GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1996 - pagina 93

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1996 - pagina 93

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

SERVICEKATERN Hormoonbehandeling groeistoornis lielpt De groei van extreem grote of kleine kinderen is met hormoonbehandelingen goed te beïnvloeden. Op 28 februari promoveerde dr Wouter de Waal aan de Rotterdamse Erasmusuniversiteit op een onderzoek naar de effecten van hormoonbehandelingen op de groei van extreem grote en kleine kinderen. Die effecten zijn duidelijk waarneembaar, concludeert hij. Bij kinderen met een extreem lange gestalte kan de groei door de toediening van hoge doses geslachtshormonen Vk^orden afgeremd. Het effect van een dergelijke be-

handeling neemt toe naarmate de hormoonbehandeling vroeger begint. Uit de studie van De Waal blijkt overigens dat het gemiddelde resultaat van een hormoonbehandeling bij lange kinderen bescheiden is, en dat de effecten bij meisjes groter zijn dan bij jongens. Kinderen die in de baarmoeder een groeivertraging opliepen, hebben een kleine gestalte die in verreweg de meeste gevallen na de geboorte tot 'normaal' aangroeit.

van hen blijkt de regulatie van groeihormoon (GH) verstoord. Tijdens het onderzoek van De Waal is een groep kinderen gedurende twee jaar behandeld met dit hormoon. De kinderen bleken onder invloed van de hormoonbehandeling hun groeiachterstand in belangrijke mate in te halen. Uiteraard zijn de onderzoeksresultaten voorlopig; de kinderen zijn immers nog niet uitgegroeid. Wel kan alvast worden gesteld dat het psychosociale functioneren van de met hormonen behandelde kinderen erop vooruit is gegaan. Dat concludeert dr

In circa vijftien procent van de gevallen blijven de kinderen uitzonderlijk klein. Bij vijftig tot zestig procent

Langzaam rijden leuert tijdwinst op Door het verkeer in middelgrote steden met variabele snelheidsbegrenzers uit te rusten, kunnen verkeerslichten overbodig worden.

BRAM DE

Dat blijkt uit een opzet voor een toekomstige "optimale middelgrote stad" van het ingenieursbureau DHV, ZO meldt het blad 'Verkeerskunde' (februari). Het plan is onderwerp van discussie bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

HOLLANDER/HH

Uit een computermodel blijkt dat de reistijden in de stad met twintig procent afnemen als de verkeerslichten worden afgeschaft en alle weggebruikers slechts dertig tot veertig kilometer per uur gaan rijden. Langzaam rijden lijkt in dit WETENSCHAP,

CULTUUR

geval dus uiteindelijk tijdwinst op te leveren. Hiervoor zijn wel snelheidsbegrenzers nodig, die worden geactiveerd bij de toegangen tot de stad. Vanaf dat punt mag maximaal veertig kilometer per uur worden gereden. Bij de toegangen van de verschillende woonwijken neemt die maximumsnelheid af tot dertig kilometer per uur. Overigens rijden in de modelstad van DHV geen conventionele auto's, maar "lichte, langzaamrijdende voertuigen". Vrachtwagen en zelfs vuilniswagens van de huidige omvang worden niet toegelaten in de stad. De voertuigen rijden op smalle wegen, die niet uitnodigen tot hardrijden en oversteken maldcelijker maken. Omdat de voertuigen uiterst wendbaar zijn, kunnen de bochten in de wegen scherper worden gemaalct. Het wegennet in de stad is opgebouwd uit een centrumring en vijf zogeheten 'radialen' die vanuit het stadshart naar buiten wij-

é) SAMENLEVING

^3

- MAART

1996

Pagina

23 25 27 28 29 30

niieai/us Boeken Columns Tentoonstelling Agenda Uigeionüen

Eindredactie Mark Traa Bijdragen:

Eric Le Gras Koos Neuvel Gert J. Peelen D. Prinsen Eric-Jan Tuininga Bart Voorzanger

Ilse van der Reijden-Lakeman, een Rotterdamse psychologe wier onderzoek aansluit bij dat van De Waal. Vervolg op pagina 24 zen en vanaf de snelwegen goed bereikbaar zijn. Langs deze radialen, die elk circa twee kilometer lang zijn, bevinden zich de meeste winkels en kantoren. DHV stelt zich voor dat op lange hellingen naar boven zoals bruggen - hulpmiddelen voor fietsers worden aangebracht: sleepliften of aangepaste roltrappen. Speciale luifels moeten fietsers tegen wind en regen beschermen. Wie toch met de auto gaat, parkeert deze in geautomatiseerde, piramidevormige 'parkeermagazijnen' onder de radialen of bij de toegangen tot de stad. Er is ook openbaar vervoer in de toekomststad. Langs de radialen pendelen "kleine, maickelijk toegankelijke eenheden" tussen centrum en stadsrand. In de stadswijken rijden buurtbusjes. Goederentransport geschiedt onder meer met korte (zes meter) trucks met oplegger, die uitsluitend standaardcontainers vervoeren, (MT)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

VU-Magazine | 568 Pagina's

VU Magazine 1996 - pagina 93

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

VU-Magazine | 568 Pagina's