GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1994 - pagina 242

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1994 - pagina 242

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

MUSEA VAN DE HET NATIONAAL AUTOMOBIELMUSEIM D e heilige koe bestaat dit j a a r precies een eeuw^. Tijd voor een terugblik. En voor een antw^oord op de vraag hoe de auto kon uitgroeien tot onze beste vijand.

Gert J. Peelen

20

BUI Mitchell, topman van het Amerikaanse autoconcern General Motors schijnt eens gezegd te hebben dat een automobiel meer is dan een vervoermiddel alleen. O p het eerste gehoor geen uitspraak om nog van achterover te vallen. Maar wel een die onverminderd actueel blijkt wanneer ik nietsvermoedend mijn eigen auto wil neerzetten op een van de vele vrije parkeerplaatsen rond het Raamsdonksveerse automuseum. Er snelt een jongmens m rood-groene uitmonstering op me af, die, als ik het portierraam bereidwillig omlaag gedraaid heb, op geïrriteerde toon eist dat ik elders parkeer. "Het is vandaag clubdag voor Alfa R o -

v u MAGAZINE ) U N I 19 9 4

meo-bezitters", luidt het hooghartig antwoord op mijn verbaasde vraag naar het waarom. "En dit hier", zegt hij terwijl een korte roffel van zijn vingers op mijn autodak het laatdunkende karakter van zijn woorden onderstreept, "valt wel wat uit de toon tussen al die Alfa's hier." Op 's mans wenken prik ik, diep gekwetst, mijn uit Zweedse degelijkheid en vaderlands fatsoen opgetrokken Volvo 360 even verderop tussen een Skoda Favorit en een Hyundai Pony. Precies honderd jaar geleden - in 1894 dus - kwam de eerste auto op de weg. Toen begon de opmars van onze beste vijand die - op den duur

verstikkend aanwezig - het maatschappelijk verkeer volledig zou gaan domineren en ontregelen. Dat de auto handig inspeelde op de blijkbaar aangeboren hang van de mens naar mobiliteit en snelheid, vormt de meest voor de hand liggende verklaring voor die ontwikkeling. Maar dat zo'n voertuig ook een nogal trendgevoelig middel kan zijn om je als individu mee te onderscheiden van de massa en er, in werkelijkheid of schijn, een sociale status mee op te houden, is toch een onmisbare aanvulling daarop. Wat dat laatste betreft lijkt de auto zich in twee volstrekt tegengestelde richtingen te hebben ontwikkeld. Aanvankelijk leek de verscheiden-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1994 - pagina 242

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

VU-Magazine | 484 Pagina's