VU Magazine 1988 - pagina 219
liefdesgeschiedenis FRITS STOFFELS
Uit angst sneed Zeus de aanvankelijk androgyne mens in tweeën, in een vrouwelijk en een mannelijk deel. Sedertdien gaat elk op zoek naar een wederhelft, en zo ontstond het liefdesverlangen. Hieruit blijkt dat niet liefde en haat, maar liefde en angst eikaars tegenpolen zijn. Een vertoog over de Hefde. Wat zou je nog over de liefde kun- zegd kan worden, ook was gezegd: nen schrijven? Met dat onderwerp "Dit inzicht zette een kleine domper zijn al hele bibliotheken dichtge- op mijn enthousiasme." Door zijn slibd. Maar: "Indien ik in deze boe- geschrift een eigen kleur mee te geken had gevonden wat ik zocht, zou ven, en het als "hteraire salon" in te ik niet zijn begonnen aan een in- richten "waarin de bezoekers onderspannende en tijdrovende studie", ling en met de auteur over de liefde luidt de rechtvaardiging van dr. J. V. van gedachten wisselen", verkreeg Meininger. In vroeger tijden was hij het toch bestaansrecht. wetenschappelijk hoofdmedewerker Al met al ontstond naar eigen zegaan het Medisch Encyclopaedisch gen een boek waarin "uitspraken Instituut van de Vrije Universiteit, van dokters, denkers en dichters, en aan het Instituut voor Sociale verhalen van romanciers en anekdoGeneeskunde te Utrecht. Nadien tes worden afgewisseld met kritische schreef hij een Vertoog over de lief- beschouwingen, redenerende betode. Sinds enige maanden ligt het in gen en opmerkingen van de auteur." de winkel. Het is ook te lezen als een beschouDe plank met boeken over liefde wende, min of meer chronologische bleek zelfs zó fors, en de verzame- geschiedenis van de liefde, van de ling uit elk denkbaar tijdperk wel oudste tijden tot heden. met werkjes vertegenwoordigd, dat het de schrijver soms te machtig at de liefde vanaf die oudwerd. Bovendien moest hij aanneste tijden de mens vergezelmen dat alles wat over de liefde gede, lijkt duidelijk, al zijn er
D
VU-MAGAZINE—MEI 1988
biologen en geschiedkundigen die Foto ANP. daar vraagtekens bij plaatsen. In elk geval zijn uit de oude culturen van het Midden-Oosten prachtige liefdesliederen bekend, uit Egypte, en het beminnelijke Gilgamesj-Epos uit oostelijker streken. Verhalend en dichtend, zo ging men in die oude beschavingen te werk. Soms met schitterende gevoelsbeschrijvingen, of met aangrijpende liefdesdrama's. Toen al werd de liefde gezien als voorwaarde en bron van cultuur, zoals in het Gilgamesj-Epos. De wilde Enkidoe, die bij de beesten leeft, wordt pas cultuurmens door de liefde van een vrouw. Door die ontmoeting gaat hij spreken, zich wassen en kleden, en trekt hij naar de stad, waar hij een David-en-Jonathanachtige vriendschap met de tiran Gilgamesj opbouwt. Ook die wordt daardoor pas mens: in plaats van te leven op kosten van het volk, 29
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988
VU-Magazine | 496 Pagina's