GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1994 - pagina 150

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1994 - pagina 150

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

^^Er wordt als het ware vanuit gegaan dat een verdachte zelf het bewijs dat hij het niet gedaan heeft, moet leveren. Dat is in strijd met ieder beginsel van het strafrecht. Je kunt nooit je onschuld bewijzen. Dat kan ik ook niet.^^ H

Katholieken mag je zwaarder beledigen dan joden? "Het gaat erom of de vrijheid van menmgsuiting gelijk is inzake katholieken, protestanten of joden. Ik vind niet dat je op abstracte wijze kunt zeggen dat het allemaal hetzelfde is. Gelijke gevallen m o e t j e gelijk behandelen en ongelijke gevallen ongelijk. In de zaak van discriminatie van joden gaat het om een ongelijk geval omdat de geschiedenis ertussen is gekomen. "Het recht is geen vast gegeven. In de uitersten liggen de twijfels die weggenomen dienen te worden. Maar in de rechtspraak heb je het meest met uitersten te maken."

16 v u MAGAZINE A P R I L 1 99-1

van criminaliteit uitgevonden worden, maar zo'n wereldbeweging als die van drugs zul je nooit meer kunnen krijgen. Als we ooit internationaal tot bezinning zullen komen, zal de wereld geen paradijs zijn geworden. Evenmin als in het voormalige oostblok, toen de muren gevallen waren, zich een paradijs ontwikkelde. Niettemin is er iets wezenlijks veranderd. Bij alle ellende bestaat toch de mogelijkheid van een wederopbouw." "En dan bestaat er nog het gevaar van de corruptie. De voormalige Rotterdamse politiecommissaris Blauw zei: 'Bij mij geen infiltratie, daar wil ik mijn dienders niet aan blootstellen.' Die infiltranten verdienen vierduizend netto per maand, maar die drugscriminelen vinden vierhonderdduizend per dag niets. De verleiding wordt te groot. In een samenleving waarin infiltratie kennelijk noodzakelijk is, gaat alles verschuiven. Dan wordt het nog heel moeilijk om een zeker gevoel van rust terug te krijgen." H

Is de drugsproblematiek niet een voorbeeld van een klassiek dilemma in het recht: moetje optreden omdat je weet wat goed voor de burgers is, of moet je alleen in actie komen als men anderen schade berokkent? Ik heb de indruk dat u altijd voor de laatste optie kiest. "ledere consequentheid voert tot de duivel, maar die neiging heb ik inderdaad. Ik heb wel mijn twijfels. In de psychiatrie bestaat van oudsher de gedachte dat je geestelijk gestoorden voor hun eigen bestwil gedwongen kunt laten H Een belangrijk punt van twijfel is of handel in opnemen. In het recht is dat idee overwonnen; en gebruik van drugs strafrechtelijk vervolgd opname is alleen gerechtvaardigd als er sprake is van gevaar voor anderen, jezelf, of voor goedemoet worden. ren. O p conferenties zie je altijd botsingen tus"In de geschiedenis zijn misdaden zonder sen medici en psychiaters aan de ene kant, en slachtoffers sucessievelijk afgeschaft. Dat is iets anders dan de strijd tegen diefstal. Daarvan zul juristen aan de andere. De psychiater wil een patiënt nog een jaartje vasthouden om hem volje nooit horen dat die strijd verloren is; er zijn ledig te kunnen genezen, de rechter wil hem altijd duidelijke slachtoffers. O p het terrein van vrijlaten omdat hij niet gevaarlijk meer is. Dat is de zeden is die tendens tot afschaffing van strafeen ontzettend dilemma. baarheid heel duidelijk. Homoseksualiteit was "Ik vind dat het strafrecht mag optreden als er vroeger wettelijk verboden, maar daarbij gaat sprake is van kwaad dat anderen wordt aangehet om iets waarvoor mensen zelf kiezen. Sadaan en dan wel kwaad dat door die anderen als menleving en v/etgever overschatten zichzelf zodanig wordt gezien. Maar ook daar zitten haenorm als men het drugsgebruik wil verbieden. ken en ogen aan. Een boek als 'De duivelsverDe ene partij wil rijk worden en de andere parzen' is voor veel moslims een kwaad dat hen is tij is op zoek naar kicks. Dat houd je niet tegen. aangedaan. In die zin zou je kunnen zeggen dat "Bij de drugscriminaliteit bestaat op het hooghet publiceren van zo'n boek een strafbaar feit ste plan de georganiseerde misdaad en op het is. Alleen kennen wij, sinds de affaire van Reve laagste plan de man die zijn geld moet hebben en de ezel, het idee van de godslastering nauvoor een shotje, die voor de zevenentwintigste welijks meer. keer wordt opgepakt en na een paar uur weer op straat staat. Dat legt een frustrerend beslag op het justitieel apparaat. De kleineren, die eigen• Ook het idee van wat kwaad jegens anderen lijk treurige ziektegevallen zijn, kun je nog wel is, staat in de geschiedenis en is aan verschuipakken, maar bij de grote jongens is dat een ving onderhevig? stuk moeilijker." "Jazeker. Alleen is het geen willekeurige verschuiving. Het hangt samen met de secularisaH Hirsch Ballin zegt dat als de drugs gelegali- tie. Wij leven niet meer in een religieuze weseerd zijn, de misdadigers echt niet de ww in reld." zullen gaan. I Waarom maakt u zich altijd zo sterk voor de "Ze zullen toch moeilijk weer zo'n mooi object rechten van verdachten? kunnen vinden. Mogelijk dat er andere vormen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1994 - pagina 150

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

VU-Magazine | 484 Pagina's