GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1989 - pagina 250

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1989 - pagina 250

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

zaamheid, creativiteit en agressiviteit in meer of mindere mate in de genen zijn vastgelegd. Wanneer de sociobiologische opvattingen gekoppeld gaan worden aan de technische mogelijkheden tot genetische manipulatie, zouden onderzoekers zich wel eens kunnen gaan buigen over de vraag hoe de menselijke soort in psychisch en fysiek opzicht verbeterd kan worden. Het superras, waar Hitler slechts van kon dromen, als iets wat in het laboratorium verwezenlijkt kan worden. Gezien die mogelijke consequenties, hoe onwaarschijnlijk ze vooralsnog

aangeleerd is en dus ook weer af te leren valt. De biologische verklaring van homoseksualiteit bood in politiek opzicht een prachtige verdedigingslinie tegenover een opdringerige buitenwereld. In één swingende beweging wist de homoseksueel de dominee, de arts en de welzijnswerker hiermee van zijn rug te schudden. Als homoseksuahteit niets anders is dan een biologisch bepaalde gedragsvariant

Wat dat betreft is het eerder hoopgevend te noemen wanneer mensen een zekere weerstand en ongevoeligheid vertonen ten opzichte van pedagogische goede bedoelingen, wanneer ze met hun traagheid en onveranderlijkheid hun opvoeders tot woede drijven. Het ideaal van de veranderbaarheid, van de volledig kneedbare mens, heeft immers zijn failliet gevonden in de communistische heropvoedingskampen: opvoe-

Is het niet de taak van de wetenschap om harde waarheden uit te spreken?

Huub Schellekens. 'Het moleculair biologisch onderzoek staat in groot aanzien.'

ook zijn, lijkt een krachtige argwaan ten opzichte van 'biologistische' gedragstheorieën verre van misplaatst. Eén vraag blijft evenwel recht overeind staan: laat de wetenschap zich wel reduceren tot zijn mogelijke politieke consequenties? Wie dat principe aanvaardt, ook al gaat het om een 'nobel' doel als verzet tegen discriminerende pohtiek, werkt zich pas goed in de nesten., Daarmee wordt de academische vrijheid gekneveld en ondergeschikt gemaakt aan politieke doeleinden. De duivel uitdrijven met Beëlzebub, wordt dat genoemd. Is het niet de taak van de wetenschap om 'harde' waarheden uit te spreken, zelfs wanneer die in strijd zijn met het moderne emancipatiestreven?

valt er immers weinig te bekeren, te genezen of te therapeutiseren.

ding en terreur zijn daar eikaars synoniemen. Bovendien heeft de biologie het ok is het twijfelachtig of so- alleenrecht op racisme al lang verlociale verklaringen van men- ren. Van diverse kanten is er al op selijke eigenschappen in po- gewezen dat de hedendaagse racist litiek opzicht wel zo zegenrijk zijn. eerder de taal van de sociologie dan De leuze dat de mens veranderbaar de taal van de biologie spreekt. Er is, kan niet zonder meer hoop- wordt niet langer benadrukt dat de Maar misschien gaat ook die vraag gevend genoemd worden. De beha- buitenlander 'minder' is. nog te zeer uit van een al te stereo- vioristische psycholoog B.Q. Skin- Conform de sociologische leersteltype tweedeling tussen de politieke ner heeft eens gezegd dat wanneer ling der gelijkwaardigheid van alle consequenties van nature en nurture, aan hem een dozijn kinderen ge- culturen zal de racist alleen zeggen van biologisch en sociaal. Het is geen geven werd, hij ze precies zo kon dat de buitenlander 'anders' is; en uitgemaakte zaak dat biologische vormen als hij wilde. Dat kan in- op vakantie zal hij zich beshst geen verklaringen van menselijke eigen- derdaad de essentie van de nurture enkele exotische vrucht ontzeggen. schappen per definitie leiden tot har- verklaringen van menselijk gedrag Die buitenlandse culturen kunnen de, onplezierige boodschappen voor genoemd worden: wanneer mensen hoogst respectabel zijn, meent hij, minderheden. Zo hebben homo- geen authentieke, aangeboren of alleen gaan ze niet samen met de seksuelen lange tijd, en sommigen geërfde identiteit bezitten, zijn ze Nederlandse culturele gewoontes. doen dat nog, hun geslachtelijke niets anders dan een klompje En als de buitenlander zich niet voorkeur gelegitimeerd als iets bio- kneedbare klei in de handen van wenst aan te passen, kan hij maar logisch. Het zou iets zijn waarmee hun opvoeders. Je kunt ermee doen beter naar zijn vaderland terugkeiemand geboren wordt, niet iets wat wat je wilt. ren. 28

O

VU-MAGAZINE—JUNI 1989

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1989 - pagina 250

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's