GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1993 - pagina 255

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1993 - pagina 255

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

/ / Over 6jaar 86% van een afgedankte auto herbruikbaar." "Dat beeft de branche: BOVAG en RAI, FOCWA, STIBA en de Sbreddervereniging Nederland, zich tot doel gesteld. Zes procent hoger dan waar we gezamenlijk op uit waren gekomen, dus ik denk wel dat ze dat halen. Met gezamenlijk bedoel ik de projektgroep autowrakken. Twee jaar geleden opgericht en met 14 organisaties vertegenwoordigd. De branche-organisaties die ik al noemde, de ANWB, Stichting Natuur en Milieu, VROM, Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat, de Nederlandse Federatie voor Kunststoffen, enzovoort. Ze zouden met elkaar bekijken in hoeverre autowrakken beter en milieuvriendelijker gerecycled konden worden. Na twee jaar is praten daarover, dóen geworden. Een Auto Recyling BV is in oprichting. Door een verwijderingsbijdrage van f250,- op elke nieuwe auto ontstaat er een bedrag, waarmee recycling die nu nog niet loont, toch kan worden uitgevoerd. Zie het als aanvulling, want nu al wordt véél van zo'n autowrak hergebruikt, als onderdeel of weer opnieuw als grondstof. Nu zijn we bezig met de bijbehorende wet- en regelgeving. Uiterlijk 1 april 1994 moet de hele recyclingmolen draaien. En dan kunnen de excursies uit bet buitenland beginnen, want de belangstelling voor het Nederlandse systeem groeit met de dag!

Jaap de Groot Voorzitter Implementatiegroep Autowrakken,

KUNNEN WEWAT AUTO'S BETREFT BEGINNEN TE GELOVEN IN REÏNCARNATIE? R E C Y C L I N G

EN

De produktie van auto's vergt nogal wat duurzame grondstoffen: o.a. staal, koper, nikkel, kunststoffen (uit aardolie), chroom en

H E R G E B R U I K

platina. De voon-aden daarvan zijn eindig - waardoor op termijn alternatieven moeten worden aangewend. Autofabrikanten zijn zich dat ook bewust en hebben gekozen voor drie oplossingen: hergebmik, recycling en toepassing van andere stoffen.

Bijna iedere auto in Nederland wordt te zijner tijd recycled. Eerst 'stript' de autosloperij de herbruikbare onderdelen er vanaf om ze opnieuw in de verkoop te brengen. Het overgebleven wrak gaat daarna naar het shredderbedrijf, waar een auto tot schroot wordt verwerkt. Ongeveer 3/4 daarvan is geschikt om er nieuw materiaal van te maken. Dat gebeurt in staalfabrieken en smelterijen. Het overgebleven 1/4 deel bestaat o.a. uit lak, glas, rubber, textiel en plastics. Er zijn vergevorderde plannen de plastics en het textiel te gaan recyclen. De auto industrie maakt nu een begin met het merken van de verschillende soorten plastics die worden toegepast: voor hergebruik mogen die namelijk niet door elkaar verwerkt worden.

Er zijn al automerken die elk kunststof onderdeel van hun produkten een eigen nummer geven. Zo'n auto wordt nooit rijp voor de sloop, maar wordt uiteindelijk gedemonteerd. Een deel van de onderdelen is, na controle en bewerking, opnieuw te gebruiken. Onderdelen die niet hergebmikt kunnen worden, worden recycled: temggebracht tot de oorspronkelijke grondstof en dan weer gebmikt. Juist dan is zo'n nummering nodig. In auto's worden alleen al zo'n 50 verschillende soorten kunststof verwerkt en elk daarvan moet op z'n eigen wijze worden temggewonnen. De auto-industrie investeert wereldwijd zo'n 50 miljard gulden per jaar in veiliger, schonere en zuiniger auto's, die meer en meer geschikt zijn voor hergebmik en recycling. Op termijn zal meer dan 80% van uw oude auto een nieuw, tweede leven kunnen krijgen. En 'n derde. En 'n vierde. Zo kunnen we nut en plezier van onze auto blijven behouden. Want daar is 'ie voor gemaakt.

Dit is een publikatie van BOVAG en RAI, Postbus 7389,1007Jj Amsterdam.

iflÜM

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1993 - pagina 255

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

VU-Magazine | 484 Pagina's