliere binnenvaart snel terrein verloor. Steeds vaker was sprake van vervoer over water door het zogenaamde eigen vervoer en door 'relatievaart'. De beurs werd door de bevrachters aangeduid als te star. Aan de anderekant was in het vervoer van zand en grind, dat vrij was, te zien wat er kon gebeuren. Want vooral daar was sprake van overbelading en van dag en nacht doorvaren om zo snel mogelijk nieuwe vracht te kunnen aannemen. Om beter aan de wensen van de bevrachters te kunnen voldoen werden de schepen gemoderniseerd, terwijl aan het einde van de jaren zestig, en gestimuleerd door de overheid, een begin werd gemaakt met de sanering van de vloot. Minder schepen, met per schip meer, maar moderne tonnage was de bedoeling. VU-MAGAZINE~NOVEMBER 1988

D

e tweede helft van de jaren zeventig bleek voorspoediger voor de binnenvaart. Voor veel schippers was dit aanleiding om te investeren. Begin jaren tachtig zakte de markt echter in. Ook nu is er weer, net als in het begin van deze eeuw, sprake van overcapaciteit. Ondanks een zekere opleving op dit moment, blijven met name de binnenlandse vaart en de noord-zuidvaart door België naar Frankrijk met problemen kampen. In de Rijnvaart is het verder de vraag in hoeverre modernisering gerealiseerd kan worden, zonder het milieu al teveel schade te berokkenen. De proeven met de zesbaks duwvaart zijn daartoe een voorbereiding geweest, die langzamerhand vruchten lijkt af te werpen. Een historie als deze is voor een deel natuurlijk wel in archieven terug te vinden. Toch moet de geschiedenis over het leven aan boord voornamelijk opgetekend worden uit de mond van de mensen die er bij geweest zijn. Tot nu toe zijn beroepshistorici niet erg actief geweest op dit gebied. De wereld van de binnenschippers is nog steeds erg gesloten. Een van de weinige geschiedenisboeken die de laatste jaren hierover verscheen, is

dan ook geschreven door insiders, en naar aanleiding van een gebeurtenis die eigenlijk ook voornamelijk voor de wereld van de binnenschippers zelf van belang is. Het weekblad Schuttevaer bestaat dit jaar honderd jaar; een jubileum dat is herdacht met een boek over de Nederlandse binnenvaart in deze periode. Voor de samenstelling van het boek is gebruik gemaakt van een gelukkige combinatie van archiefgegevens - met name harde cijfers en gegevens over wetgeving - en interviews met betrokkenen. De geschiedenis van de binnenvaartschippers en die van het weekblad en de vereniging met dezelfde naam, lopen nagenoeg geheel parallel. Het boek is geschreven vanuit het gezichtspunt van de krantelezer, een Schuttevaer-lezer in dit geval, zoals de schrijver zelf aangeeft. Geen wetenschappelijk verantwoord werk dus, al hoeft dat geen bezwaar te zijn. Jammer is wèl, dat het boek wat al te zeer is toegeschreven naar de schippers zelf op een wijze die de leek lijkt buiten te sluiten. Het zou daarom aanbeveling verdienen wanneer de binnenvaart alsnog ook meer algemeen historische aandacht

In 1960 werd al duidelijk dat de particuliere binnenvaart snel terrein verloor. zou krijgen. Ondanks hun eigen cultuur en geïsoleerde bestaan, maken ook binnenschippers deel uit van de Nederlandse samenleving, al was het maar om de nadrukkelijke wijze waarop zij het gezicht van onze talrijke waterwegen bepalen. Tot die historie is geschreven biedt dit boek uitkomst, óók voor stuurlui aan de wal.D

Karin van Lierop is historicus en journalist. Frits R. Loomeijer; Een eeuw Nederiandse binnenvaart. De Friese Pers Boekerij bv; f 31,50 tot 31 december 1988, daarna f 49,50.

37

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1988 - pagina 447

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's