GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1989 - pagina 444

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1989 - pagina 444

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van de redactie

Trendongevoelig De concurrentiestrijd tussen de vaderlandse universiteiten is in volle hevigheid losgebarsten. Het gevecht om het marktaandeel is fel. De spoeling dun. En alsof het uitverkoop is werpen instellingen voor wetenschappelijk onderwijs zich op het gestaag teruglopend aantal potentiële cliënten. In paginagrote advertenties bieden zij hun diensten aan als betrof het tandpasta of wasverzachter. Het lijkt of de wetenschap de ingetogenheid van toga en baret

Ingezonden

Bekeerling Met belangstelling heb ik het laatste nummer van VU-Magazine gelezen. Het interview met brigadegeneraal b.d. Henny van der Graaf is boeiend. Eén passage stoort mij. Op pag. 7 staat dat hij niet zo ver afstaat van het ideeengoed van Von Meyenfeldt CS., maar hij heeft een hekel aan militaire diehards die zich plots als vredesengelen ontpoppen. Het klinkt nu alsof Von Meyenfeldt ook zo'n late bekeerling is. Dit is ten onrechte. Von Meyenfeldt heeft in zijn militaire loop-

heeft ingeruild voor hoge hak en 't wufte niemendalletje; de consequentie van het feit dat de universiteit zich voor marketing en advertising steeds vaker raden laat door gewiekste pr-advisors. Het blijft ook niet bij adverteren. Vóór alles dient de corporate identity versterkt. En het sponsored magazine lijkt de aangewezen weg. Een sponsored magazine - Albert Heijn, verzekeraars, en de georganiseerde autohandel zweren erbij ~ is ongevraagd drukwerk, u gratis toegestuurd door instanties die iets van u willen. Het leggen of in stand houden van een per definitie commerciële relatie tussen afzender en ontvanger is het oogmerk. Bij voorkeur hult het sponsored magazine zich in het chique gewaad van glossy lifestyle-hXsidiQn die niet misstaan op de salontafel.

baan heel duidelijk gepleit voor een andere defensiestrategie. Dit heeft ook konsekwenties gehad voor zijn militaire karrière. Binnen de ARP heeft hij samen met zijn kollega Volten gepleit voor een aktieve ontwapeningspolitiek, anders gezegd een defensiepolitiek met als doel een wederzijdse ontwapening. Dat er wellicht bekeringen buiten dienst plaatsvinden, is mijns inziens -- alleen maar prachtig. Het verbinden van de naam van Von Meyenfeldt aan deze late bekeringen vind ik ten onrechte. Wellicht kunt u dit in een volgend nummer rechtzetten. Immers aan personen dient recht gedaan te worden. Vertekende beelden helpen daar niet aan mee. Ds. A.C. Grandia Amsterdam

Voor universiteiten dienen sponsored magazines tweeërlei doel. Men denkt afgestudeerden - de alumni - ermee te binden aan hun alma mater, en het invloedrijkste deel der buitenwacht - de opinion leaders - ermee te imponeren. Kosten, noch moeite, noch /aj-OMrtechnische inventiviteit zijn gespaard om de lezer, in glanzend full colour en positief gestelde, hapklaar gedoseerde tekstbrokken, deelgenoot te maken van de glamour van het wetenschapsbedrijf te Utrecht, Tilburg, enfin... vul maar in. Maar met wetenschapsjournalistiek of -voorlichting heeft deze jongste uiting van academische zelfbevlekking weinig van doen. Gezonde argwaan is gepast nu wetenschappelijke instellingen - het vuur na aan de schenen - ongegeneerd de loftrompet

gaan steken over het eigen kennen en kunnen. Juist dan wordt het weer tijd voor een blad dat zich niet laat leiden door de vraag waarmee het imago van welke insteUing dan ook kan worden gediend. Een blad dat wetenschap, cultuur en samenleving in hun onderlinge relaties met argusogen volgt, en dat niet terugdeinst voor niet- of wat minder trendgevoelige onderwerpen. Een blad waarvoor - nota bene! - betaald zal moeten worden. Wij houden niet van navelstaren. Dat moest maar eens gezegd. En het trendongevoelige nummer dat voor u ligt, onderstreept het. Want wie haalt het in z'n hoofd om ontwikkelingssamenwerking tot thema te kiezen, nu hier en daar de opheffing ervan bepleit wordt? VU-Magazine! GJP

I

Wij een abonnee, ü een bewaarmap Speciaal voor VU-Magazine zijn bewaarmappen vervaardigd waarin een hele jaargang van elf nummers kan worden opgeborgen - simpel, aantrekkelijk en overzichtelijk. Nieuwe jaarabonnees ontvangen de bewaarmap gratis als welkomstgeschenk. Aanbrengers van een nieuwe jaarabonnee ontvangen deze als premie. Uiteraard is deze aantrekkelijke bewaarmap ook tegen betaling verkrijgbaar. En omdat op de map geen jaartal is vermeid, kan deze voor verschillende jaargangen van VUMagazine worden gebruikt. Het is dan ook mogelijk meerdere exemplaren tegelijk te bestellen; mét korting. Voor één map betaalt u f 8.50, per twee f 15,-, inclusief verzendkosten. Maak één van beide bedragen (of een veelvoud daarvan) over op gironummer 37 16 100 t.n.v. IVIaandblad VU-Magazine, Amsterdam, onder vermelding van 'bewaarmap', en u ontvangt binnen enkele weken de map(pen) franco thuis. ^ VU-MAGAZINE—NOVEMBER 19

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1989 - pagina 444

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's