GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1994 - pagina 325

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1994 - pagina 325

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

rrHet

probleem wordt teveel bij het individu gelegd. De kwaliteit van leven wordt echter in sterke mate bepaald door de omgeving. Als er weinig aandacht en onvoldoende zorg bestaat is de kwaliteit van leven slecht. ^^ voerd wordt, ligt in het feit dat wij tegenwoordig minder goed met lijden kunnen omgaan. Dat mensen incontinent zijn, of niet meer in het volledig bezit zijn van hun geestelijke vermogens, is nooit als een dusdanig ernstige vorm van lijden beschouwd die de stelling zou rechtvaardigen datje maar beter dood kunt zijn. Dat is toch even iets anders dan de situatie in Rwanda."

gen: hoeveel is een mensenleven ons waard om een bepaald soort spoorwegbeveiliging aan te brengen? In de gezondheidszorg is het moeilijk om op zo'n manier te denken. Daar heb je ook te maken met het solidariteitsprincipe dat haaks staat op de utilistische uitgangspunten van het beleid. Het interessante van de gehandicaptenen zwakzinnigenzorg is, dat die geen enkel rendement heeft. Als je dat vergeHjkt met andere sectoren in de samenleving, kun je er maar beter mee ophouden. Desondanks zijn er heel wat mensen die er werken en dat werk met grote motivatie doen. Die worden dus door iets anders gemotiveerd. Wat is dat precies? Het maken van kostenplaatjes van ziekenhuizen die als bedrijven gerund zijn kan zinvol zijn, maar die motivaties vormen een veel beter antwoord op de vraag waarom wij met gezondheidszorg bezig zijn." H

In de medische ethiek is het begrip 'kwaliteit van leven' sterk in opmars, met als implicatie dat sommig menselijk leven niet aan minimumnormen van kwaliteit voldoet. "De opmars van dat begrip heeft veel te maken met de opmars van het utilistische, beleidsgerichte management. Op dezelfde manier waarop ik fietsen en wasmachines kan beoordelen en van een kemakeur voorzie, kan ik ook menselijk leven een kwaliteitsstempel verlenen. • U hebt eens gezegd dat de staat een financieel Mijns inziens is het begrip in de gezondheidszorg volkomen misplaatst. Het suggereert datje belang heeft bij het verminderen van het aanals buitenstaander objectief kunt bepalen wat tal gehandicapten. Dat is een zware uitvoor een ander kwaliteit is. Ik geloof daar niet spraak. in en vind de suggestie dat het wel kan buiten"Het argument wordt nooit expliciet gebruikt. gewoon gevaarlijk. Er is een KNMG-rapport Net zo min als van euthanasie gezegd wordt dat met een lijstje van criteria, aan de hand waarvan die economisch zo voordelig is. Toch is dat effect er wel. Een enkele keer zie je dat mensen je kunt bepalen: nu is de kwaliteit van leven zo laag datje er beter niet kunt zijn. zich niet aan de code houden. Er is een keer een overheidsrapport gev/eest waarin prenatale diagnostiek werd opgevat als preventieve geH Vooral het vermogen tot communiceren speelt neeskunde. Er werd gewoon gezegd dat de preeen sleutelrol. Communicatie wordt kennelijk ventie van de geboorte van gehandicapte kindegezien als de essentie van het mens-zijn. Wie ren, een besparend effect hadden op de verzorniet kan communiceren, is geen mens meer gingskosten. Daar is toen veel discussie over "Dat is inderdaad wat Kuitert zegt. Als je doof geweest." en blind bent, kun je beter dood zijn. Dan zak je door de bodem van het bestaan. Natuurlijk I Worden in een onbewaakt ogenblik verborgen wil ik niet ontkennen dat communicatie bebedoelingen uitgesproken? langrijk is, maar je houdt onvoldoende rekening "Mogelijk. Maar een dergelijke utilistische remet de ervaring van mensen die werken in tedeneerwijze wordt niet geaccepteerd in de sahuizen met kinderen die meervoudig gehandimenleving. Toch kunnen zulke overwegingen capt zijn. in de praktijk een rol spelen. Het verzorgen van "Het probleem wordt teveel bij het individu comapatiënten kost veel geld. Amerikaanse gelegd. D e kwaliteit van leven wordt echter in ethici hebben gezegd dat mensen in een onhersterke mate bepaald door de omgeving. Als er stelbaar comateuze toestand eigenlijk dood zijn. weinig aandacht en onvoldoende zorg bestaat is De hersenen zijn dood en dus kun je de behande kwaliteit van leven slecht." deling stoppen. Sommigen hebben ook geschreven dat je ze dan niet meer hoeft te verI Is het niet een heel verraderlijk begrip. Wie is zorgen. Over het algemeen is men echter zeer er nu tegen kwaliteit? Het klinkt fantastisch. terughoudend in het zeggen van zulke dingen. "De consequentie van het begrip is inderdaad "Er zit een zekere spanning in het overheidsbevrij radicaal. Maar ik denk dat er een periode leid ten aanzien van de gezondheidszorg. In bestaat waarin zo'n begrip gebruikt wordt. O p toenemende mate gaat het om efficiency en een gegeven moment ziet men in dat de invulrendement. Men zoekt naar de goedkoopste ling die je er aan kunt geven, sterk uiteen kan oplossingen. Dat gebeurt ook bij de spoorwelopen. Het is een modebegrip."

15

v u MAGAZINE SEPTEMBER 199-1

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1994 - pagina 325

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

VU-Magazine | 484 Pagina's